Hur lång tid?
Förlossning
  1. Blivande mamman
    #1

    Hur lång tid?

    Om ni räknar från att värkar var etablerade och öppen ca 3-4 cm, hur lång tid tog förlossningen/förlossningarna? Jag har hört att man öppnar sig cirka 1 cm i timmen. Stämmer det?
  2. 1
    Hur lång tid? Om ni räknar från att värkar var etablerade och öppen ca 3-4 cm, hur lång tid tog förlossningen/förlossningarna? Jag har hört att man öppnar sig cirka 1 cm i timmen. Stämmer det?
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    Man brukar säga att man som förstföderska öppnar sig ca 1 cm i timmen.

    Men omföderskor kan öppna sig bra mycket fortare än så.


    Med min första förlossning var jag öppen 6 cm då jag kom in. Så jag vet inte när jag var öppen 4.
    Men hon föddes ca 3 timmar senare.

    Med barn nr 2 var jag öppen 3 cm. Inga värkar bara vattenavgång.
    Fick vattenlavemang. och födde 1½ timme senare.

    Med barn nr 3, har jag ingen aning heller. Då jag födde i bilen.

    Och med barn nr 4 var jag öppen 8 cm. Och födde sedan några minuter senare. Från första värk till han var ute tog det 1 timme..

    Och barn nr 5 föddes 35 minuter efter första känning. Även han i bilen..
  4. 2
    Man brukar säga att man som förstföderska öppnar sig ca 1 cm i timmen.

    Men omföderskor kan öppna sig bra mycket fortare än så.


    Med min första förlossning var jag öppen 6 cm då jag kom in. Så jag vet inte när jag var öppen 4.
    Men hon föddes ca 3 timmar senare.

    Med barn nr 2 var jag öppen 3 cm. Inga värkar bara vattenavgång.
    Fick vattenlavemang. och födde 1½ timme senare.

    Med barn nr 3, har jag ingen aning heller. Då jag födde i bilen.

    Och med barn nr 4 var jag öppen 8 cm. Och födde sedan några minuter senare. Från första värk till han var ute tog det 1 timme..

    Och barn nr 5 föddes 35 minuter efter första känning. Även han i bilen..
  5. Anonym
    #3
    1cm per timme brukar väl vara en riktlinje, men ingen regel utan undantag sade en barnmorska till mig så räkna inte från att det kommer bli så. Det varierar så mycket mellan olika mammor. Mina förlossningar har tagit mellan två dygn och en timme och inte nödvändigtvis i den ordningen som barnen kommit. Lycka till.
  6. 3
    1cm per timme brukar väl vara en riktlinje, men ingen regel utan undantag sade en barnmorska till mig så räkna inte från att det kommer bli så. Det varierar så mycket mellan olika mammor. Mina förlossningar har tagit mellan två dygn och en timme och inte nödvändigtvis i den ordningen som barnen kommit. Lycka till.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Två snabbisar här

    Barn 1: Från fyra cm till bebis var ute tog en timme. 1-4 cm hade tagit över ett dygn så jag fick värkstimulerande dropp vilket visade sig inte alls ha behövts.

    Barn 2: Från fyra cm till bebis ute tog en halvtimme. Utan dropp :-)

    Genomsnitten verkar vara 1 cm i timmen men det kan vara väldigt olika! Min "grej" verkar vara att den sista biten går oerhört snabbt. Det var extremt smärtsamt och jobbigt att få detta påskyndat med dropp, inga värkpauser alls.
  8. 4
    Två snabbisar här Barn 1: Från fyra cm till bebis var ute tog en timme. 1-4 cm hade tagit över ett dygn så jag fick värkstimulerande dropp vilket visade sig inte alls ha behövts.

    Barn 2: Från fyra cm till bebis ute tog en halvtimme. Utan dropp :-)

    Genomsnitten verkar vara 1 cm i timmen men det kan vara väldigt olika! Min "grej" verkar vara att den sista biten går oerhört snabbt. Det var extremt smärtsamt och jobbigt att få detta påskyndat med dropp, inga värkpauser alls.
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    Min första förlossning öppnade jag mig 6 cm på 30 minuter och det var otroligt intensivt. Denna gången blev jag igångsatt och då öppnade jag mig 6 cm på ca 6-7 timmar men då fick jag värkstimulerande dropp sista timmen för att det skulle gå fortare.
  10. 5
    Min första förlossning öppnade jag mig 6 cm på 30 minuter och det var otroligt intensivt. Denna gången blev jag igångsatt och då öppnade jag mig 6 cm på ca 6-7 timmar men då fick jag värkstimulerande dropp sista timmen för att det skulle gå fortare.
  11. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6
    På första stämde det men nu inför andra hoppas jag att det går lite snabbare..
  12. 6
    På första stämde det men nu inför andra hoppas jag att det går lite snabbare..
  13. Medlem sedan
    Apr 2004
    #7

    Inte här

    1. 1 timme 45 minuter från vattenavgång och värstart.
    2. Var öppen 3-4 cm från vecka 36, vecka 38 4-5 cm. Induktion v 39+0. Från amniotomi till född 42 minuter. 15 minuter med värkar.
    3. Var öppen 3 cm från vecka 36, i vecka 39 4 cm. Induktion v 41+3. Från amniotomi till född 38 minuter. Nästan 30 minuter med värkar.

    Andra och tredje förlossningarna var planerade induktioner pga tidigare snabb förlossning. Båda gångerna togs hinnorna så vattnet gick och det räckte för att sätta igång förlossningen.
    Med 3an sköt jag upp induktionen från planerade vecka 39, jag ville inte föda barn då helt enkelt... Sedan gjordes en hinnsvepning i vecka 40+5 men det hände alltså inte så mycket.
    From there to here, and here to there, funny things are everywhere ~ Dr. Seuss

    "Art thou a witch, viva Éspaña?"

    The Spanish Inquisition - Tadfield version
    Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens
  14. 7
    Inte här 1. 1 timme 45 minuter från vattenavgång och värstart.
    2. Var öppen 3-4 cm från vecka 36, vecka 38 4-5 cm. Induktion v 39+0. Från amniotomi till född 42 minuter. 15 minuter med värkar.
    3. Var öppen 3 cm från vecka 36, i vecka 39 4 cm. Induktion v 41+3. Från amniotomi till född 38 minuter. Nästan 30 minuter med värkar.

    Andra och tredje förlossningarna var planerade induktioner pga tidigare snabb förlossning. Båda gångerna togs hinnorna så vattnet gick och det räckte för att sätta igång förlossningen.
    Med 3an sköt jag upp induktionen från planerade vecka 39, jag ville inte föda barn då helt enkelt... Sedan gjordes en hinnsvepning i vecka 40+5 men det hände alltså inte så mycket.
  15. Marmelad
    #8
    Med barn nr 1 knappt fyra timmar.

    Med barn nr 2. 17 timmar från etablerade värkar och 11 timmar från öppen 3-4 cm...
  16. 8
    Med barn nr 1 knappt fyra timmar.

    Med barn nr 2. 17 timmar från etablerade värkar och 11 timmar från öppen 3-4 cm...
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Ettan vet ej, tvåan 50 min

    Med ettan så vet jag inte. Totalt tog det 30 min och från 7-8 cm öppen (när jag kom in) så tog det runt 3 timmar. Så iofs kanske slutet stämde någorlunda med den teorin.

    Med tvåan gick det tokfort och från 4 cm - 10 cm så tog det 30 min. Sen tog det ytterligare 20 min innan han var ute. Men då höll jag emot så mycket jag bara kunde för att det inte skulle gå för fort. Kan ju säga att halvtimmen från 4 - 10 cm var inte att leka med och direkt efter förlossningen var jag rätt chockad och hävdade att jag hellre hade gjort om den förra. Det var mycket behagligare att öppna sig i den takten även om man givetvis blev trött på slutet för att det tog sån tid. Så blir det någon gång en trea så hoppas jag på något mitt mellan :-) Iofs kan det ju tilläggas att jag hade lustgas på slutet med ettan men med tvåan var jag helt utan någon smärtlindring. Det kan ju möjligen också påverkat att jag upplevde det som värre.
  18. 9
    Ettan vet ej, tvåan 50 min Med ettan så vet jag inte. Totalt tog det 30 min och från 7-8 cm öppen (när jag kom in) så tog det runt 3 timmar. Så iofs kanske slutet stämde någorlunda med den teorin.

    Med tvåan gick det tokfort och från 4 cm - 10 cm så tog det 30 min. Sen tog det ytterligare 20 min innan han var ute. Men då höll jag emot så mycket jag bara kunde för att det inte skulle gå för fort. Kan ju säga att halvtimmen från 4 - 10 cm var inte att leka med och direkt efter förlossningen var jag rätt chockad och hävdade att jag hellre hade gjort om den förra. Det var mycket behagligare att öppna sig i den takten även om man givetvis blev trött på slutet för att det tog sån tid. Så blir det någon gång en trea så hoppas jag på något mitt mellan :-) Iofs kan det ju tilläggas att jag hade lustgas på slutet med ettan men med tvåan var jag helt utan någon smärtlindring. Det kan ju möjligen också påverkat att jag upplevde det som värre.
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Så här:

    1 an: skrevs in 10.00 och var öppen 4 cm. Barnet fött vid 18 tíden=8 timmar

    2 an: skrevs in 22.50 och var då 4 cm, Barnet fött 23.50= 1 timme

    3 an:skrevs in 10.00, öppen 4 cm 11.07. Barnet fött 23.11=12 timmar

    Förlossning nr 2 var väldigt intensiv och nog den jag upplever som jobbigast, tätt följd av 1an.
  20. 10
    Så här: 1 an: skrevs in 10.00 och var öppen 4 cm. Barnet fött vid 18 tíden=8 timmar

    2 an: skrevs in 22.50 och var då 4 cm, Barnet fött 23.50= 1 timme

    3 an:skrevs in 10.00, öppen 4 cm 11.07. Barnet fött 23.11=12 timmar

    Förlossning nr 2 var väldigt intensiv och nog den jag upplever som jobbigast, tätt följd av 1an.
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    Olika...

    jag föder betydligt långsamare än så, tyvärr...

    Min första tog 40 timmar från etablerade värkar. 60 från vattenavgång.
    Andra tog drygt 14 timmar och tredje 20.
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  22. 11
    Olika... jag föder betydligt långsamare än så, tyvärr...

    Min första tog 40 timmar från etablerade värkar. 60 från vattenavgång.
    Andra tog drygt 14 timmar och tredje 20.
  23. Medlem sedan
    Apr 2004
    #12
    Hm... vet ej när värkar var etablerade med ngt av mina barn, men jag vet att jag med Elsa blev kollad c:a kl 11 (tror jag) och då var öppen 3-4 cm. Hon är född 14:22. Elsa är mitt andra barn dock.

    Med Edvin, min förstfödde, var jag öppen 2-3 cm efter 22 timmar av oregelbundna halvonda sammandragningar som jag klarat av hemma. efter ytterligare 8 timmar var jag helt öppen.
  24. 12
    Hm... vet ej när värkar var etablerade med ngt av mina barn, men jag vet att jag med Elsa blev kollad c:a kl 11 (tror jag) och då var öppen 3-4 cm. Hon är född 14:22. Elsa är mitt andra barn dock.

    Med Edvin, min förstfödde, var jag öppen 2-3 cm efter 22 timmar av oregelbundna halvonda sammandragningar som jag klarat av hemma. efter ytterligare 8 timmar var jag helt öppen.
  25. Medlem sedan
    Feb 2005
    #13

    Med ettan...

    gick det ännu långsammare än 1 cm i timmen. Var öppen 3-4 cm vid 13-tiden och hon föddes 23.19. Fick EDA vid 18-tiden och det kanske gjorde att det tog längre tid (??).
    Tvåan var jag öppen 4-5 cm när jag kom in till förlossningen och han föddes 2 timmar senare.
    Med trean var jag öppen 3-4 cm vid 20.00 och 20.27 är hon född.
    Wilma 2000/04 ♥
    Ludvig 2002/05 ♥
    Alva 2005/09 ♥

    www.nawla.wordpress.com
  26. 13
    Med ettan... gick det ännu långsammare än 1 cm i timmen. Var öppen 3-4 cm vid 13-tiden och hon föddes 23.19. Fick EDA vid 18-tiden och det kanske gjorde att det tog längre tid (??).
    Tvåan var jag öppen 4-5 cm när jag kom in till förlossningen och han föddes 2 timmar senare.
    Med trean var jag öppen 3-4 cm vid 20.00 och 20.27 är hon född.
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14
    Min första tog därifrån ca 8 timmar. (fast då stannade allt upp i kanske 2 timmar pga EDA som stoppade mina värkar)
    Med andra barnet tog det bara ungefär 1 timme.
    2-barns mor, doula och student
  28. 14
    Min första tog därifrån ca 8 timmar. (fast då stannade allt upp i kanske 2 timmar pga EDA som stoppade mina värkar)
    Med andra barnet tog det bara ungefär 1 timme.
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15
    12 timmar tog första.
    Andra var jag öppen 3-4 cm då vi kom in på förlossningen och knappt två timmar tog förlossningen.
  30. 15
    12 timmar tog första.
    Andra var jag öppen 3-4 cm då vi kom in på förlossningen och knappt två timmar tog förlossningen.
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16
    Med mitt första barn var jag öppen 5 cm när vi kom till förlossningen (efter en ok dag och en jobbig natt hemma). Sedan öppnade jag mig strax under 0,5 cm/h. Det tog ca 12 timmar att öppna mig de sista 5 cm och det som tog längst tid var från ca 7 cm till fullt retraherad. Sedan kom en vilopaus på nästan 2 timmar och sedan tog själva krystningen ca 1 timme. Så från 5 cm till bebis = 15 timmar. Det låter jättelänge när jag skriver det, men allt gick väldigt bra hela tiden. Jag kände mig lugn och att allt var under kontroll. Jag fick inte värkstimulerande medel, men gick med på amniotomi vid 7 cm. Jag brast ingenting, men fick en lite större blödning efter placentas avgång (ca 1 liter).
  32. 16
    Med mitt första barn var jag öppen 5 cm när vi kom till förlossningen (efter en ok dag och en jobbig natt hemma). Sedan öppnade jag mig strax under 0,5 cm/h. Det tog ca 12 timmar att öppna mig de sista 5 cm och det som tog längst tid var från ca 7 cm till fullt retraherad. Sedan kom en vilopaus på nästan 2 timmar och sedan tog själva krystningen ca 1 timme. Så från 5 cm till bebis = 15 timmar. Det låter jättelänge när jag skriver det, men allt gick väldigt bra hela tiden. Jag kände mig lugn och att allt var under kontroll. Jag fick inte värkstimulerande medel, men gick med på amniotomi vid 7 cm. Jag brast ingenting, men fick en lite större blödning efter placentas avgång (ca 1 liter).
  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17
    Ok, "glömde" att jag fött ett andra barn! Men i det fallet kan jag inte svara exakt, eftersom jag inte gjorde någon VU under förlossningen. Men förlossningen tog totalt 4 timmar.
  34. 17
    Ok, "glömde" att jag fött ett andra barn! Men i det fallet kan jag inte svara exakt, eftersom jag inte gjorde någon VU under förlossningen. Men förlossningen tog totalt 4 timmar.
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18

    Vet inte när de varit etablera

    de...men antagligen så gott som redan från start. Jag har två förlossningar som börjat med vattenavgång och sedan värkar tätt inpå, ca 20 resp, kanske 5 minuter efter vattnet gått. Första förlossningen var över på 4 timmar och 4 mínuter, andra förlossningen var över på 3 timmar och 38 minuter.
    Min 3:a som precis är född (4 dagar sedan) skiljer sig från de andra då vattnet aldrig gick. Startade med värkar som kom ca var 10:e minut ner mot var 5:e minut efter 2 timmars tid. Sedan ganska regelbundet med 5 minuter emellan under 45 minuters tid och därefter kom värkarna helt plötsligt i ett. Nåväl förlossningen tog där totalt 3½ timme. Jag vet bara att vid koll på förlossningen har jag varit öppen 8 cm barnet ute 45 minuter senare, öppen 7-8 cm barnet fött 40 minuter senare, öppen 10 cm, barnet fött 17 minuter senare.
  36. 18
    Vet inte när de varit etablera de...men antagligen så gott som redan från start. Jag har två förlossningar som börjat med vattenavgång och sedan värkar tätt inpå, ca 20 resp, kanske 5 minuter efter vattnet gått. Första förlossningen var över på 4 timmar och 4 mínuter, andra förlossningen var över på 3 timmar och 38 minuter.
    Min 3:a som precis är född (4 dagar sedan) skiljer sig från de andra då vattnet aldrig gick. Startade med värkar som kom ca var 10:e minut ner mot var 5:e minut efter 2 timmars tid. Sedan ganska regelbundet med 5 minuter emellan under 45 minuters tid och därefter kom värkarna helt plötsligt i ett. Nåväl förlossningen tog där totalt 3½ timme. Jag vet bara att vid koll på förlossningen har jag varit öppen 8 cm barnet ute 45 minuter senare, öppen 7-8 cm barnet fött 40 minuter senare, öppen 10 cm, barnet fött 17 minuter senare.
  37. Medlem sedan
    Sep 2003
    #19

    Det är nog olika!

    Med första sonen var jag öppen 3 cm och bedömdes inte riktigt vara igång vid första kontroll (hade dock ONT), fick sovdos och värkarbetet stannade av. ca 11 tim senare fick jag syntodropp och vid kontroll ca 2 tim efter det var jag öppen 5 cm. 3 timmar senare startade krystvärkarna och efter en timmes krystande kom storebror.

    Med lillebror var jag öppen 4 cm vid 21-tiden på kvällen, 8 cm vid 23.30 och han är född 23.53. Lite mer än 1 cm i timmen alltså, typ det dubbla minst
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  38. 19
    Det är nog olika! Med första sonen var jag öppen 3 cm och bedömdes inte riktigt vara igång vid första kontroll (hade dock ONT), fick sovdos och värkarbetet stannade av. ca 11 tim senare fick jag syntodropp och vid kontroll ca 2 tim efter det var jag öppen 5 cm. 3 timmar senare startade krystvärkarna och efter en timmes krystande kom storebror.

    Med lillebror var jag öppen 4 cm vid 21-tiden på kvällen, 8 cm vid 23.30 och han är född 23.53. Lite mer än 1 cm i timmen alltså, typ det dubbla minst
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20

    Tillägg:

    Från vattenavgång + första (fullt hanterbara) värk tog det 41 tim med storebror. (Varav jobbiga värkar kvällen innan han kom, sen fick jag sovdos och EDA).

    Från första värk tog det drygt 10 timmar varav 2-4 timmar med onda/jobbiga värkar med lillebror.
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  40. 20
    Tillägg: Från vattenavgång + första (fullt hanterbara) värk tog det 41 tim med storebror. (Varav jobbiga värkar kvällen innan han kom, sen fick jag sovdos och EDA).

    Från första värk tog det drygt 10 timmar varav 2-4 timmar med onda/jobbiga värkar med lillebror.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. lång-lång-lång promenad...
    By eiraeira in forum Träning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 11:21
  2. lång-lång-lång promenad...
    By eiraeira in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 21:08
  3. Hur lång tid tar det???
    By sarawn in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 16:37
  4. Tar det lång
    By nicki66 in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 08:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar