Tjänstebil?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Tjänstebil?

    Hur funkar det? Alltså man har tjänstebil som man även anväder privat. Vad betalar man själv och hur funkar det? *helt novis*
  2. 1
    Tjänstebil? Hur funkar det? Alltså man har tjänstebil som man även anväder privat. Vad betalar man själv och hur funkar det? *helt novis*
  3. -MaryT-
    #2
    Öhumm...jag vet faktiskt inte, även om maken har en.
    Men jag vet i alla fall att man betalar förmånsvärde för den, och att det enda vi betalar för våra privata mil är dieseln. Alla andra kostnader går till företaget, även biltvättmedel och sånt, och även om vi råkar paja nåt när vi kör privat.

    Nåt sånt!
  4. 2
    Öhumm...jag vet faktiskt inte, även om maken har en.
    Men jag vet i alla fall att man betalar förmånsvärde för den, och att det enda vi betalar för våra privata mil är dieseln. Alla andra kostnader går till företaget, även biltvättmedel och sånt, och även om vi råkar paja nåt när vi kör privat.

    Nåt sånt!
  5. Medlem sedan
    Mar 2007
    #3
    Alltså ägare är företaget?
  6. 3
    Alltså ägare är företaget?
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4
    vet bara att om man använder egen bil i tjänst så är milers. 16 eller 19 kronor.
  8. 4
    vet bara att om man använder egen bil i tjänst så är milers. 16 eller 19 kronor.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Arbetet betalar dte minsta,vi ska ta en sån för att få en större bil så vi fårplats med vagn p barn
  10. 5
    Arbetet betalar dte minsta,vi ska ta en sån för att få en större bil så vi fårplats med vagn p barn
  11. Medlem sedan
    Mar 2007
    #6
    Förmånsbil?
  12. 6
    Förmånsbil?
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    jag tror att om du har leasingbil så betalar du från din lön en summa och har allt betalt, reparationer, nya däck, bensin m.m i den summan, service.

    sen kan du ha firmabil som fölretaget står för men använder du den privat får du stå för bensinen. resten går på företag, dvs service och reparationer...om jag fattat rätt.
  14. 7
    jag tror att om du har leasingbil så betalar du från din lön en summa och har allt betalt, reparationer, nya däck, bensin m.m i den summan, service.

    sen kan du ha firmabil som fölretaget står för men använder du den privat får du stå för bensinen. resten går på företag, dvs service och reparationer...om jag fattat rätt.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Ja det är ju en annan sak (tror vi har 15)
  16. 8
    Ja det är ju en annan sak (tror vi har 15)
  17. Medlem sedan
    Mar 2007
    #9
    Sambon använder firmans bil till och från jobbet, så den står på vår tomt.
    Vi använder den även om vi ska frakta saker till landet.
    Det är gratis.
  18. 9
    Sambon använder firmans bil till och från jobbet, så den står på vår tomt.
    Vi använder den även om vi ska frakta saker till landet.
    Det är gratis.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Firman äger bilen och står för alla kostnader förutom bensinen till dina privata mil. Du får en summa som man ökar din inkomst med (rent teoretiskt alltså) och så får du betala skatt som om du hade haft denna högre lönen. Summan som läggs på din årsinkomst är olika beroende på vilken bil du har som firmabil.
  20. 10
    Firman äger bilen och står för alla kostnader förutom bensinen till dina privata mil. Du får en summa som man ökar din inkomst med (rent teoretiskt alltså) och så får du betala skatt som om du hade haft denna högre lönen. Summan som läggs på din årsinkomst är olika beroende på vilken bil du har som firmabil.
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11
    tjänstebil
  22. 11
    tjänstebil
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Men inte lagligt tror jag.
  24. 12
    Men inte lagligt tror jag.
  25. Medlem sedan
    Mar 2007
    #13
    Det är väl upp till ägaren/firman/chefen
  26. 13
    Det är väl upp till ägaren/firman/chefen
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Nej det är det inte. Det är en förmån att ha tillgång till bil som firman står för och det ska beskattas. Så är reglerna i Sverige.
  28. 14
    Nej det är det inte. Det är en förmån att ha tillgång till bil som firman står för och det ska beskattas. Så är reglerna i Sverige.
  29. Medlem sedan
    Mar 2007
    #15
    Stämmer säkert.
  30. 15
    Stämmer säkert.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Nix pix.... då blir det svart, det ska betalas skatt.
  32. 16
    Nix pix.... då blir det svart, det ska betalas skatt.
  33. Medlem sedan
    Mar 1998
    #17
    Nej, den anställde ska väl förmånsbeskattas. Är det privat är det en sak, är bilen i en firma är det nåt helt annat eftersom ägaren/firman/chefen förmodligen dragit fördel av att ha bilen på firman.
  34. 17
    Nej, den anställde ska väl förmånsbeskattas. Är det privat är det en sak, är bilen i en firma är det nåt helt annat eftersom ägaren/firman/chefen förmodligen dragit fördel av att ha bilen på firman.
  35. Medlem sedan
    Mar 2007
    #18
    Vi eller firman?
  36. 18
    Vi eller firman?
  37. Medlem sedan
    Mar 2007
    #19
    Fast om sambon åker på jobb direkt hemifrån och slutar dagen utan att åka till kontoret så blir det så.
    Fria jobbresor alltså....
  38. 19
    Fast om sambon åker på jobb direkt hemifrån och slutar dagen utan att åka till kontoret så blir det så.
    Fria jobbresor alltså....
  39. Medlem sedan
    Nov 2003
    #20

    Det finns lite alternativ...

    ...men det jag eller mannen haft har inneburit att vi får betala ett förmånsvärde, baserat på storlek och motorstyrka - oftast har du ett tak en poängsats hur mycket den får kosta, vi betalar bensinen för privatbruk utöver det - inget mer... när vi använt våra egna bilar så har vi fått ett bidrag för bilen på ca 1500 - 2000 och grundmilersättningen (den som är obeskattad) - eller fått en milersättning på runt 25-30:-/mil... så det gäller att räkna en hel del...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  40. 20
    Det finns lite alternativ... ...men det jag eller mannen haft har inneburit att vi får betala ett förmånsvärde, baserat på storlek och motorstyrka - oftast har du ett tak en poängsats hur mycket den får kosta, vi betalar bensinen för privatbruk utöver det - inget mer... när vi använt våra egna bilar så har vi fått ett bidrag för bilen på ca 1500 - 2000 och grundmilersättningen (den som är obeskattad) - eller fått en milersättning på runt 25-30:-/mil... så det gäller att räkna en hel del...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tjänstebil?
    By annF in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 20:08
  2. om man har tjänstebil
    By anna197 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 18:57
  3. Tjänstebil
    By Neta in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 18:58
  4. Tjänstebil??
    By Malin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 13:22
  5. Tjänstebil
    By förmånsbeskattad in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 11:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar