deklarationen?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    deklarationen?

    Min femåring har fått en deklarationsblankett. Kan detta vara riktigt eller är det så att Skatteverkets datasystem fått hicka när det gäller barn födda på denna sida om millennieskiftet?
  2. 1
    deklarationen? Min femåring har fått en deklarationsblankett. Kan detta vara riktigt eller är det så att Skatteverkets datasystem fått hicka när det gäller barn födda på denna sida om millennieskiftet?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Det har min dotter fått ....

    hon var två till hennes mammas stora förargelse. Det beror antagligen på att Din femåring har ett sparande, och att det där finns räntor som upgår till mer än 100 kronor....
  4. 2
    Det har min dotter fått .... hon var två till hennes mammas stora förargelse. Det beror antagligen på att Din femåring har ett sparande, och att det där finns räntor som upgår till mer än 100 kronor....
  5. Inte bara mamma...
    #3

    Den som haft en kapital-

    inkomst på mer än 100 kr där det inte dragits preliminärskatt (t ex kapitalvinst pga uttag från fondkonto) är deklarationsskyldig, oavsett personens ålder.
  6. 3
    Den som haft en kapital- inkomst på mer än 100 kr där det inte dragits preliminärskatt (t ex kapitalvinst pga uttag från fondkonto) är deklarationsskyldig, oavsett personens ålder.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4

    åhå, det betyder att

    han (vi) ska lämna in deklarationen då? I och för sig har det dragits skatt (det var typ 1000 kr inkomst av kapital och 500 kr dragna i skatt).

    Men ... vem ska skriva under deklarationen? Borde den inte skickats till målsman i stället för det minderåriga barnet? Jag har skrivit till Skatteverket och frågat (de hade naturligtvis slagit igen verksamheten för dagen tre minuter innan jag ringde tidigare idag).
  8. 4
    åhå, det betyder att han (vi) ska lämna in deklarationen då? I och för sig har det dragits skatt (det var typ 1000 kr inkomst av kapital och 500 kr dragna i skatt).

    Men ... vem ska skriva under deklarationen? Borde den inte skickats till målsman i stället för det minderåriga barnet? Jag har skrivit till Skatteverket och frågat (de hade naturligtvis slagit igen verksamheten för dagen tre minuter innan jag ringde tidigare idag).
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5

    Jag har aldrig

    skickat in barnens deklarationer, och det har alltid funkat bra ändå.
  10. 5
    Jag har aldrig skickat in barnens deklarationer, och det har alltid funkat bra ändå.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Låt båda målsmän skriva under, det har vi gjort för våra barn när de hade aktier som lösts in under året.
  12. 6
    Låt båda målsmän skriva under, det har vi gjort för våra barn när de hade aktier som lösts in under året.
  13. Har också fått
    #7
    Måste båda vh skriva under deklarationen - hur gör ni om man får undra?
  14. 7
    Måste båda vh skriva under deklarationen - hur gör ni om man får undra?
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Jag har alltid....

    skrivit under dem själv, dotterns mamma har inte ens bekymrat sig om detta, eller mer korrekt, hon brydde sig INTE om det innan hon separerade från sin man och insåg att dessa pengar skulle sänka hennes bostadsbidrag. Då blev det ett j-a liv....
  16. 8
    Jag har alltid.... skrivit under dem själv, dotterns mamma har inte ens bekymrat sig om detta, eller mer korrekt, hon brydde sig INTE om det innan hon separerade från sin man och insåg att dessa pengar skulle sänka hennes bostadsbidrag. Då blev det ett j-a liv....
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9

    tack för hjälpen!

    Då får vi göra så.

    Undrar om storbrorsan (-98) också får en blankett i dagarna... de har samma sparande/aktieinnehav båda två, förutom att vi hållit på 2½ år längre för hans del. Så med samma regler för alla så borde han också deklarera!
  18. 9
    tack för hjälpen! Då får vi göra så.

    Undrar om storbrorsan (-98) också får en blankett i dagarna... de har samma sparande/aktieinnehav båda två, förutom att vi hållit på 2½ år längre för hans del. Så med samma regler för alla så borde han också deklarera!

Liknande trådar

  1. Deklarationen?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 14:23
  2. deklarationen
    By Folkabo in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 16:59
  3. Deklarationen
    By alissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 14:48
  4. deklarationen..
    By mohlina in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 10:14
  5. Deklarationen...
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar