Fyllning till smörgåstårta?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Fyllning till smörgåstårta?

    Vad brukar ni göra för fyllning när ni gör smörgåstårtor? Ge mig tips på enkla och goda fyllningar. Kör nog sedan mest skinka/ost/grönsaksdekoration ovanpå så gärna typ skinkröra eller liknande? Kanske med leverpastej?
  2. 1
    Fyllning till smörgåstårta? Vad brukar ni göra för fyllning när ni gör smörgåstårtor? Ge mig tips på enkla och goda fyllningar. Kör nog sedan mest skinka/ost/grönsaksdekoration ovanpå så gärna typ skinkröra eller liknande? Kanske med leverpastej?
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    Tonfisk?

    Den här tycker jag jättemycket om:

    Smörgåstårta med tonfisk

    2 burkar tonfisk
    3 dl vispad grädde (man kan ta 20 % el 28 % istället för 40 % fetthalt)
    400 g majonnäs och kesella eller gräddfil
    Dill, persilja, purjolök
    Allroundkrydda, salt, peppar
    6-8 landgångsbröd (man kan ta vanligt formfranska o ta bort kanterna)

    Blanda grädden, majonnäsen, kesellan. Mosa tonfisken, hacka el klipp det ”gröna”, blanda allt med kryddor. Bred på landgångsbröden. Gör detta dagen innan serveringen (det blir saftigast då). Garnera innan servering med räkor, kräftstjärtar, ägg, tomat, gurka.

    Enkel o GOD!
    Carina m. Hugo (-01) & Elias (-04)
  4. 2
    Tonfisk? Den här tycker jag jättemycket om:

    Smörgåstårta med tonfisk

    2 burkar tonfisk
    3 dl vispad grädde (man kan ta 20 % el 28 % istället för 40 % fetthalt)
    400 g majonnäs och kesella eller gräddfil
    Dill, persilja, purjolök
    Allroundkrydda, salt, peppar
    6-8 landgångsbröd (man kan ta vanligt formfranska o ta bort kanterna)

    Blanda grädden, majonnäsen, kesellan. Mosa tonfisken, hacka el klipp det ”gröna”, blanda allt med kryddor. Bred på landgångsbröden. Gör detta dagen innan serveringen (det blir saftigast då). Garnera innan servering med räkor, kräftstjärtar, ägg, tomat, gurka.

    Enkel o GOD!
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Den här är KALAS !! Hackat kokt ägg, Böcklingpastej på tub, Dill, CF, Gräddfil och Majonäs + salt o peppar....Succé !!
  6. 3
    Den här är KALAS !! Hackat kokt ägg, Böcklingpastej på tub, Dill, CF, Gräddfil och Majonäs + salt o peppar....Succé !!
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4
    Jag brukar köra med:
    burkskinka & röktskinka på bit-mixas med senap, cremefraishe kasnek lite kesella om du vill hålla igen liiiite.
    Jag kör 2 sånna lager
    Sen ett lager med:
    bredbar och/eller skivbar leverpastej- mixas. bostongurka creme Fraishe. Kan behövas mjölk för att få tunnare.

    Men låt ALLTID den icke dekorerade tårtan ligga i kyl omsvepta i riktigt fuktiga kökshanddukar i kassar ett dygn eller helst 2 innan du dekorerar & severar... Blir så mycket saftiga då!!
    *************************
    Petra m. Linus-99 & Fabian-95
    http://petrapeps.blogg.se/
    http://petrapepsmobilblogg.blogspot.com/
  8. 4
    Jag brukar köra med:
    burkskinka & röktskinka på bit-mixas med senap, cremefraishe kasnek lite kesella om du vill hålla igen liiiite.
    Jag kör 2 sånna lager
    Sen ett lager med:
    bredbar och/eller skivbar leverpastej- mixas. bostongurka creme Fraishe. Kan behövas mjölk för att få tunnare.

    Men låt ALLTID den icke dekorerade tårtan ligga i kyl omsvepta i riktigt fuktiga kökshanddukar i kassar ett dygn eller helst 2 innan du dekorerar & severar... Blir så mycket saftiga då!!
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    Tack för alla tips. Tror jag kör utan fisk då jag har en som kommer och inte gillar just fisk.Så du fyller tårtan och sedan lägger om fuktiga handdukar i kylen? Det har jag aldrig provat? Tänkte jag rätt då?
  10. 5
    Tack för alla tips. Tror jag kör utan fisk då jag har en som kommer och inte gillar just fisk.Så du fyller tårtan och sedan lägger om fuktiga handdukar i kylen? Det har jag aldrig provat? Tänkte jag rätt då?
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6
    En fråga till?

    Vad har ni innan ni dekorerar? Under liksom? Bara grädde eller något annat?
  12. 6
    En fråga till?

    Vad har ni innan ni dekorerar? Under liksom? Bara grädde eller något annat?
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Några tips från mig: jag brukar blanda lättmajo och kesella eller creme fraiche runt om, grädde tycker jag är läbbigt på smörgåstårta.

    Ang fyllningar så är leverpastej med gurka som du rör ut med lite mjölk jättegott, du kan strimla lite purjo över för lite mer smak.

    Sedan gillar jag salamimjukosten, du kan blanda den med lite extra strimlad salami.

    Ang garnering så är det jättegott att ha rostad lök runt om tårtan.
  14. 7
    Några tips från mig: jag brukar blanda lättmajo och kesella eller creme fraiche runt om, grädde tycker jag är läbbigt på smörgåstårta.

    Ang fyllningar så är leverpastej med gurka som du rör ut med lite mjölk jättegott, du kan strimla lite purjo över för lite mer smak.

    Sedan gillar jag salamimjukosten, du kan blanda den med lite extra strimlad salami.

    Ang garnering så är det jättegott att ha rostad lök runt om tårtan.
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    *Riven morot blandat med cf eller gräddfil är saftigt och gott att ha ett lager.
  16. 8
    *Riven morot blandat med cf eller gräddfil är saftigt och gott att ha ett lager.
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9

    Så här gör jag...

    fast jag är dålig på att förklara
    Jag lägger en mycket fuktad kökshandduk på en stor bricka (restaurangbricka). Bygger sedan tårtan på detta. Sen viker jag upp resten av handduken runt tårtan & lägger en till fuktig handduk ovanpå & lägger runt.in i kasse (brukar gå åt en tå varje håll för att riktigt få påsarna tätt) Sen in i kylen 2 dagar. Sedan klär jag av tårtan Man får vara försiktig & vända med en till bricka när man klär av den (svår förklarat).
    Jag blandar cremefraishe, kesella & lite lättmajjo till att gegga runt så det blir klister på tårtan
    Sen har jag antingen äggskivor eller gurksivor på sidorna.
    Dekorerar med:
    Hackat ägg, räkor, skinka/ost/prickigkorv i halverade rullar, smala tomatklyftor, halverade gurkskivor.
    UPPSKATTAD!

    Har säkert nåt kort på nån tårta om du vill se?
    *************************
    Petra m. Linus-99 & Fabian-95
    http://petrapeps.blogg.se/
    http://petrapepsmobilblogg.blogspot.com/
  18. 9
    Så här gör jag... fast jag är dålig på att förklara
    Jag lägger en mycket fuktad kökshandduk på en stor bricka (restaurangbricka). Bygger sedan tårtan på detta. Sen viker jag upp resten av handduken runt tårtan & lägger en till fuktig handduk ovanpå & lägger runt.in i kasse (brukar gå åt en tå varje håll för att riktigt få påsarna tätt) Sen in i kylen 2 dagar. Sedan klär jag av tårtan Man får vara försiktig & vända med en till bricka när man klär av den (svår förklarat).
    Jag blandar cremefraishe, kesella & lite lättmajjo till att gegga runt så det blir klister på tårtan
    Sen har jag antingen äggskivor eller gurksivor på sidorna.
    Dekorerar med:
    Hackat ägg, räkor, skinka/ost/prickigkorv i halverade rullar, smala tomatklyftor, halverade gurkskivor.
    UPPSKATTAD!

    Har säkert nåt kort på nån tårta om du vill se?
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Emlas skaldjurstårta! En dröm...
  20. 10
    Emlas skaldjurstårta! En dröm...
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11
    vill gärna se kort!
  22. 11
    vill gärna se kort!

Liknande trådar

  1. Fyllning till soffkuddar
    By Frasse_ in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 08:24
  2. Fyllning till veg smörgåstårta.
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 20:10
  3. alt fyllning till typ pizzabullar?
    By umami in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 18:52
  4. Fyllning till smörgåstårta...
    By li97al in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 06:03
  5. Hjälp med fyllning smörgåstårta!
    By Åsa m Klara in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 13:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar