Hur bäst spara foton?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Hur bäst spara foton?

    Jag inser att jag måste göra något åt min foto situation. Har ca 300 stycken ligger idatorn..ganska riskabelt om någon skulle hända med datorn.

    Hur sparar ni era? Kopierar till skivor eller extern hårddisk? Ett sånt där usbminne?
    Vill framkalla några, men det är själva lagringen jag sitter och funderar på..
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  2. 1
    Hur bäst spara foton? Jag inser att jag måste göra något åt min foto situation. Har ca 300 stycken ligger idatorn..ganska riskabelt om någon skulle hända med datorn.

    Hur sparar ni era? Kopierar till skivor eller extern hårddisk? Ett sånt där usbminne?
    Vill framkalla några, men det är själva lagringen jag sitter och funderar på..
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Extern hårddisk

    har vi....
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Extern hårddisk har vi....
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Det måste väl vara bättre än lagra på skivor, eller hur? Ska kolla upp vad ett sånt kan kosta! Tack för att du berättade..
  6. 3
    Det måste väl vara bättre än lagra på skivor, eller hur? Ska kolla upp vad ett sånt kan kosta! Tack för att du berättade..
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Ja skivor kan ju försvinna

    eller kanske gå sönder..

    Ja gör det med en sån kan man ju flytta bilderna mellan datorer med..

    Varsågod
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Ja skivor kan ju försvinna eller kanske gå sönder..

    Ja gör det med en sån kan man ju flytta bilderna mellan datorer med..

    Varsågod
  9. Marmelad
    #5
    Till skiva, men jag har också börjat lägga upp alla på www.flickr.com. Har köpt extra space där så det får plats MASSOR med kort och det var inte särskilt dyrt. Bonus att släkten kan kolla på korten också!
  10. 5
    Till skiva, men jag har också börjat lägga upp alla på www.flickr.com. Har köpt extra space där så det får plats MASSOR med kort och det var inte särskilt dyrt. Bonus att släkten kan kolla på korten också!
  11. LinBlå
    #6
    Bränner backup på dvd med jämna mellanrum.
  12. 6
    Bränner backup på dvd med jämna mellanrum.
  13. LinBlå
    #7
    Det kan en extern dvd med.. *Vet*
  14. 7
    Det kan en extern dvd med.. *Vet*
  15. LinBlå
    #8
    Hdd, menade jag ju! Såklart!!

    *Behöver ny näring*
  16. 8
    Hdd, menade jag ju! Såklart!!

    *Behöver ny näring*
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Men jag vill inte dela allt

    men däremot spara allt..
    extern hårddisk verkar dyrt, men ändå bästa alternativet..
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  18. 9
    Men jag vill inte dela allt men däremot spara allt..
    extern hårddisk verkar dyrt, men ändå bästa alternativet..
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    får väl börja med det, tills jag har råd med den där externa hårddisken
  20. 10
    får väl börja med det, tills jag har råd med den där externa hårddisken
  21. Marmelad
    #11
    Du behöver inte dela, det är bara ett lagringsutrymme, man kan välja att ha korten privata så ingen annan kan se dem. Eller ha vissa kort privata och vissa publika eller på nåt annat sätt.
  22. 11
    Du behöver inte dela, det är bara ett lagringsutrymme, man kan välja att ha korten privata så ingen annan kan se dem. Eller ha vissa kort privata och vissa publika eller på nåt annat sätt.
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    Men tänk om......

    ....vi hamnar i en tid/situation när vi inte har tillgång till datorer längre. Så tänker jag ibland. Vad gör vi då?

    Fast visst har jag mina bilder på datorn jag med. Bränner över till CD då och då. Har dock bestämt mig för att printa ut guldkornskort och sätta i album............en annan gång............
  24. 12
    Men tänk om...... ....vi hamnar i en tid/situation när vi inte har tillgång till datorer längre. Så tänker jag ibland. Vad gör vi då?

    Fast visst har jag mina bilder på datorn jag med. Bränner över till CD då och då. Har dock bestämt mig för att printa ut guldkornskort och sätta i album............en annan gång............
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Aha, då ska jag titta närmare på din länk!
  26. 13
    Aha, då ska jag titta närmare på din länk!
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Sen fotodisken blev bautastor - dvs åtskilliga 1000-tals bilder så har vi börjat backupa på löstagbara usb-diskar som sen förvaras inlåsta på våra jobb. Byter dessutom hårddisk med jämna mellanrum och förvarar den "gamla" på annan ort.

    Allting sparas på disk så inget finns "offline"
  28. 14
    Sen fotodisken blev bautastor - dvs åtskilliga 1000-tals bilder så har vi börjat backupa på löstagbara usb-diskar som sen förvaras inlåsta på våra jobb. Byter dessutom hårddisk med jämna mellanrum och förvarar den "gamla" på annan ort.

    Allting sparas på disk så inget finns "offline"
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Precis min tanke med! Vill fortfarande ha kort i album, men precis som jag förut jämt hade oframkallade rullar låg, så är de oframkallade på datorn.
    Sparar hysteriskt mina negativ, och eftersom jag numer jämt använder digtalkameran så vill jag kunna lagra dom kortenm med! Nånstans har jag hört att när man lagrar till cd så försvinner det med tiden eftersom ingen cd lagrar för alltid?? Vet inte om det stämmer alls..men jag tror nog på det där med lagring på extern ändå..Plus som du säjer skriva ut kort. För visst är det roligare att bläddra i album än att knäppa på en mus??
  30. 15
    Precis min tanke med! Vill fortfarande ha kort i album, men precis som jag förut jämt hade oframkallade rullar låg, så är de oframkallade på datorn.
    Sparar hysteriskt mina negativ, och eftersom jag numer jämt använder digtalkameran så vill jag kunna lagra dom kortenm med! Nånstans har jag hört att när man lagrar till cd så försvinner det med tiden eftersom ingen cd lagrar för alltid?? Vet inte om det stämmer alls..men jag tror nog på det där med lagring på extern ändå..Plus som du säjer skriva ut kort. För visst är det roligare att bläddra i album än att knäppa på en mus??
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Oj, så avancerat det låter..men säkert inte för er som, bara för mig som knappt vet vad ett usb minne är
  32. 16
    Oj, så avancerat det låter..men säkert inte för er som, bara för mig som knappt vet vad ett usb minne är

Liknande trådar

  1. Spara vs. ej spara till barnen
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 14:07
  2. hur bäst spara in på elkostnader?
    By Vänamön in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 08:04
  3. Bäst att spara i för konto?
    By Spara in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 08:55
  4. Vilket gravtest bäst att spara som minne
    By Freja in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 08:00
  5. Vilket gravtest bäst att spara som minne
    By Freja in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 22:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar