Lika namn på syskon!!
Namn, dop & namngivning
  1. anonymt namn
    #1

    Lika namn på syskon!!

    Visst kan man ha samma begynnelsebokstav på barnen om man tycker det är fint. Inget för mig dock. Sedan finns det de som går ett steg längre. Vad tycker ni om dessa syskonkombinationer!?

    Felix och Felicia
    Alexander och Alexandar
    Liam och Lia (läste jag igår på babysidan i vår dagstidning)
  2. 1
    Lika namn på syskon!! Visst kan man ha samma begynnelsebokstav på barnen om man tycker det är fint. Inget för mig dock. Sedan finns det de som går ett steg längre. Vad tycker ni om dessa syskonkombinationer!?

    Felix och Felicia
    Alexander och Alexandar
    Liam och Lia (läste jag igår på babysidan i vår dagstidning)
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Nej jag skulle inte välja så..

    Har t ex valt bort namn som Viola och Thelma eftersom vi har en Vilma.
  4. 2
    Nej jag skulle inte välja så.. Har t ex valt bort namn som Viola och Thelma eftersom vi har en Vilma.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Nja, jag tycker inte det är så kul med SÅÅ lika namn på syskonen. Däremot gillar jag när de börjar på samma bokstav. Ngt jag själv har snöat in på och därför har problem med vad nr 4 ska få för namn...Pojknamn är klart, men inget flicknamn...
  6. 3
    Nja, jag tycker inte det är så kul med SÅÅ lika namn på syskonen. Däremot gillar jag när de börjar på samma bokstav. Ngt jag själv har snöat in på och därför har problem med vad nr 4 ska få för namn...Pojknamn är klart, men inget flicknamn...
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Mina tjejer börjar på samma bokstav, inte ett medvetet val, utan för att de namnen bara kändes rätt för dem. Men aldrig att jag skulle ha namn som liknar varandra, blir för mycket. Nummer tre kommer troligtvis att få en egen bokstav, så det inte blir för tjatigt, även om jag är väldigt förtjust i namn som börjar på E.
    I min klass gick det en kille som hette Emil Axel och lillbrorsan hette Axel Emil. Vad jhände där? Tog fantasin slut??
    MAn ska väl ändå ha ett eget namn, de är ju egna personer.
  8. 4
    Mina tjejer börjar på samma bokstav, inte ett medvetet val, utan för att de namnen bara kändes rätt för dem. Men aldrig att jag skulle ha namn som liknar varandra, blir för mycket. Nummer tre kommer troligtvis att få en egen bokstav, så det inte blir för tjatigt, även om jag är väldigt förtjust i namn som börjar på E.
    I min klass gick det en kille som hette Emil Axel och lillbrorsan hette Axel Emil. Vad jhände där? Tog fantasin slut??
    MAn ska väl ändå ha ett eget namn, de är ju egna personer.
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Jag vet två syskon som heter Olivia och Oliver. Jag tycker att det är alldeles för lika namn.
  10. 5
    Jag vet två syskon som heter Olivia och Oliver. Jag tycker att det är alldeles för lika namn.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Skulle inte välja så...

    Men många tycker nog snarare att det är kul och fantasifullt, medan jag själv tycker det ser konstigt ut..

    Känner ett pas som har tvillingar som heter Mikael och Mikaela så de har dessutom namnsdag samma dag. Inte fint enligt mig!

    Sen kände jag förut tre syskon som hette Linn, Lina och Linus. Tripp, trapp, trull, enligt mig.

    Men smaken är ju olika, själv vill jag inte ens ha på samma bokstav..
  12. 6
    Skulle inte välja så... Men många tycker nog snarare att det är kul och fantasifullt, medan jag själv tycker det ser konstigt ut..

    Känner ett pas som har tvillingar som heter Mikael och Mikaela så de har dessutom namnsdag samma dag. Inte fint enligt mig!

    Sen kände jag förut tre syskon som hette Linn, Lina och Linus. Tripp, trapp, trull, enligt mig.

    Men smaken är ju olika, själv vill jag inte ens ha på samma bokstav..
  13. Vanda
    #7
    Vi har samma tidning, du och jag! Reagerade också på fantasilösheten. Och hur opraktiskt är det inte? Fast det är ju klart, inte så svårt att märka om ärvda kläder, förstås...
    Känner en familj där döttrarna heter Ida och Frida. Låter som "Tödde och Mödde", tycker jag
    Jimmie och Jennie på ett tvillingpar vi känner är också lite väl likt.

    Nej, det är inget för mig heller. Våra barn har inte alls lika namn och de har dessutom olika begynnelsebokstäver. Det tyckte vi var mest praktiskt.
  14. 7
    Vi har samma tidning, du och jag! Reagerade också på fantasilösheten. Och hur opraktiskt är det inte? Fast det är ju klart, inte så svårt att märka om ärvda kläder, förstås...
    Känner en familj där döttrarna heter Ida och Frida. Låter som "Tödde och Mödde", tycker jag
    Jimmie och Jennie på ett tvillingpar vi känner är också lite väl likt.

    Nej, det är inget för mig heller. Våra barn har inte alls lika namn och de har dessutom olika begynnelsebokstäver. Det tyckte vi var mest praktiskt.
  15. Anonym
    #8
    Jag tycker att namn på samma begynnelsebokstav är fint, själv har jag inte det på mina barn eftersom jag inte hittade mer fina namn på den äldstas bokstav.

    Min sambo och hans bröder börjar på samma, svärmor tyckte det var praktiskt eftersom hon inte behövde märka om ärvda kläder.
  16. 8
    Jag tycker att namn på samma begynnelsebokstav är fint, själv har jag inte det på mina barn eftersom jag inte hittade mer fina namn på den äldstas bokstav.

    Min sambo och hans bröder börjar på samma, svärmor tyckte det var praktiskt eftersom hon inte behövde märka om ärvda kläder.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Åh hjälp... Jag som ofta tänkt att det är synd att man inte kan skaffa hur många barn som helst så att man får möjlighet att tänka ut fler namn och namnkombinationer!
  18. 9
    Åh hjälp... Jag som ofta tänkt att det är synd att man inte kan skaffa hur många barn som helst så att man får möjlighet att tänka ut fler namn och namnkombinationer!
  19. Medlem sedan
    Mar 1999
    #10
    För mycket! Alldeles FÖR lika tycker jag. Visst kan man absolut ha samma begynnelsebokstav, men jag e lite uttjatad på d eftersom mina syskonbarn har samma begynnelsebokstav som syskonen. D känns liksom lite uttjatat o enformigt - tycker jag. Kram
  20. 10
    För mycket! Alldeles FÖR lika tycker jag. Visst kan man absolut ha samma begynnelsebokstav, men jag e lite uttjatad på d eftersom mina syskonbarn har samma begynnelsebokstav som syskonen. D känns liksom lite uttjatat o enformigt - tycker jag. Kram
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    Tycker inget vidare om

    så lika namn, käns väldigt fantasilöst.
    Äldsta dottern har en kompis som heter Samira, hennes bröder heter Semir och Samir, rätt enformigt.
    Å andrasidan kan jag tycka det är helt ok som andra namn, tex om man vill ge barnet namn efter morfar eller något och att alla får olika varianter på temat, men inte som tilltalsnamn.
    Min pappas vän har det så, de heter Behn i efternamn, tjejerna heter Fina, Mina och Dina i tredje namn. I tilltals och andra namn har de dock väldigt varnliga och helt olika namn.
    Katarina med Anna (95) Saga (98) och Tella (04)

    http://hem.passagen.se/katarinafreden
  22. 11
    Tycker inget vidare om så lika namn, käns väldigt fantasilöst.
    Äldsta dottern har en kompis som heter Samira, hennes bröder heter Semir och Samir, rätt enformigt.
    Å andrasidan kan jag tycka det är helt ok som andra namn, tex om man vill ge barnet namn efter morfar eller något och att alla får olika varianter på temat, men inte som tilltalsnamn.
    Min pappas vän har det så, de heter Behn i efternamn, tjejerna heter Fina, Mina och Dina i tredje namn. I tilltals och andra namn har de dock väldigt varnliga och helt olika namn.
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12
    Valde bort EliAS delvis för att vi redan har en LucAS kändes lite trist med samma slut på namnen! Men vi tog Elias som andranamn till Noah istället! Så Noah Elias blev det!
  24. 12
    Valde bort EliAS delvis för att vi redan har en LucAS kändes lite trist med samma slut på namnen! Men vi tog Elias som andranamn till Noah istället! Så Noah Elias blev det!
  25. Medlem sedan
    Dec 2006
    #13
    Jag såg också Liam och Lia. Undras ifall #3 får heta Li... Alldeles för lika namn tycker jag. Hade förresten en klasskamrat som hette Henry, hans bror hette Harry.
  26. 13
    Jag såg också Liam och Lia. Undras ifall #3 får heta Li... Alldeles för lika namn tycker jag. Hade förresten en klasskamrat som hette Henry, hans bror hette Harry.
  27. Medlem sedan
    Nov 2006
    #14
    ja, tråkigt tycker jag!
    Dessvärre fick jag välja bort Saga då jag heter Sara = förlika
  28. 14
    ja, tråkigt tycker jag!
    Dessvärre fick jag välja bort Saga då jag heter Sara = förlika
  29. R mV,J,E&S.väntar5an
    #15
    Gillar inte heller..
    Därför väljer vi bort namn som slutar på ar eller ra.
    Min make heter Carl-? och hans son från ett tidigare förhållande heter också Carl-?. Han ville dessutom att våran första son skulle heta Carl-någonting, men jag vägrade så det blev Carl i andranamn istället. Det är tydligen en tradition att förstfödda sonen heter Carl-någonting.

    De frågetecken jag skrev efter Carl representerar alltså ett namn
  30. 15
    Gillar inte heller..
    Därför väljer vi bort namn som slutar på ar eller ra.
    Min make heter Carl-? och hans son från ett tidigare förhållande heter också Carl-?. Han ville dessutom att våran första son skulle heta Carl-någonting, men jag vägrade så det blev Carl i andranamn istället. Det är tydligen en tradition att förstfödda sonen heter Carl-någonting.

    De frågetecken jag skrev efter Carl representerar alltså ett namn

Liknande trådar

  1. Hur lika kan syskon bli?
    By Gunilla m 4 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 22:13
  2. Lika syskon
    By -Fluffyn- in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 18:29
  3. Lika syskon eller
    By singoalla in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 19:10
  4. Lika syskon?
    By Cissi med G och A in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 22:35
  5. Älska syskon lika mycket?
    By Hanna in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 16:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar