Barnbegravning
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Barnbegravning

    Våra vänners lilla flicka har dött i sjukdom vid 7 års ålder. Vad tycker ni att jag skall ha på mig på begravningen?
    Jag funderar på svart, ganska lång fin kjol med svart brodyr på samt svarta, lågklackade stövlar med snörning. Upptill funderar jag på att köra helsvart med kort sidenkofta och med ett ljust pärlhalsband som bryter lite.
    De har ej angett någon ljus eller valfri klädsel i dödsannonsen.
  2. 1
    Barnbegravning Våra vänners lilla flicka har dött i sjukdom vid 7 års ålder. Vad tycker ni att jag skall ha på mig på begravningen?
    Jag funderar på svart, ganska lång fin kjol med svart brodyr på samt svarta, lågklackade stövlar med snörning. Upptill funderar jag på att köra helsvart med kort sidenkofta och med ett ljust pärlhalsband som bryter lite.
    De har ej angett någon ljus eller valfri klädsel i dödsannonsen.
  3. Gretah
    #2
    Tycker det låter som väldigt fin klädsel.
  4. 2
    Tycker det låter som väldigt fin klädsel.
  5. mandelblomma
    #3
    jag skulle ändå undvika svart på en barnbegravning...blått kanske, eller en grått.
    Eller en fin beige dräkt kanske.

    Men inte helt svart tycker jag....
  6. 3
    jag skulle ändå undvika svart på en barnbegravning...blått kanske, eller en grått.
    Eller en fin beige dräkt kanske.

    Men inte helt svart tycker jag....
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Låter fint

    men jag hade nog valt en ljus tröja istället för svart.

    men om du känner dig bekväm med så tycker jag att du ska köra på det.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Låter fint men jag hade nog valt en ljus tröja istället för svart.

    men om du känner dig bekväm med så tycker jag att du ska köra på det.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Inte för dystert vid barnbegravning? Fast det är ju iofs mer dystert än någon annan begravning.
    En del kvinnor har ju vit blus t ex.
  10. 5
    Inte för dystert vid barnbegravning? Fast det är ju iofs mer dystert än någon annan begravning.
    En del kvinnor har ju vit blus t ex.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Så fruktansvärt sorgligt

    för det första. Klädseln låter helt i sin ordning. Men jag blev otroligt ledsen, så sorgligt vidrigt hemskt att det ska kunna få lov att hända. Varma tankar till er och föräldrarna.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  12. 6
    Så fruktansvärt sorgligt för det första. Klädseln låter helt i sin ordning. Men jag blev otroligt ledsen, så sorgligt vidrigt hemskt att det ska kunna få lov att hända. Varma tankar till er och föräldrarna.
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7
    Tänk om jag kommer i beige när alla andra är svarta? Familjenär mycket konservativ.
    Jag har nästan alltid svart annars också.
  14. 7
    Tänk om jag kommer i beige när alla andra är svarta? Familjenär mycket konservativ.
    Jag har nästan alltid svart annars också.
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8
    De kommer hit på middag i morgon så jag skall höra lite vad min väninna tycker tror jag.
  16. 8
    De kommer hit på middag i morgon så jag skall höra lite vad min väninna tycker tror jag.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Om inget speciellt står så tror jag att föräldrarna antingen inte tagit ställning till vilken klädsel de vill att ni har, eller att de vill hålla sig traditionellt till svart. Din klädsel låter bra då tycker jag.
    Fy så jobbigt och hemskt...
  18. 9
    Om inget speciellt står så tror jag att föräldrarna antingen inte tagit ställning till vilken klädsel de vill att ni har, eller att de vill hålla sig traditionellt till svart. Din klädsel låter bra då tycker jag.
    Fy så jobbigt och hemskt...
  19. mandelblomma
    #10
    ring begravningsbyrån och fråga, det brukar veta hur familjen ställer sig i frågan!
    Men just barn begravningar brukar man undvika svart....hellre mörkblått eller grått.
  20. 10
    ring begravningsbyrån och fråga, det brukar veta hur familjen ställer sig i frågan!
    Men just barn begravningar brukar man undvika svart....hellre mörkblått eller grått.
  21. Medlem sedan
    Mar 2004
    #11
    Tack för omtanken. De är våra bästa vänner, våra döttrar är våra respektive gudbarn.
    Flickan blev skadad i samband med slarv vid förlossningen så sorgen gäller hela hennes liv, från början till slut och även det livet hon inte fick.
  22. 11
    Tack för omtanken. De är våra bästa vänner, våra döttrar är våra respektive gudbarn.
    Flickan blev skadad i samband med slarv vid förlossningen så sorgen gäller hela hennes liv, från början till slut och även det livet hon inte fick.
  23. Gretah
    #12
    När ett så litet barn dör är det ju enorm tragik. Ett barn som hunnit ha ett liv. Jag tycker absolut att det passar med svart och som du beskrev det så lät det elegant och som respektfull klädsel inför anhöriga.
    Men är du osäker så kanske du kan fråga på begravningsbyrån om de vet hur det är tänkt med klädsel, eller om du känner nån annan som vet. Jag skulle inte välja att ställa frågan till föräldrarna - de har säkert nog ändå.
  24. 12
    När ett så litet barn dör är det ju enorm tragik. Ett barn som hunnit ha ett liv. Jag tycker absolut att det passar med svart och som du beskrev det så lät det elegant och som respektfull klädsel inför anhöriga.
    Men är du osäker så kanske du kan fråga på begravningsbyrån om de vet hur det är tänkt med klädsel, eller om du känner nån annan som vet. Jag skulle inte välja att ställa frågan till föräldrarna - de har säkert nog ändå.
  25. Medlem sedan
    Mar 2004
    #13
    Jaha, det var nytt för mig då jag har haft turen att slippa dödsfall bland barn tidigare.
    Jag frågar när jag anmäler oss hos begravningsbyrån; tack för tipset!
  26. 13
    Jaha, det var nytt för mig då jag har haft turen att slippa dödsfall bland barn tidigare.
    Jag frågar när jag anmäler oss hos begravningsbyrån; tack för tipset!
  27. Medlem sedan
    Mar 2004
    #14
    Fast vi träffas och delar allt, tårar och fina minnen. Imorgon kommer de på middag med alla barnen närvarande.
  28. 14
    Fast vi träffas och delar allt, tårar och fina minnen. Imorgon kommer de på middag med alla barnen närvarande.
  29. Medlem sedan
    Feb 2006
    #15

    Usch vad tråkigt :(

    Klädseln tycker jag låter helt OK. Eftersom inget klädselval angetts i annonsen är det inte fel. Kanske hade jag valt något vitt inder den svarta koftan.
    ^^^ Inget är så rättvist fördelat som förståndet^^^

    ^^^^^^^^ Alla tror att de fått tillräckligt^^^^^^^^^
  30. 15
    Usch vad tråkigt :( Klädseln tycker jag låter helt OK. Eftersom inget klädselval angetts i annonsen är det inte fel. Kanske hade jag valt något vitt inder den svarta koftan.
  31. Medlem sedan
    Mar 2004
    #16
    Mmm. Tragiskt från början till slut.
  32. 16
    Mmm. Tragiskt från början till slut.
  33. Gretah
    #17
    Jamen då så! Du känner dem så väl! Men då kan du ju fråga.
  34. 17
    Jamen då så! Du känner dem så väl! Men då kan du ju fråga.
  35. mandelblomma
    #18
    Om det inte står klädsel mörkt eller ´liknande
    jag skulle inte chansa, tror iofs inte att någon tar illa upp men ring o kolla med begravningsbyrån!
  36. 18
    Om det inte står klädsel mörkt eller ´liknande
    jag skulle inte chansa, tror iofs inte att någon tar illa upp men ring o kolla med begravningsbyrån!
  37. Medlem sedan
    Mar 2004
    #19
    Precis vad jag funderar på, eller kanske något benvitt. Jag vill vara rätt och respektfullt klädd denna sorgens dag som enligt hennes föräldrar vill skall vara högtidlig och vacker.
  38. 19
    Precis vad jag funderar på, eller kanske något benvitt. Jag vill vara rätt och respektfullt klädd denna sorgens dag som enligt hennes föräldrar vill skall vara högtidlig och vacker.
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    #20

    Det låter fint

    men usch så hemskt för den här familjen :/
  40. 20
    Det låter fint men usch så hemskt för den här familjen :/
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Dikt/ord till barnbegravning ?
    By saraj in forum Värme & medkänsla
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 09:14
  2. Vad ha på barnbegravning?
    By Svammelmamma in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 12:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar