Slemproppen...
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Slemproppen...

    Jag tror att delar av slemproppen har börjat lossna.
    Ser ut som äggvita...

    Delar av den kan väl komma utan att man behöver tänka på förlossning, eller?

    Konstig fråga, men hur mycket kommer när det är hela??

    (Är i vecka 35+2)
  2. 1
    Slemproppen... Jag tror att delar av slemproppen har börjat lossna.
    Ser ut som äggvita...

    Delar av den kan väl komma utan att man behöver tänka på förlossning, eller?

    Konstig fråga, men hur mycket kommer när det är hela??

    (Är i vecka 35+2)
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2
    Såvitt jag minns kan det dröja veckor från att slemproppen (svenskans fulaste ord?) går tills förlossningen börjar.
    För mig var det som en lite blodstrimmig slemklump (sorry för detaljerna!) och ett dygn senare startade det hela.
    men, som sagt, det behöver inte vara ngn fara på taket än på ett tag.
  4. 2
    Såvitt jag minns kan det dröja veckor från att slemproppen (svenskans fulaste ord?) går tills förlossningen börjar.
    För mig var det som en lite blodstrimmig slemklump (sorry för detaljerna!) och ett dygn senare startade det hela.
    men, som sagt, det behöver inte vara ngn fara på taket än på ett tag.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Verkar ju vara så väldigt olika hur nära förestående förlossningen är när slemproppen går. Första gången fick jag värkar och efter ett par timmar kom slemproppen och en liten blödning. Andra gången gick slemproppen och någon timme senare gick vattnet. Men vad jag hört så kan den delvis släppa, återbildas osv. Så det behöver ju inte alls vara något tecken på att bebisen snart anländer.
    /frida
  6. 3
    Verkar ju vara så väldigt olika hur nära förestående förlossningen är när slemproppen går. Första gången fick jag värkar och efter ett par timmar kom slemproppen och en liten blödning. Andra gången gick slemproppen och någon timme senare gick vattnet. Men vad jag hört så kan den delvis släppa, återbildas osv. Så det behöver ju inte alls vara något tecken på att bebisen snart anländer.
    /frida
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Sveriges fulaste ord måste väl vara "glidslem"?
    Mamma till två söner födda -04 och -07.
  8. 4
    Sveriges fulaste ord måste väl vara "glidslem"?
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5
    är det ens ett ord? fult är det, men jag håller nog på slemproppen ändå :-)
  10. 5
    är det ens ett ord? fult är det, men jag håller nog på slemproppen ändå :-)
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    För en av mina vänner

    gick den länge innan, några veckor... För mig gick den två min innan vattnet, så den är nog inte så mycket att gå efter. Det är nog ingen fara!

    Men som är sagt innan, vilket ord! S L E M P R O P P ... Herregud!
  12. 6
    För en av mina vänner gick den länge innan, några veckor... För mig gick den två min innan vattnet, så den är nog inte så mycket att gå efter. Det är nog ingen fara!

    Men som är sagt innan, vilket ord! S L E M P R O P P ... Herregud!
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Behöver inte vara slemproppen, den har oftast strimmor av blod i sig och är lite mer genomskinlig.

    Så här i slutet så ökas flytningarna på till allt från äggvita till så vattniga att man kan tro att det är fostervattnet som sipprar.

    Men ta det lugnt du och avvakta om du inte är orolig, annars kan du alltid ringa in och fråga. Kom ihåg att de finns till för det.
  14. 7
    Behöver inte vara slemproppen, den har oftast strimmor av blod i sig och är lite mer genomskinlig.

    Så här i slutet så ökas flytningarna på till allt från äggvita till så vattniga att man kan tro att det är fostervattnet som sipprar.

    Men ta det lugnt du och avvakta om du inte är orolig, annars kan du alltid ringa in och fråga. Kom ihåg att de finns till för det.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Här faktiskt har var och varannan dag sen en och en halv vecka tebax sett konstiga genomskinliga klumpar som jag trott varit slemmproppen men enligt min barnmorska är det bara ytterligare en variation på flytning... Så jag undrar hur man ska veta att det är den....
  16. 8
    Här faktiskt har var och varannan dag sen en och en halv vecka tebax sett konstiga genomskinliga klumpar som jag trott varit slemmproppen men enligt min barnmorska är det bara ytterligare en variation på flytning... Så jag undrar hur man ska veta att det är den....
  17. Medlem sedan
    Mar 1999
    #9
    När jag fick Molly vaknade jag m mensvärk, gick på toa o då "trillade" slemproppen ut liksom. En ganska stor blodblandad slemklump. Sen kom värkarna i gång. (ursäkta detaljerna, men men så var det) Kram
  18. 9
    När jag fick Molly vaknade jag m mensvärk, gick på toa o då "trillade" slemproppen ut liksom. En ganska stor blodblandad slemklump. Sen kom värkarna i gång. (ursäkta detaljerna, men men så var det) Kram
  19. Medlem sedan
    Nov 2006
    #10
    Nja, får nog lägga till "mjölka ur bröstet". Himla konstiga ord man slänger sig med nu för tiden i alla fall ;-)
  20. 10
    Nja, får nog lägga till "mjölka ur bröstet". Himla konstiga ord man slänger sig med nu för tiden i alla fall ;-)
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Jodå, det är ett ord. Minns inte om "slemmet" används när de gör UL, lyssnar med dopplern, VUL eller alla tre. Fult är det iallafall .
    Mamma till två söner födda -04 och -07.
  22. 11
    Jodå, det är ett ord. Minns inte om "slemmet" används när de gör UL, lyssnar med dopplern, VUL eller alla tre. Fult är det iallafall .
  23. Medlem sedan
    Sep 2006
    #12

    Heter det verkligen så..

    på riktigt? Satt det en gång i tiden ett gäng gynekologer och resonerade runt det hela och kom fram till att SLEMPROPP skulle vara en bra benämning på barriären som sitter för barnet och världen utanför?

    Jag har aldrig hört något annat uttryck än slempropp men det måste väl finnas ett mer medicinskt namn?

    Uppdrag ta reda på!!!
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  24. 12
    Heter det verkligen så.. på riktigt? Satt det en gång i tiden ett gäng gynekologer och resonerade runt det hela och kom fram till att SLEMPROPP skulle vara en bra benämning på barriären som sitter för barnet och världen utanför?

    Jag har aldrig hört något annat uttryck än slempropp men det måste väl finnas ett mer medicinskt namn?

    Uppdrag ta reda på!!!
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Ha ha ha Ja "slempropp" är inte så vackert.
    Något som inte heller är så tilltalande är "vårtgård"
  26. 13
    Ha ha ha Ja "slempropp" är inte så vackert.
    Något som inte heller är så tilltalande är "vårtgård"
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Tack för alla svaren
    En liten följetång med svenska språkets fulaste ord blev det också
  28. 14
    Tack för alla svaren
    En liten följetång med svenska språkets fulaste ord blev det också

Liknande trådar

  1. Slemproppen...
    By Folle in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 20:24
  2. Slemproppen
    By ~JENN~ in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 09:28
  3. Slemproppen?
    By Rebbs in forum _0707 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 19:06
  4. slemproppen
    By susisan in forum _0706 Junibarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 13:31
  5. slemproppen
    By ofattbart in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 14:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar