Andra namn
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Andra namn

    Min dotter född i december har fått namnet Mira som tilltalsnamn. Nu måste vi bestämma övriga namn. Storasyster har fått namn enligt principen ett namn från min släkt, ett namn från makens släkt och ett eget namn som tilltalsnamn.

    Mira har alltså Mira som sitt egna namn, Else från min släkt och från makens släkt är Petronella eller Hildur aktuellt. Ett annat namn som vi vi hittade i makens släkt var Eufrosyne. Nån som vet hur det uttalas?

    Nån som vill hjälpa mig med det tredje namnet och ordningen som låter bäst. Efternamnet börjar på H.
    Sara med stor tjej född juli 2002 och liten tjej född 11 dec 2006.
    http://pyret2006.blogg.se
  2. 1
    Andra namn Min dotter född i december har fått namnet Mira som tilltalsnamn. Nu måste vi bestämma övriga namn. Storasyster har fått namn enligt principen ett namn från min släkt, ett namn från makens släkt och ett eget namn som tilltalsnamn.

    Mira har alltså Mira som sitt egna namn, Else från min släkt och från makens släkt är Petronella eller Hildur aktuellt. Ett annat namn som vi vi hittade i makens släkt var Eufrosyne. Nån som vet hur det uttalas?

    Nån som vill hjälpa mig med det tredje namnet och ordningen som låter bäst. Efternamnet börjar på H.
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2

    Mira Else Petronella

    Det andra alternativet som ni hade var lite föör speciellt för att jag skulle känna det som bekvämt... Hon kommer att få förklara det så fort någon ser det, och det kommer hon inte gilla...
  4. 2
    Mira Else Petronella Det andra alternativet som ni hade var lite föör speciellt för att jag skulle känna det som bekvämt... Hon kommer att få förklara det så fort någon ser det, och det kommer hon inte gilla...
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Håller med Jica. Mira Else Petrnella låter bäst.
    Eufrosyne förstår jag dessvärre inte alls hur man ska uttala..
  6. 3
    Håller med Jica. Mira Else Petrnella låter bäst.
    Eufrosyne förstår jag dessvärre inte alls hur man ska uttala..
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Mira Else E-u-fro-SYY-ne - vackert!!
  8. 4
    Mira Else E-u-fro-SYY-ne - vackert!!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Maria Eufrosyne hette ju Magnus Gabriel De la Gardies hustru, så det lär vi oss i alla fall att uttala i Lidköping (Läckö Slott...). Uttalas som Moa skriver med uttal av alla bokstäver och betoning på Y. (samma talrytm som i staden Alexandria, där man ju lägger betoningen på i).
  10. 5
    Maria Eufrosyne hette ju Magnus Gabriel De la Gardies hustru, så det lär vi oss i alla fall att uttala i Lidköping (Läckö Slott...). Uttalas som Moa skriver med uttal av alla bokstäver och betoning på Y. (samma talrytm som i staden Alexandria, där man ju lägger betoningen på i).
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Mira ska min kollegas dotter heta, också född i december! Kul! :-)
    Mira Else Petronella blir fin fint...*s*
  12. 6
    Mira ska min kollegas dotter heta, också född i december! Kul! :-)
    Mira Else Petronella blir fin fint...*s*

Liknande trådar

  1. Andra namn ?
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:16
  2. Andra namn, gamla namn
    By Alizzy in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 18:33
  3. Syrrans andra namn som första namn?
    By ansa71 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 08:23
  4. Andra namn jag har...
    By annahpo in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 18:17
  5. Andra namn
    By E in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 11:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar