Semesterdagar i pengar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Semesterdagar i pengar?

    jag har 20 sparade semesterdagar och vill ta ut dem i pengar. Är det någon som vet om jag har rätt till att få det? Eller är det upp till arbetsgivaren?
  2. 1
    Semesterdagar i pengar? jag har 20 sparade semesterdagar och vill ta ut dem i pengar. Är det någon som vet om jag har rätt till att få det? Eller är det upp till arbetsgivaren?
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2

    Om de är jättegamla...

    ... d v s äldre än 5 år (man får bara spara semesterdagar så länge) så får du dem automatiskt i pengar - men annars så troor jag att arbetsgivaren kan hävda att du SKA ta ut dem i ledigt - av folkhälsoskäl, typ...
  4. 2
    Om de är jättegamla... ... d v s äldre än 5 år (man får bara spara semesterdagar så länge) så får du dem automatiskt i pengar - men annars så troor jag att arbetsgivaren kan hävda att du SKA ta ut dem i ledigt - av folkhälsoskäl, typ...
  5. sajilijeli
    #3
    Jag tror vi har förhandlat bort den rätten med mitt eminenta fack, Kommunal. Om jag inte minns fel... Jag tror vi fick nån krona i höjd pension för besväret...
  6. 3
    Jag tror vi har förhandlat bort den rätten med mitt eminenta fack, Kommunal. Om jag inte minns fel... Jag tror vi fick nån krona i höjd pension för besväret...
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    Hos oss får vi inte det! imt
  8. 4
    Hos oss får vi inte det! imt
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5

    De är bara

    ett år gamla.
    Ibland blir det svårt att ta slut på dagarna för jag är ledig så mycket ändå och jag hade hellre fått de dagarna i pengar än i ledighet. Får prata med arbetsgivaren så får vi se vad som händer.
  10. 5
    De är bara ett år gamla.
    Ibland blir det svårt att ta slut på dagarna för jag är ledig så mycket ändå och jag hade hellre fått de dagarna i pengar än i ledighet. Får prata med arbetsgivaren så får vi se vad som händer.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    Samma fack

    då....Fan, jag som ville ha pengar!

    Får försöka fjäska för chefen
  12. 6
    Samma fack då....Fan, jag som ville ha pengar!

    Får försöka fjäska för chefen
  13. Medlem sedan
    Jun 2000
    #7

    Det värsta är ju...

    ... att de pengarna i så fall räknas som ett engångsbelopp och du får då skatta på dem på det sättet = 50 % går till finansministern, typ...
  14. 7
    Det värsta är ju... ... att de pengarna i så fall räknas som ett engångsbelopp och du får då skatta på dem på det sättet = 50 % går till finansministern, typ...
  15. sajilijeli
    #8
    Men detta tror jag var lokalt, kolla upp det du!!
  16. 8
    Men detta tror jag var lokalt, kolla upp det du!!
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9

    Mmm, lite

    surt då, men jag får ändå ut ca 6600 och det vill jag gärna ha
  18. 9
    Mmm, lite surt då, men jag får ändå ut ca 6600 och det vill jag gärna ha
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10
    Nej det får du inte enligt lag, om inte dagarna är över fem år gamla. Men det finns arbetsgivare som betalar ut dem ändå, fast man inte får.
  20. 10
    Nej det får du inte enligt lag, om inte dagarna är över fem år gamla. Men det finns arbetsgivare som betalar ut dem ändå, fast man inte får.
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    Fast det jämnar ju ut sig under året, annars får hon ju tillbaka på skatten.
  22. 11
    Fast det jämnar ju ut sig under året, annars får hon ju tillbaka på skatten.
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12

    Misstänkte

    att det kunde ligga till så...Jag får leva på hoppet ett tag till
  24. 12
    Misstänkte att det kunde ligga till så...Jag får leva på hoppet ett tag till
  25. Medlem sedan
    Jun 2000
    #13

    Gör det verkligen det?

    Jag tycker det låter så snyggt det där, och har hört det förr - men jag förstår faktiskt inte varför i hela friden de måste göra så, om det nu inte egentligen är någon vits med det? För statens del alltså...
  26. 13
    Gör det verkligen det? Jag tycker det låter så snyggt det där, och har hört det förr - men jag förstår faktiskt inte varför i hela friden de måste göra så, om det nu inte egentligen är någon vits med det? För statens del alltså...
  27. Medlem sedan
    Sep 2001
    #14
    Japp, i slutet på året så läggs hela inkomsten ihop och så tittar man hur mycket skatt som dragits på det hela. Anledningen är väl att man vill se till att inte för lite skatt dras. Dessutom betalar man ju olika mycket i engångsskatt beroende på beräknad årsinkomst, långt ifrån alla betalar så mycket som 50%.
  28. 14
    Japp, i slutet på året så läggs hela inkomsten ihop och så tittar man hur mycket skatt som dragits på det hela. Anledningen är väl att man vill se till att inte för lite skatt dras. Dessutom betalar man ju olika mycket i engångsskatt beroende på beräknad årsinkomst, långt ifrån alla betalar så mycket som 50%.

Liknande trådar

  1. Semesterdagar ?
    By fredde39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 19:03
  2. Semesterdagar
    By Flingan med fyra in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 08:56
  3. Semesterdagar?
    By @ida in forum _0706 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 07:35
  4. Semesterdagar i pengar?
    By H med Simon in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 22:10
  5. På tal om semesterdagar
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 18:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar