Alkohol och alvedon?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Alkohol och alvedon?

    Maken tog sig en välförtjänt whisky efter avslutat skiftrunda. Nu frågar han om han kan ta en alvedon eftersom han har huvudvärk. Är det ok? Eller kan det bli oönskade effekter?
  2. 1
    Alkohol och alvedon? Maken tog sig en välförtjänt whisky efter avslutat skiftrunda. Nu frågar han om han kan ta en alvedon eftersom han har huvudvärk. Är det ok? Eller kan det bli oönskade effekter?
  3. m00n
    #2
    Inte bra alls, även om det är en enstaka tablett så KAN det ge leverskador.
    Har ni treo är det med OK att ta det...
  4. 2
    Inte bra alls, även om det är en enstaka tablett så KAN det ge leverskador.
    Har ni treo är det med OK att ta det...
  5. mandelblomma
    #3
    ok att ta enstaka gånger, men inte regelbundet.
  6. 3
    ok att ta enstaka gånger, men inte regelbundet.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4

    tack..

    men treo har vi inte hemma.

    Då får han vänta, eller ta en whisky till och se om det hjälper Om inte annat så blir det kanske roligare med huvudvärk...
  8. 4
    tack.. men treo har vi inte hemma.

    Då får han vänta, eller ta en whisky till och se om det hjälper Om inte annat så blir det kanske roligare med huvudvärk...
  9. mandelblomma
    #5
    alvedon bättre än treo faktiskt...
  10. 5
    alvedon bättre än treo faktiskt...
  11. m00n
    #6
    Där går nog våra kunskaper vitt isär... JAg har jobbat med leversjuka och vår gastroenterolog sa att om man nu _måste_ ta något i samband med alkohol så var alvedon sista alternativet... Treo är inte så bra eftersom det retar magslemhinnan, och gör en lite mer blödningsbenägen men den skadar inte levern på samma vis.
  12. 6
    Där går nog våra kunskaper vitt isär... JAg har jobbat med leversjuka och vår gastroenterolog sa att om man nu _måste_ ta något i samband med alkohol så var alvedon sista alternativet... Treo är inte så bra eftersom det retar magslemhinnan, och gör en lite mer blödningsbenägen men den skadar inte levern på samma vis.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Så här står det på Systembolagets hemsida

    http://www.systembolaget.se/AlkoholH...ivsfarliga.htm
  14. 7
    Så här står det på Systembolagets hemsida

    http://www.systembolaget.se/AlkoholH...ivsfarliga.htm
  15. mandelblomma
    #8
    nja nu tror jag inte hennes make är leversjuk
    Friska och icke missbrukande personer kan ta Alvedon och alkohol vid enstaka tillfällen utan risker lärde jag mig då jag läste anestesi.
    Ska se om jag hittar någon länk.
  16. 8
    nja nu tror jag inte hennes make är leversjuk
    Friska och icke missbrukande personer kan ta Alvedon och alkohol vid enstaka tillfällen utan risker lärde jag mig då jag läste anestesi.
    Ska se om jag hittar någon länk.
  17. mandelblomma
    #9
  18. m00n
    #10
    Tack för länken.... måste nog ta med och visa min läkare denna... kanske var hans egen erfarenhet han gick på?? Han sa att enstaka bruk av Alvedon kan ge märkbara - på prover - leverskador, dock läker de ut på någon månad.

    Klart jag inte trodde hennes man hade leverskador, men det ska man veta att det är betydligt vanligare än man tror med lätt förhöjda levervärden... och även lätt förhöjda under lång tid ger skador.
  19. 10
    Tack för länken.... måste nog ta med och visa min läkare denna... kanske var hans egen erfarenhet han gick på?? Han sa att enstaka bruk av Alvedon kan ge märkbara - på prover - leverskador, dock läker de ut på någon månad.

    Klart jag inte trodde hennes man hade leverskador, men det ska man veta att det är betydligt vanligare än man tror med lätt förhöjda levervärden... och även lätt förhöjda under lång tid ger skador.
  20. Medlem sedan
    May 2006
    #11

    Nej inte tillsammans med

    alkohol.
    Alvedon innehåller paracetamol som i kombination med alkohol ger högre skadliga effekter på de inre organen.
    Helst ska man avstå både treo och alvedon vid alkoholintag, det händer dödsfall varje år trots att det inte handlar om överdoser.
  21. 11
    Nej inte tillsammans med alkohol.
    Alvedon innehåller paracetamol som i kombination med alkohol ger högre skadliga effekter på de inre organen.
    Helst ska man avstå både treo och alvedon vid alkoholintag, det händer dödsfall varje år trots att det inte handlar om överdoser.
  22. mandelblomma
    #12

    Enstaka gånger kan man lugnt ta o "blanda" förutsatt att man inte har leverskador eller är missbrukare.
    Har letat upp fler sidor nu på nätet som bekräftar det, googlade på alkohol och alvedon.
  23. 12

    Enstaka gånger kan man lugnt ta o "blanda" förutsatt att man inte har leverskador eller är missbrukare.
    Har letat upp fler sidor nu på nätet som bekräftar det, googlade på alkohol och alvedon.
  24. mandelblomma
    #13
    visst ska man helst undvika men det är inte farligt att enstaka gånger ta en alvedon då man druckit.
    Läs gärna länken jag postade
  25. 13
    visst ska man helst undvika men det är inte farligt att enstaka gånger ta en alvedon då man druckit.
    Läs gärna länken jag postade

Liknande trådar

  1. Alvedon....?
    By oskarlisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 17:33
  2. Alvedon osv.
    By Niobe in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 21:56
  3. alvedon och alkohol
    By iggan in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:11
  4. Alvedon?
    By maria umeå in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 18:40
  5. Alvedon?
    By Nini med Fredrik in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 20:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar