Dagislekar med byxorna nere
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Dagislekar med byxorna nere

    Eller vad ska jag säga...hmm. Jag är helt novis på det här, men är det vanligt att 3-5-åringar håller på med sånt?
    Mina 4-åringar har berättat att barn på dagis vill att de ska dra ner byxorna, kalsongerna och visa rumpan och snoppen, tom pussa på snoppen...känns inte riktigt ok... De sa att de inte ville, men barnen tjatade. Ska man låta det vara eller prata med dagisfröken om det? Jag vill ju inte att mina barn ska bli tvingade till nåt de inte vill...
    Vad gör man, behöver era kloka råd!
  2. 1
    Dagislekar med byxorna nere Eller vad ska jag säga...hmm. Jag är helt novis på det här, men är det vanligt att 3-5-åringar håller på med sånt?
    Mina 4-åringar har berättat att barn på dagis vill att de ska dra ner byxorna, kalsongerna och visa rumpan och snoppen, tom pussa på snoppen...känns inte riktigt ok... De sa att de inte ville, men barnen tjatade. Ska man låta det vara eller prata med dagisfröken om det? Jag vill ju inte att mina barn ska bli tvingade till nåt de inte vill...
    Vad gör man, behöver era kloka råd!
  3. -MaryT-
    #2
    Jag skulle nogsamt förklara att man VERKLIGEN inte behöver göra sånt som man inte vill, och att det bara är barnet självt som bestämmer över sin kropp, ingen annan, inte ens vi föräldrar.
    Sen skulle jag prata med personalen också, så kanske de kan ta upp det lite allmänt, det här med att tvinga varandra till saker, att man inte behöver, att man kan prata med en vuxen om nåt känns fel o s v.
  4. 2
    Jag skulle nogsamt förklara att man VERKLIGEN inte behöver göra sånt som man inte vill, och att det bara är barnet självt som bestämmer över sin kropp, ingen annan, inte ens vi föräldrar.
    Sen skulle jag prata med personalen också, så kanske de kan ta upp det lite allmänt, det här med att tvinga varandra till saker, att man inte behöver, att man kan prata med en vuxen om nåt känns fel o s v.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Ja det var bra, att dagisfröknarna kan ta upp det lite allmänt. Det ska jag ta upp- tack!
    Har pratat med mina barn att man inte behöver göra det man inte vill osv.
  6. 3
    Ja det var bra, att dagisfröknarna kan ta upp det lite allmänt. Det ska jag ta upp- tack!
    Har pratat med mina barn att man inte behöver göra det man inte vill osv.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Känner igen det där beteendet med just 3-5-åringar. Allt sådant är så fascinerande. Jag tycker som MaryT att du ska ta upp det med personalen så de tar upp det på ett avdramatiserande och bra sätt.
  8. 4
    Känner igen det där beteendet med just 3-5-åringar. Allt sådant är så fascinerande. Jag tycker som MaryT att du ska ta upp det med personalen så de tar upp det på ett avdramatiserande och bra sätt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Prata med personalen... Pussa på snoppen är inte ok, att dra ner byxorna och titta tror jag är relativt vanligt i den åldern men inte att pussa på snoppen! Tyvärr förekommer sexuella övergrepp och de kan visa sig på sådant sätt, var med om det när ett av mina barn gick på dagis, jag berättade vad mitt barn berättat at ett barn berättat och gjort och fick komma på möte och tyvärr var barnet utsatt. :-(
  10. 5
    Prata med personalen... Pussa på snoppen är inte ok, att dra ner byxorna och titta tror jag är relativt vanligt i den åldern men inte att pussa på snoppen! Tyvärr förekommer sexuella övergrepp och de kan visa sig på sådant sätt, var med om det när ett av mina barn gick på dagis, jag berättade vad mitt barn berättat at ett barn berättat och gjort och fick komma på möte och tyvärr var barnet utsatt. :-(
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Usch då...ja, vi ska absolut ta upp det då!
  12. 6
    Usch då...ja, vi ska absolut ta upp det då!
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Ja gör det omedelbart bums... Att utforska varandra genom att se tror jag är normalt men inte att pussa och så.
  14. 7
    Ja gör det omedelbart bums... Att utforska varandra genom att se tror jag är normalt men inte att pussa och så.
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Ja, tack för råd
  16. 8
    Ja, tack för råd
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9
    Normal.t Men därför inte nödvändigt. Och självklar ska man inte behöva vara med om man inte vill. Prata med personalen, men gör inte en större sak av det än det är.
  18. 9
    Normal.t Men därför inte nödvändigt. Och självklar ska man inte behöva vara med om man inte vill. Prata med personalen, men gör inte en större sak av det än det är.

Liknande trådar

  1. Vad är det med byxorna
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 21:18
  2. De där byxorna på HM...
    By Jeanne1 in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:02
  3. Ang FiX byxorna!!
    By Kristin med 8 barn in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 19:39
  4. De här byxorna..
    By Everlonn in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 23:15
  5. Vad ska man kalla byxorna ?
    By Tjipptjopp in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar