Betala vinstskatt?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    Betala vinstskatt?

    Jag har en bekant som sålde sitt hus förra sommaren och köpte ett större hus.

    Dom gjorde en vinst på ca 800 000kr på lägenheten.

    Hur funkar det med vinstskatten? Jag har pratat med henne och tror tyvärr att dom kommer åka på en ganska ordentlig skattesmäll medans hon påstår att det inte är så.
    Eftersom dom har massa lån på det nya huset så menar hon att det drar ner vinstskatten.

    Till saken hör att dom inte har lagt undan några pengar för eventuell vinstskatt.

    Hur funkar det egenligen?
  2. 1
    Betala vinstskatt? Jag har en bekant som sålde sitt hus förra sommaren och köpte ett större hus.

    Dom gjorde en vinst på ca 800 000kr på lägenheten.

    Hur funkar det med vinstskatten? Jag har pratat med henne och tror tyvärr att dom kommer åka på en ganska ordentlig skattesmäll medans hon påstår att det inte är så.
    Eftersom dom har massa lån på det nya huset så menar hon att det drar ner vinstskatten.

    Till saken hör att dom inte har lagt undan några pengar för eventuell vinstskatt.

    Hur funkar det egenligen?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Nja..dom kan

    begärauppskov .......är det så att dom köper en ny bostad inom 2 år så behöver dom inte skatta för reavinsten...
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  4. 2
    Nja..dom kan begärauppskov .......är det så att dom köper en ny bostad inom 2 år så behöver dom inte skatta för reavinsten...
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Jag har för mig att om pengarna går direkt till nytt boende så slipper man vinstskatten, men är inte helt säker på det.
  6. 3
    Jag har för mig att om pengarna går direkt till nytt boende så slipper man vinstskatten, men är inte helt säker på det.
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Om det nya kostar mer i inköp än de fick för det gamla kan de skjuta upp all skatt - annras kan de skjuta upp del av vinsten (om det nya boendet är billigare)
  8. 4
    Om det nya kostar mer i inköp än de fick för det gamla kan de skjuta upp all skatt - annras kan de skjuta upp del av vinsten (om det nya boendet är billigare)
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    det nya boendet kostade mer tror jag eftersom dom köte villa
  10. 5
    det nya boendet kostade mer tror jag eftersom dom köte villa
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6

    huset kosta antagligen mer

    och då skjuts skattevinsten upp tills dom säljer huset om man begär anstånd
    Mina ögon är ett hav i vilket mina drömmar är reflekterade
  12. 6
    huset kosta antagligen mer och då skjuts skattevinsten upp tills dom säljer huset om man begär anstånd
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Jomen då

    behöver dom INTE skatta för reavinsten dom gjorde.........utan då har dom investerat pengarna i en ny bostad.Men säg att dom inte gjort det utan satt sig i en hyreslägenhet i 3 år...då hade dom fått skattat för pengarna.
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  14. 7
    Jomen då behöver dom INTE skatta för reavinsten dom gjorde.........utan då har dom investerat pengarna i en ny bostad.Men säg att dom inte gjort det utan satt sig i en hyreslägenhet i 3 år...då hade dom fått skattat för pengarna.

Liknande trådar

  1. skjuta upp vinstskatt
    By LottaJ in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 08:55
  2. vinstskatt
    By vinstskatt in forum Separation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 02:33
  3. vinstskatt
    By toktroll in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 16:14
  4. Vinstskatt på försäljning
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 13:57
  5. Vinstskatt på husförsäljning?
    By Only the lonely in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 21:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar