Sortera böcker
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Mar 1998
    #1

    Sortera böcker

    NU har jag äntligen fått lite fler bokhyllor och kan bre ut mina böcker vilket gav mig ett problem. Förut har jag bara knökat in dem, dubbelparkerat och lagt uppepå och det kändes inte viktigt hur de stod nrä det viktiga var ATT de fick plats.

    Hur har ni sorterat upp era böcker i bokhyllan? Jag är mest intresserad av hur man sorterar upp alla de där blandade böckerna man har. Inte romanerna, dem kan man ju bara ställa i bokstavsordning.
    Och hur 17 gör man med småböcker. Mindre än pocket-storlek. Tycker inte det ser snyggt ut att ställa in dem som de andra. Onödigt mycket plats i hyllan tar de då också...
  2. 1
    Sortera böcker NU har jag äntligen fått lite fler bokhyllor och kan bre ut mina böcker vilket gav mig ett problem. Förut har jag bara knökat in dem, dubbelparkerat och lagt uppepå och det kändes inte viktigt hur de stod nrä det viktiga var ATT de fick plats.

    Hur har ni sorterat upp era böcker i bokhyllan? Jag är mest intresserad av hur man sorterar upp alla de där blandade böckerna man har. Inte romanerna, dem kan man ju bara ställa i bokstavsordning.
    Och hur 17 gör man med småböcker. Mindre än pocket-storlek. Tycker inte det ser snyggt ut att ställa in dem som de andra. Onödigt mycket plats i hyllan tar de då också...
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Om man ska eller inte

    vet jag inte, men jag har alla författare för sig.
    Och jag har olika sektioner för deckare, skönlitteratur och fakta böcker.

    Men ingenting i bokstavsordning faktiskt, utan mer ur estetisk synvinkel. Jag sorterar och mixtrar med böckerna för att få ett snyggt utseende. Några ligger lite ner i högar, ev med nån fin prynad eller samlad sten. Det enda "måste" jag har är författare samlade..
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  4. 2
    Om man ska eller inte vet jag inte, men jag har alla författare för sig.
    Och jag har olika sektioner för deckare, skönlitteratur och fakta böcker.

    Men ingenting i bokstavsordning faktiskt, utan mer ur estetisk synvinkel. Jag sorterar och mixtrar med böckerna för att få ett snyggt utseende. Några ligger lite ner i högar, ev med nån fin prynad eller samlad sten. Det enda "måste" jag har är författare samlade..
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    Vad är det för böcker då? Mindre än pocket?
  6. 3
    Vad är det för böcker då? Mindre än pocket?
  7. Cissi med G och A
    #4

    Så här har jag gjort!

    Jag har en bokhylla nere och en uppe (av praktiska skäl eftersom de inte får plats i samma rum). I bokhyllan nere har jag olästa nya böcker, en hylla för pocket och en för inbundna, dessutom i bokstavsordning. Uppe har jag samma system fast då har jag läst alla. Det är roligare att ha de nya mer framme så man kan titta och längta tills man ska läsa! I framtiden kommer det att bli problem med plats, då kanske man får sälja eller ge bort.
  8. 4
    Så här har jag gjort! Jag har en bokhylla nere och en uppe (av praktiska skäl eftersom de inte får plats i samma rum). I bokhyllan nere har jag olästa nya böcker, en hylla för pocket och en för inbundna, dessutom i bokstavsordning. Uppe har jag samma system fast då har jag läst alla. Det är roligare att ha de nya mer framme så man kan titta och längta tills man ska läsa! I framtiden kommer det att bli problem med plats, då kanske man får sälja eller ge bort.
  9. Cissi med G och A
    #5

    Tillägg

    Faktaböckerna står för sig och inte i bokstavsordning
  10. 5
    Tillägg Faktaböckerna står för sig och inte i bokstavsordning
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    jag har en bokhylla med deckare och en med annat...har ingen bokstavsordning men alla av samma författare står ilag och i den ordning böckerna ska läsas...

    liknande böcker stå ilag i den andra och gärna i strl ordning
  12. 6
    jag har en bokhylla med deckare och en med annat...har ingen bokstavsordning men alla av samma författare står ilag och i den ordning böckerna ska läsas...

    liknande böcker stå ilag i den andra och gärna i strl ordning
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Lite blandade principer här beroende på mängd böcker, intresse och hur ofta de används.

    Skönlitteratur för sig, sorterad först efter språk, därefter efter författare i bokstavsordning.

    Två hyllor ordböcker och ytterligare två med annan språkvetenskap sorterade efter språkfamilj och språk + allmän språkvetenskap, delvis efter ämne (fonetik etc.).

    Musik för sig (partitur resp. annat); litteraturvetenskap efter ämne (= författare) eller författare till boken beroende på hur boken är upplagd; historia och filosofi var för sig i bokstavsordning; teologi, film m.m. för närvarande i banankartonger; matematik, fysik, kosmologi etc. ganska blandat; div. övrig facklitteratur i en enda röra.

    Och så en hylla kokböcker o.dyl. för sig + ett par uppslagsverk för sig.
  14. 7
    Lite blandade principer här beroende på mängd böcker, intresse och hur ofta de används.

    Skönlitteratur för sig, sorterad först efter språk, därefter efter författare i bokstavsordning.

    Två hyllor ordböcker och ytterligare två med annan språkvetenskap sorterade efter språkfamilj och språk + allmän språkvetenskap, delvis efter ämne (fonetik etc.).

    Musik för sig (partitur resp. annat); litteraturvetenskap efter ämne (= författare) eller författare till boken beroende på hur boken är upplagd; historia och filosofi var för sig i bokstavsordning; teologi, film m.m. för närvarande i banankartonger; matematik, fysik, kosmologi etc. ganska blandat; div. övrig facklitteratur i en enda röra.

    Och så en hylla kokböcker o.dyl. för sig + ett par uppslagsverk för sig.
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8
    I en bokhylla som står i förrådet finns all facklitteratur huller om buller, ingen ordning alls. Där syns de ändå inte... I bokhyllan i vardagsrummet har jag sorterat böckerna efter färg, det är väldigt vilsamt för ögonen, och det gör ingenting att storleken på böckerna varierar. För det mesta vet jag vilken färg en viss bok har på ryggen, så det är inga problem att hitta.
  16. 8
    I en bokhylla som står i förrådet finns all facklitteratur huller om buller, ingen ordning alls. Där syns de ändå inte... I bokhyllan i vardagsrummet har jag sorterat böckerna efter färg, det är väldigt vilsamt för ögonen, och det gör ingenting att storleken på böckerna varierar. För det mesta vet jag vilken färg en viss bok har på ryggen, så det är inga problem att hitta.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9
    Efter epok. Vi har en bokhylla med historisk facklitteratur och historiska romaner som är sorterade efter den tidsperiod de behandlar, från Bibeln till Andra världskriget ungefär.
  18. 9
    Efter epok. Vi har en bokhylla med historisk facklitteratur och historiska romaner som är sorterade efter den tidsperiod de behandlar, från Bibeln till Andra världskriget ungefär.
  19. Medlem sedan
    Mar 1998
    #10
    Ja, alltså såna där små av Gunilla Dahlgren t.ex. (lilla svärmorsboken, lilla mansboken...) några som heter i stil med "källor till kinesisk vishet", Prismas små lexikon (eng. fr, sp, ty)
    De är så små och ser bara löjliga ut när de står som vanligt i bokhyllan. Tror jag tar en låda med lock och lägger dem i
    Sen har jag så himla mycket olika böcker. ett axplock;
    No Logo, Motboken, Civilrätt, Tolkien Bestiarium, kartböcker, heminredningsböcker, böcker om barn, Kalle & Hobbe, Gröna Konsumentguiden, Explosiva barn, nån Toppform-bok, Atlas över mänsklighetens historia, dryga 10 band av Illustrerad Vetenskaps-böcker, korsordslexikon, Bonniers läkarbok, De ovanliga, Barn skriver till Gud, But I'm Swedish, NOrdiska floran, trädgårdsböcker, Tao enligt Puh, en stor bok om Zorn, en lokal bok om arbetsliv på orten, Relationsakuten, Snabbmatslandet, Bra Böckers årsböcker 1991-1996............... En salig blandning känns det som.
  20. 10
    Ja, alltså såna där små av Gunilla Dahlgren t.ex. (lilla svärmorsboken, lilla mansboken...) några som heter i stil med "källor till kinesisk vishet", Prismas små lexikon (eng. fr, sp, ty)
    De är så små och ser bara löjliga ut när de står som vanligt i bokhyllan. Tror jag tar en låda med lock och lägger dem i
    Sen har jag så himla mycket olika böcker. ett axplock;
    No Logo, Motboken, Civilrätt, Tolkien Bestiarium, kartböcker, heminredningsböcker, böcker om barn, Kalle & Hobbe, Gröna Konsumentguiden, Explosiva barn, nån Toppform-bok, Atlas över mänsklighetens historia, dryga 10 band av Illustrerad Vetenskaps-böcker, korsordslexikon, Bonniers läkarbok, De ovanliga, Barn skriver till Gud, But I'm Swedish, NOrdiska floran, trädgårdsböcker, Tao enligt Puh, en stor bok om Zorn, en lokal bok om arbetsliv på orten, Relationsakuten, Snabbmatslandet, Bra Böckers årsböcker 1991-1996............... En salig blandning känns det som.

Liknande trådar

  1. på tal om att sortera böckerna
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 22:02
  2. Sortera i bokstavsordning?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 13:09
  3. Sortera tvätt
    By tvätterskan in forum Småbarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 07:53
  4. Sortera ut de bästa
    By SmillaMilla in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 19:40
  5. Nu ska jag går och sortera ut
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 06:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar