Aiskylos! *äckelvarning*
Kropp & hälsa
  1. Moonbeam
    #1

    Aiskylos! *äckelvarning*

    Alltså. Nu är jag inne på min fjärde vecka med halsproblem. Det började som en vanlig halsfluss, med klassiska symtom som feber, rött svalg med vita strimmor. Sen gav det med sig. Och blossade upp igen, men nu utan feber med istället med en horribel stank av gammalt var ur min hals/munhåla/näshåla (?). Gick till VC och fick Cefamox utskrivet istf Kåvepenin som inte hjälpt mig ett dugg (fick av en läkare på jobbet). Det har hjälpt lite grann.
    Men igår kände jag att det på nytt satt varpluppar i mina halsmandlar. Tryckte och pillade och fick till slut ut en. Men den här var inte gulvit som de brukar vara, den var mörkbrun/gul. Kunde ju inte låta bli att undersöka den närmare, sjuksyrra som jag är, men döm om min förvåning när det låg en STEN inbakad i varet! Eller stenhårt var det iaf. Såg ut som ett litet gruskorn. Jag äter ju inte direkt sand och småsten, så nu undrar jag ju vad tusan det där var för nåt?! Har du hört talas om det? Och kan det vara det som är orsaken till min dåliga lukt ur munnen? Börjar tröttna rejält på att det stinker som det gör.
  2. 1
    Aiskylos! *äckelvarning* Alltså. Nu är jag inne på min fjärde vecka med halsproblem. Det började som en vanlig halsfluss, med klassiska symtom som feber, rött svalg med vita strimmor. Sen gav det med sig. Och blossade upp igen, men nu utan feber med istället med en horribel stank av gammalt var ur min hals/munhåla/näshåla (?). Gick till VC och fick Cefamox utskrivet istf Kåvepenin som inte hjälpt mig ett dugg (fick av en läkare på jobbet). Det har hjälpt lite grann.
    Men igår kände jag att det på nytt satt varpluppar i mina halsmandlar. Tryckte och pillade och fick till slut ut en. Men den här var inte gulvit som de brukar vara, den var mörkbrun/gul. Kunde ju inte låta bli att undersöka den närmare, sjuksyrra som jag är, men döm om min förvåning när det låg en STEN inbakad i varet! Eller stenhårt var det iaf. Såg ut som ett litet gruskorn. Jag äter ju inte direkt sand och småsten, så nu undrar jag ju vad tusan det där var för nåt?! Har du hört talas om det? Och kan det vara det som är orsaken till min dåliga lukt ur munnen? Börjar tröttna rejält på att det stinker som det gör.
  3. En mamma
    #2
    Du kanske har djupa fickor i halsmandlarna? Då samlas det gråvitgula eller gråaktiga hårda klupar i fickorna.Dessa luktar vedervärdigt! Jag har haft så i många år men på senare år har problemen minskat.
    Man kan trycka ur de här klumparna ,som består av döda celler o matrester,med skaftet på en tandborste.Att det såg ut som en sten är inte så konstigt,det är väl något du ätit som fastnat där.
    ursäkta att jag svarade trots att jag inte är SO.Eller Aiskylos.
  4. 2
    Du kanske har djupa fickor i halsmandlarna? Då samlas det gråvitgula eller gråaktiga hårda klupar i fickorna.Dessa luktar vedervärdigt! Jag har haft så i många år men på senare år har problemen minskat.
    Man kan trycka ur de här klumparna ,som består av döda celler o matrester,med skaftet på en tandborste.Att det såg ut som en sten är inte så konstigt,det är väl något du ätit som fastnat där.
    ursäkta att jag svarade trots att jag inte är SO.Eller Aiskylos.
  5. Moonbeam
    #3
    Såklart alla kan svara

    Jag har haft körtelfeber som tonåring och sen dess är mina halsmandlar förstorade och till och från fyllda med varproppar som jag pluppar ut med fingertoppen. Men den här dåliga lukten har jag aldrig haft, annat än vid manifest halsfluss. Fast det var verkligen som ett litet litet gruskorn, svart och stenhårt. Mig veterligen har jag inte ätit nåt sånt. Det var därför jag blev så förvånad. Vet ju att man kan ha "sten"-bildning i spottkörtlarna, men vet inte exakt hur dessa stenar ser ut. Iofs var det här ju i en tonsill och inte i en körtelmynning. Men ändå...
  6. 3
    Såklart alla kan svara

    Jag har haft körtelfeber som tonåring och sen dess är mina halsmandlar förstorade och till och från fyllda med varproppar som jag pluppar ut med fingertoppen. Men den här dåliga lukten har jag aldrig haft, annat än vid manifest halsfluss. Fast det var verkligen som ett litet litet gruskorn, svart och stenhårt. Mig veterligen har jag inte ätit nåt sånt. Det var därför jag blev så förvånad. Vet ju att man kan ha "sten"-bildning i spottkörtlarna, men vet inte exakt hur dessa stenar ser ut. Iofs var det här ju i en tonsill och inte i en körtelmynning. Men ändå...
  7. anonymt namn
    #4

    inga fingrar i halsen

    om du trycker och pillar i halsen kan du dels råka ut för en infektion i halsen och än värre ta ut halsbakterier i din närhet Huden är extra känslig kan leda till rosfeber mm infektioner med halsbakterier är svåra att behandla
    så det är bättre att grugla sig eller ta en sugtablett mot detta
  8. 4
    inga fingrar i halsen om du trycker och pillar i halsen kan du dels råka ut för en infektion i halsen och än värre ta ut halsbakterier i din närhet Huden är extra känslig kan leda till rosfeber mm infektioner med halsbakterier är svåra att behandla
    så det är bättre att grugla sig eller ta en sugtablett mot detta
  9. Anonym mamma
    #5
    Men..detta råd fick jag av min läkare o även tandläkaren.Det är inte farligt om man är försiktig.
  10. 5
    Men..detta råd fick jag av min läkare o även tandläkaren.Det är inte farligt om man är försiktig.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6
    Har inget av antibiotikakurerna hj'lpt är det väl mer sannolikt att det är virus. "Stank" - då tänker jag spontant på körtekfeber.

    Stenar, eller rättare sagt riktigt hårda varklumpar är rätt vanligt och inget farligt. Mandlarna är nog kroppens mest utsatta lymfvävnad och en del gojs passerar dem. Lårt bli att pilla, det enda du åstadkommer är att mandlarna blir irriterade och gör ont längre.
  12. 6
    Har inget av antibiotikakurerna hj'lpt är det väl mer sannolikt att det är virus. "Stank" - då tänker jag spontant på körtekfeber.

    Stenar, eller rättare sagt riktigt hårda varklumpar är rätt vanligt och inget farligt. Mandlarna är nog kroppens mest utsatta lymfvävnad och en del gojs passerar dem. Lårt bli att pilla, det enda du åstadkommer är att mandlarna blir irriterade och gör ont längre.

Liknande trådar

  1. Aiskylos
    By abrapalabra in forum Kropp & hälsa
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 18:04
  2. aiskylos!!!
    By malin75 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 20:40
  3. Aiskylos..
    By Norrlands-mamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 17:14
  4. Aiskylos..
    By Norrlands-mamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 14:14
  5. aiskylos!
    By Moonbeam in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 15:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar