Kan jag ha cancer?
Kropp & hälsa
  1. blöt
    #1

    Kan jag ha cancer?

    Vaknade inatt och var svettig på bröstet och upp i hårbotten. jag har precis avslutat mensen så det kan ju inte bero på hormoner...Blir orolig eftersom jag läst att nattliga svettningar kan bero på cancer. Känner mig frisk för övrigt.
    Men lite rädd idag....
  2. 1
    Kan jag ha cancer? Vaknade inatt och var svettig på bröstet och upp i hårbotten. jag har precis avslutat mensen så det kan ju inte bero på hormoner...Blir orolig eftersom jag läst att nattliga svettningar kan bero på cancer. Känner mig frisk för övrigt.
    Men lite rädd idag....
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Nattliga svettningar under _lång tid_ är ett varningstecken, men inget bombsäkert cancersymtom. En natt beror betydligt mer troligt på något annat - kanske influensan som halva Sverige har fn.
  4. 2
    Nattliga svettningar under _lång tid_ är ett varningstecken, men inget bombsäkert cancersymtom. En natt beror betydligt mer troligt på något annat - kanske influensan som halva Sverige har fn.
  5. anonymt namn
    #3

    Jag svettades nattetid

    till och från under de fyra år jag var gravid och födde och ammade mina tre barn.

    Precis som du var jag sjöblöt av svett vissa nätter.

    Nu är det helt borta och jag tror nog att det handlar om hormoner.
  6. 3
    Jag svettades nattetid till och från under de fyra år jag var gravid och födde och ammade mina tre barn.

    Precis som du var jag sjöblöt av svett vissa nätter.

    Nu är det helt borta och jag tror nog att det handlar om hormoner.
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4
    jag hade svettningar när jag vart utbränd och läkare sa till mig att jag hade cancer i livmodern efter cellförändringar där i men icke det var bra,men kallsvetades gjorde ja hela tiden.Mycket kan beor på va man drömmer och om du har varmt inne eller kallt... Håller tummarna..
  8. 4
    jag hade svettningar när jag vart utbränd och läkare sa till mig att jag hade cancer i livmodern efter cellförändringar där i men icke det var bra,men kallsvetades gjorde ja hela tiden.Mycket kan beor på va man drömmer och om du har varmt inne eller kallt... Håller tummarna..
  9. ghsdfhsd
    #5
    Men herregud, det låter som att det vore onormalt att svettas ibland på nätterna. Det gör väl alla!!??? ALla jag känner i alla fall. Ringde en gång till Cancerupplysningen där de sa att enbart nattliga svettningar INTE var ett cancersymtom utan då hade man andra symtom samtidigt. man kan ju plocka ut vilket/vilka symtom som helst och säga att det beror på cancer...man måste ju se helheten.
    Aiskylos, jobbar du inom sjukvården eller är du bara allmänt intresserad av sjukvård? Du får tänka dig för när du svarar härinne eftersom dina svar jämställs som "expert"-svar....lite farligt tänker jag.
  10. 5
    Men herregud, det låter som att det vore onormalt att svettas ibland på nätterna. Det gör väl alla!!??? ALla jag känner i alla fall. Ringde en gång till Cancerupplysningen där de sa att enbart nattliga svettningar INTE var ett cancersymtom utan då hade man andra symtom samtidigt. man kan ju plocka ut vilket/vilka symtom som helst och säga att det beror på cancer...man måste ju se helheten.
    Aiskylos, jobbar du inom sjukvården eller är du bara allmänt intresserad av sjukvård? Du får tänka dig för när du svarar härinne eftersom dina svar jämställs som "expert"-svar....lite farligt tänker jag.
  11. Storfamiljsmamma
    #6
    Men aiskylos _är_ ju läkare!
    En läkare som ger mkt kloka och bra svar, och inte tror jag han svarar utan att tänka sig för heller.Han har ju hjälpt många här med sina svar.
    För övrigt så tror inte jag personligen att det är sådär jättenormalt att vakna genomsvettig på nätterna. Visst,man kan bli varm om det är varmt i rummet. Men det är nog inte sådana normala svettningar som frågeställaren undrar över.

    men jag tror ,eller inbillar mig, att nattliga svettningar kan bero på mycket. man kan ha en infektion i kroppen, man kanske har nära till mens(svettas själv mkt veckan innan mens) man kan kanske ha en överproduktion i sköldkörteln,men då har man ju även andra symptom..
  12. 6
    Men aiskylos _är_ ju läkare!
    En läkare som ger mkt kloka och bra svar, och inte tror jag han svarar utan att tänka sig för heller.Han har ju hjälpt många här med sina svar.
    För övrigt så tror inte jag personligen att det är sådär jättenormalt att vakna genomsvettig på nätterna. Visst,man kan bli varm om det är varmt i rummet. Men det är nog inte sådana normala svettningar som frågeställaren undrar över.

    men jag tror ,eller inbillar mig, att nattliga svettningar kan bero på mycket. man kan ha en infektion i kroppen, man kanske har nära till mens(svettas själv mkt veckan innan mens) man kan kanske ha en överproduktion i sköldkörteln,men då har man ju även andra symptom..
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Aiskylos är läkare och brukar ge mycket sansade svar.

    Jag har aldrig sett att han försökt ställa diagnos utefter vaga beskrivningar av olika sjukdomstillstånd. Det han gör är att ge sakliga råd och svara på frågor.

    När det gäller områden som han inte är helt hemma på så brukar han dessutom ange det i sitt svar, senast i gyntråden längre upp.

    Nattliga svettningar _kan_ vara ett symtom på en cancerform som heter malignt lymfom.

    Oftast är det betydligt mer harmlösa orsaker till att man svettas på natten.

    Men läkare är helt klart uppmärksamma eftersom nattliga svettningar tillsammans med feber och viktnedgång utgör de sk B-symtomen vid lymfom.
  14. 7
    Aiskylos är läkare och brukar ge mycket sansade svar.

    Jag har aldrig sett att han försökt ställa diagnos utefter vaga beskrivningar av olika sjukdomstillstånd. Det han gör är att ge sakliga råd och svara på frågor.

    När det gäller områden som han inte är helt hemma på så brukar han dessutom ange det i sitt svar, senast i gyntråden längre upp.

    Nattliga svettningar _kan_ vara ett symtom på en cancerform som heter malignt lymfom.

    Oftast är det betydligt mer harmlösa orsaker till att man svettas på natten.

    Men läkare är helt klart uppmärksamma eftersom nattliga svettningar tillsammans med feber och viktnedgång utgör de sk B-symtomen vid lymfom.

Liknande trådar

  1. cancer
    By orolig* in forum Sorg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 17:52
  2. jag har cancer
    By Anonym nu in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 06:56
  3. Mer cancer *ot*
    By Madde Albin & Simon in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 20:55
  4. Mer cancer *ot*
    By Madde Albin & Simon in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 21:34
  5. Cancer
    By Sanna med P & S in forum _03 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 08:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar