Dikt/ord till barnbegravning ?
Värme & medkänsla
  1. Medlem sedan
    Feb 1999
    #1

    Dikt/ord till barnbegravning ?

    Hej !

    En nära vän har förlorat sitt barn under graviditeten och ska snart ha begravning. Vi har beställt blommor och jag tänkte göra ett eget kort att sätta med men jag blir så osäker på vad man skriver på kortet. Det känns lite extra känsligt när det är till ett barn och det sista jag vill är att det ska "bli fel".
    Jag skulle gärna ha en lite kortare dikt och sedan några ord i stil med "Sov gott, lilla XXX", men kan man skriva det eller blir det bara fel.

    Jag har försökt söka på nätet men jag hittar inte några bra sidor, det som finns förknippat med begravning är oftast inriktat till äldre personer och det som finns för barn är tyvärr bara glädjedikter till födseln.

    Vågar jag fråga er som har förlorat ett barn vad som stod på korten/banden till blommorna ? Eller om jag vänder på frågan, var det något som ni önskar inte hade stått där, som blev stötande ?
  2. 1
    Dikt/ord till barnbegravning ? Hej !

    En nära vän har förlorat sitt barn under graviditeten och ska snart ha begravning. Vi har beställt blommor och jag tänkte göra ett eget kort att sätta med men jag blir så osäker på vad man skriver på kortet. Det känns lite extra känsligt när det är till ett barn och det sista jag vill är att det ska "bli fel".
    Jag skulle gärna ha en lite kortare dikt och sedan några ord i stil med "Sov gott, lilla XXX", men kan man skriva det eller blir det bara fel.

    Jag har försökt söka på nätet men jag hittar inte några bra sidor, det som finns förknippat med begravning är oftast inriktat till äldre personer och det som finns för barn är tyvärr bara glädjedikter till födseln.

    Vågar jag fråga er som har förlorat ett barn vad som stod på korten/banden till blommorna ? Eller om jag vänder på frågan, var det något som ni önskar inte hade stått där, som blev stötande ?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2

    Två korta rader

    stod i flera av våra kort och det var:

    En liten ängel kom
    Log och vände om.

    Vi hade även den i dödsannonsen.
    Ylva m ängeln Agnes f/d 060107 och Adam f 070404
    www.simplesite.com/agnes
  4. 2
    Två korta rader stod i flera av våra kort och det var:

    En liten ängel kom
    Log och vände om.

    Vi hade även den i dödsannonsen.
  5. Annam.4
    #3

    Jag vill tipsa om

    Vendelas minnessida http://groups.msn.com/vendela

    (Hoppas att det är okej att jag skriver så!?)

    Det är en jättefin sida där det finns väldigt mycket fina ord, texter, dikter, sånger mm. Där finns mycket som har hjälp mig i min egen sorg och jag tror säkert du kan hitta något som passar.

    Själv har jag lite svårt för "Sov gott..."
    Jag förstår tanken, och "Vila i frid" etc låter "gammalt" som om det är en gammal människa som dött. När vår lilltjej hade dött var vi jättenoga med att inte säga till syskonen (då 4,5 och 7 år) att hon sover. Om man sover vaknar man igen, i barns ögon. Döden är tyvärr oåterkallerlig.
    Så tänker jag, men man har ju olika erfarenheter att utgå ifrån.

    Sorgligt att de förlorade sitt lilla barn.
  6. 3
    Jag vill tipsa om Vendelas minnessida http://groups.msn.com/vendela

    (Hoppas att det är okej att jag skriver så!?)

    Det är en jättefin sida där det finns väldigt mycket fina ord, texter, dikter, sånger mm. Där finns mycket som har hjälp mig i min egen sorg och jag tror säkert du kan hitta något som passar.

    Själv har jag lite svårt för "Sov gott..."
    Jag förstår tanken, och "Vila i frid" etc låter "gammalt" som om det är en gammal människa som dött. När vår lilltjej hade dött var vi jättenoga med att inte säga till syskonen (då 4,5 och 7 år) att hon sover. Om man sover vaknar man igen, i barns ögon. Döden är tyvärr oåterkallerlig.
    Så tänker jag, men man har ju olika erfarenheter att utgå ifrån.

    Sorgligt att de förlorade sitt lilla barn.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4
    Tack för tipset med Vendelas sida, tyvärr så lyckas jag inte få upp några dikter (eller andra sidor heller) där. Jag har hittat länken på massor av ställen men när jag klickar på dikt-sidan eller någon annan sida så är den tom (eller måste man vara medlem eller liknande ?).

    Och tack för åsikten om just "sov gott". Det jag tvekade om före var just det som du skriver, att om man sover så vaknar man ju igen, vilket tyvärr den här lilla bebben inte kommer att göra. Jag funderar vidare så får jag se vad det blir.

    Stor tack för hjälpen!
  8. 4
    Tack för tipset med Vendelas sida, tyvärr så lyckas jag inte få upp några dikter (eller andra sidor heller) där. Jag har hittat länken på massor av ställen men när jag klickar på dikt-sidan eller någon annan sida så är den tom (eller måste man vara medlem eller liknande ?).

    Och tack för åsikten om just "sov gott". Det jag tvekade om före var just det som du skriver, att om man sover så vaknar man ju igen, vilket tyvärr den här lilla bebben inte kommer att göra. Jag funderar vidare så får jag se vad det blir.

    Stor tack för hjälpen!
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5
    Den dikten är så fin, jag funderar på att ha den och sedan något mer.
  10. 5
    Den dikten är så fin, jag funderar på att ha den och sedan något mer.
  11. Annam.4
    #6
    Nej, man måste inte vara medlem. Är kanske något tillfälligt fel med sidan eller så?
    Lycka till i vidare funderingar.
  12. 6
    Nej, man måste inte vara medlem. Är kanske något tillfälligt fel med sidan eller så?
    Lycka till i vidare funderingar.
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7
    Sov gott låter jättefint. Vi hade bara familjen och en nära vän till mig så det var inget blomhav på våran sons begravning... Tryggare kan ingen vara.... står det på Robins gravsten nu.
    den strofen är fin tycker jag. Det kan du skriva med på kortet om du vill. Sov gott. Tryggare kan ingen vara... Lycka till.
  14. 7
    Sov gott låter jättefint. Vi hade bara familjen och en nära vän till mig så det var inget blomhav på våran sons begravning... Tryggare kan ingen vara.... står det på Robins gravsten nu.
    den strofen är fin tycker jag. Det kan du skriva med på kortet om du vill. Sov gott. Tryggare kan ingen vara... Lycka till.

Liknande trådar

  1. Dikt till en vän?
    By Jess74 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 09:59
  2. Dikt till dop
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 11:56
  3. Barnbegravning
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 13:02
  4. Vad ha på barnbegravning?
    By Svammelmamma in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 12:31
  5. En dikt till.
    By asa81 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 22:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar