Enskild firma?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    Enskild firma?

    Hejsan!
    Har läst lite här eftersom jag står i startgroparna på att starta eget. Jag jobbar med friskvård. Blir dock lite rädd. Har hört att det är så krångligt med enskild firma och att det är så mycket bättre med ab, vilket jag inte har råd med just nu.
    Läste lite om vad ni skrivit om alla avgifter som ska betalas. Det låter ju så sjukt mycket...blir det nåt kvar? Kommer jag att behöva ta hutlösa timpriser för att få ihop till en kass lön eller? Ledsen att jag neggar men blir så besviken när man så gänra vill något och sen verkar det så hopplöst.

    Hur mycket måste man dra in per månad för att få ut en okay lön?
    Kan nån ge mig ett räkneexempel? Som att för att få ut 15000 så måste man dra in...
    Klart jag vill tjäna pengar men jag menar mer som ett minimum...så man vet om det överhuvudtaget är idé att fortsätta planerna.

    Hoppas att någon av er kan bringa lite ljus åt min önskan!
  2. 1
    Enskild firma? Hejsan!
    Har läst lite här eftersom jag står i startgroparna på att starta eget. Jag jobbar med friskvård. Blir dock lite rädd. Har hört att det är så krångligt med enskild firma och att det är så mycket bättre med ab, vilket jag inte har råd med just nu.
    Läste lite om vad ni skrivit om alla avgifter som ska betalas. Det låter ju så sjukt mycket...blir det nåt kvar? Kommer jag att behöva ta hutlösa timpriser för att få ihop till en kass lön eller? Ledsen att jag neggar men blir så besviken när man så gänra vill något och sen verkar det så hopplöst.

    Hur mycket måste man dra in per månad för att få ut en okay lön?
    Kan nån ge mig ett räkneexempel? Som att för att få ut 15000 så måste man dra in...
    Klart jag vill tjäna pengar men jag menar mer som ett minimum...så man vet om det överhuvudtaget är idé att fortsätta planerna.

    Hoppas att någon av er kan bringa lite ljus åt min önskan!
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Det finns lite olika sidor på nätet där du får hjälp att räkna på olika saker om du ska starta eget:

    www.foretagarguiden.se
    www.privataaffarer.se har en sida för småföretag

    Kalkyl för precis det du undrar finns på:
    http://www.privataaffarer.se/kalkyle...twebpageid=463
  4. 2
    Det finns lite olika sidor på nätet där du får hjälp att räkna på olika saker om du ska starta eget:

    www.foretagarguiden.se
    www.privataaffarer.se har en sida för småföretag

    Kalkyl för precis det du undrar finns på:
    http://www.privataaffarer.se/kalkyle...twebpageid=463
  5. Medlem sedan
    Mar 1998
    #3
    30000 netto.
  6. 3
    30000 netto.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Räkna grovt med att du bör dra in det dubbla vad du vill kunna plocka ut.
  8. 4
    Räkna grovt med att du bör dra in det dubbla vad du vill kunna plocka ut.
  9. Medlem sedan
    Mar 1998
    #5
    Netto...
  10. 5
    Netto...
  11. Medlem sedan
    Dec 2004
    #6

    Beror på branch

    Hur mycket du behöver dra in beror oxå på vilken brach du är i. Har man stora investeringar i botten, och behöver kapital för att fortsätta investera kan man, som mig, dra in ett antal 100 000 kr /år utan att kunna plocka ut en krona :-( + att det krävs en del försäkringar ev. rådgivning, medlemskap etc. Men har man inga omkostnader så stämmer de uppgifter du fått ovan rätt bra.
  12. 6
    Beror på branch Hur mycket du behöver dra in beror oxå på vilken brach du är i. Har man stora investeringar i botten, och behöver kapital för att fortsätta investera kan man, som mig, dra in ett antal 100 000 kr /år utan att kunna plocka ut en krona :-( + att det krävs en del försäkringar ev. rådgivning, medlemskap etc. Men har man inga omkostnader så stämmer de uppgifter du fått ovan rätt bra.
  13. Medlem sedan
    Mar 1998
    #7
    Nej, det stämmer inte riktigt. För att kunna plocka ut 15000 netto behöver man ha ca 30000 netto. Då spelar det ju ingen roll vilken bransch man är i och netto betyder ju att alla omkostnader redan är betalda. Vad jag sen gör med mitt netto är ju olika - plockar ut det eller stoppar in det igen.
  14. 7
    Nej, det stämmer inte riktigt. För att kunna plocka ut 15000 netto behöver man ha ca 30000 netto. Då spelar det ju ingen roll vilken bransch man är i och netto betyder ju att alla omkostnader redan är betalda. Vad jag sen gör med mitt netto är ju olika - plockar ut det eller stoppar in det igen.
  15. Medlem sedan
    Dec 2004
    #8

    OK

    Jag är med :-) Ville bara förtydliga vad man menar med "netto", och att det kan tillkomma en "kostnader" som inte är avdragsgilla, dvs hamnar på resultatet utan att man kan ta ut någon lön...
  16. 8
    OK Jag är med :-) Ville bara förtydliga vad man menar med "netto", och att det kan tillkomma en "kostnader" som inte är avdragsgilla, dvs hamnar på resultatet utan att man kan ta ut någon lön...
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9
    Ja precis Efter ev avdrag!
  18. 9
    Ja precis Efter ev avdrag!
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Tack, den länken var ju kanonbra, precis vad jag behövde
  20. 10
    Tack, den länken var ju kanonbra, precis vad jag behövde

Liknande trådar

  1. Om jag har en enskild firma
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 14:58
  2. Hur och enskild firma?
    By mariamed4 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 09:28
  3. Enskild firma
    By C m 2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 20:06
  4. HB vs Enskild firma
    By Carina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:56
  5. Enskild firma...
    By Lizzy in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 15:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar