Tillaga gädda OT
Vikt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Tillaga gädda OT

    Sonen har fått en gädda och hur ska man nu tillaga den? Behöver inte vara smalmat utan bara ge tips om hur man lagar till en sån där tingest
  2. 1
    Tillaga gädda OT Sonen har fått en gädda och hur ska man nu tillaga den? Behöver inte vara smalmat utan bara ge tips om hur man lagar till en sån där tingest
  3. ÅJ67 m 3 kidz
    #2

    Gratulera sonen till fångsten

    jag har aldrig lagat gädda själv men det här receptet lät rätt gott i alla fall.

    http://www.tasteline.com/default.ns?...&intDocID=2875

    Kram Åse
  4. 2
    Gratulera sonen till fångsten jag har aldrig lagat gädda själv men det här receptet lät rätt gott i alla fall.

    http://www.tasteline.com/default.ns?...&intDocID=2875

    Kram Åse
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3

    Tillaga gädda

    är inte så svårt egentligen.Jag brukar se till att salta den ordentligt köra den i ugnen ett tag på 200 grader,sen går det inte att komma ifrån att det är gott att hälla på ett par deciliter grädde mot slutet.Då tycker jag gädda är jättegott,annars blir det lätt torrt och tråkigt.
    Smaklig måltid hur du än gör!
    Livet stjälps inte över ända
    Det ställs på sin spets

    En dag möts vi
    men längta inte
    lev istället
    lev varje dag för mig
    då hedrar du mig
    om vi lever tillsammans
    *Lisa f/d 31 /5 2000*
  6. 3
    Tillaga gädda är inte så svårt egentligen.Jag brukar se till att salta den ordentligt köra den i ugnen ett tag på 200 grader,sen går det inte att komma ifrån att det är gott att hälla på ett par deciliter grädde mot slutet.Då tycker jag gädda är jättegott,annars blir det lätt torrt och tråkigt.
    Smaklig måltid hur du än gör!
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Stopp stopp stopp,,,,du har nog inte fattat att jag är beroende av mycket kompletta recept när det gäller nya saker. Alltså gäddan ligger i min kyl nu,,rensad men ej fjällad och huvudet är kvar. Kan du nu då berätta för mig steg för steg vad jag ska göra med den? Hur länge håller den i kylen? Kan jag ha den där och tillaga den på tisdag efter jobbet? Eller ska jag slänga den i frysen under tiden? och om jag ska slänga den i frysen så vad ska jag då göra med den innan? Snälla hjälp mig en total novis
  8. 4
    Stopp stopp stopp,,,,du har nog inte fattat att jag är beroende av mycket kompletta recept när det gäller nya saker. Alltså gäddan ligger i min kyl nu,,rensad men ej fjällad och huvudet är kvar. Kan du nu då berätta för mig steg för steg vad jag ska göra med den? Hur länge håller den i kylen? Kan jag ha den där och tillaga den på tisdag efter jobbet? Eller ska jag slänga den i frysen under tiden? och om jag ska slänga den i frysen så vad ska jag då göra med den innan? Snälla hjälp mig en total novis
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Ja han är ju så stolt Så nu måste vi ju bara laga till den och äta den och den får absolut inte ligga i kylen så länge så den blir förstörd för då kommer han ju bli jättebesviken. Vi gjorde bort oss med det en gång när han kom hem med ett par ganska små abborrar och han blev ju såå besviken (förståligt). Så nu ska gäddan tillagas
    Ska kolla receptet, tack.
  10. 5
    Ja han är ju så stolt Så nu måste vi ju bara laga till den och äta den och den får absolut inte ligga i kylen så länge så den blir förstörd för då kommer han ju bli jättebesviken. Vi gjorde bort oss med det en gång när han kom hem med ett par ganska små abborrar och han blev ju såå besviken (förståligt). Så nu ska gäddan tillagas
    Ska kolla receptet, tack.
  11. Medlem sedan
    Jan 2006
    #6

    Oj!

    Jag provar att tänka igenom tillagningen och skriver eftersom.
    Gädda ska tillagas med mycket smör*ler*,det är godast så.Fjälla den och salta den redan ikväll då håller den sig till i morgon,men jag skulle inte ha den längre i kylen otillagad.Skadu frysa den så kan du också salta den först.
    Panera med ströbröd,lägg den i smörsmord ugnsform.Klicka ett par klickar smör på och släng in den i ugnen.Storleken avgör tiden,ha ugnen på 200 grader.
    Häll gärna över ett par deciliter grädde efter en stund,men låt fisken få lite yta först.
    Jag är en höfttillagare så jag har svårt för att ge ett exaktare recept än såhär,hojta om du undrar om nåt.
    Livet stjälps inte över ända
    Det ställs på sin spets

    En dag möts vi
    men längta inte
    lev istället
    lev varje dag för mig
    då hedrar du mig
    om vi lever tillsammans
    *Lisa f/d 31 /5 2000*
  12. 6
    Oj! Jag provar att tänka igenom tillagningen och skriver eftersom.
    Gädda ska tillagas med mycket smör*ler*,det är godast så.Fjälla den och salta den redan ikväll då håller den sig till i morgon,men jag skulle inte ha den längre i kylen otillagad.Skadu frysa den så kan du också salta den först.
    Panera med ströbröd,lägg den i smörsmord ugnsform.Klicka ett par klickar smör på och släng in den i ugnen.Storleken avgör tiden,ha ugnen på 200 grader.
    Häll gärna över ett par deciliter grädde efter en stund,men låt fisken få lite yta först.
    Jag är en höfttillagare så jag har svårt för att ge ett exaktare recept än såhär,hojta om du undrar om nåt.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Ja men då vet jag lite mer. Då får min man fjälla den ikväll när han kommer hem från sin kör och så saltar vi den och stoppar den i frysen ikväll. Plockar fram den på tisdagmmorgon och lägger den i kylen för upptining och lagar den på tisdag efter jobbet. Borde det funka?
    Receptet som ÅJ67 tipsade om ovan verkar gott, funderar på om man skulle köpa sakerna som behövdes till det. Kolla gärna det receptet (länk i ÅJ67's svar till mig) om du hinner och se vad du tror om det.
    Kram och tack för tipsen så här långt.
  14. 7
    Ja men då vet jag lite mer. Då får min man fjälla den ikväll när han kommer hem från sin kör och så saltar vi den och stoppar den i frysen ikväll. Plockar fram den på tisdagmmorgon och lägger den i kylen för upptining och lagar den på tisdag efter jobbet. Borde det funka?
    Receptet som ÅJ67 tipsade om ovan verkar gott, funderar på om man skulle köpa sakerna som behövdes till det. Kolla gärna det receptet (länk i ÅJ67's svar till mig) om du hinner och se vad du tror om det.
    Kram och tack för tipsen så här långt.
  15. Medlem sedan
    Jan 2006
    #8

    Hmm???

    Följde länken men hittade inget gäddrecept.Du kanske är novisen vid spisen men jag är novisen vid datorn!
    Livet stjälps inte över ända
    Det ställs på sin spets

    En dag möts vi
    men längta inte
    lev istället
    lev varje dag för mig
    då hedrar du mig
    om vi lever tillsammans
    *Lisa f/d 31 /5 2000*
  16. 8
    Hmm??? Följde länken men hittade inget gäddrecept.Du kanske är novisen vid spisen men jag är novisen vid datorn!
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Jo men det fanns där. Ok jag kopierar in det istället
    Förberedelsetid: 10 – 15 minuter
    Tillagningstid: 30 minuter för 4 cm tjock fisk,
    därefter 5 minuter mer per centimeter

    Är gäddan liten eller på högst 2 kilo är den lämplig att fylla med något gott och foliebaka i ugn. Fyllningen kan vara av många slag – säsongens grönsaker, stekta brödtärningar med smörfrästa murklor, blandsvamp eller champinjoner eller lika delar tärnade syrliga äpplen och strimlad purjolök. Metoden är praktisk därför att fisken kan förberedas, fyllas och frysas i sitt foliepaket. Den frysta fisken bör vara minst halvtinad innan den sätts i ugn. Såsen till den bakade gäddan bildas inuti foliepaketet, därför är det viktigt att paketet inte går sönder och såsen rinner ut. Kokt potatis eller små portionsbakade rispastejer är gott till.

    Ingredienser för 4 port:
    1 – 1,5 kilo gädda
    5 msk smör eller margarin
    1 purjolök
    1 morot
    1 citron
    1 knippe persilja
    1 knippa dill
    1 lagerblad
    4 – 5 krossade vitpepparkorn
    salt


    Förberedelser:
    Tag fram alla ingredienserna och sätt ugnen på 275º. Rensa fisken, skär av huvudet och skär av alla fenor. Mät fiskens bredd över ryggen på bredaste stället. Bredden avgör när fisken är färdiglagad, och med foliekokt fisk måste koktiden bestämmas från början. Tillagningstid se ovan.
    Salta fisken rejält invändigt. Skala moroten och tärna den fint. Strimla purjolöken. Hacka persiljan och dillen. Blanda grönsakerna i bunken, smula över lagerbladet, pressa över halva citronen och rör ner 4 msk av smöret eller margarinet. Fyll buken på gäddan med massan. Smöra ett stort stycke aluminiumfolie, lägg på fisken och vik ihop till ett alldeles tätt paket. Skall fisken stekas på glöd i brasa måste folien vara lindad i flera lager kring fisken.

    Tillagning:
    1. Lägg foliepaketet försiktigt på ett galler och sätt i ugnen.
    2. När fisken bakats den tid den skall enligt ryggmåttet, tas hela gallret med paketet ut. Öppna paketet försiktigt så att inget spad rinner ut. Lyft upp fisken med hjälp av en gaffel eller en liten kniv. Skär fisken i portionsbitar tvärs över ryggen. Smaka av spadet med salt, peppar och citron och slå upp i såssnipa. Servera fisken med kokt potatis.
  18. 9
    Jo men det fanns där. Ok jag kopierar in det istället
    Förberedelsetid: 10 – 15 minuter
    Tillagningstid: 30 minuter för 4 cm tjock fisk,
    därefter 5 minuter mer per centimeter

    Är gäddan liten eller på högst 2 kilo är den lämplig att fylla med något gott och foliebaka i ugn. Fyllningen kan vara av många slag – säsongens grönsaker, stekta brödtärningar med smörfrästa murklor, blandsvamp eller champinjoner eller lika delar tärnade syrliga äpplen och strimlad purjolök. Metoden är praktisk därför att fisken kan förberedas, fyllas och frysas i sitt foliepaket. Den frysta fisken bör vara minst halvtinad innan den sätts i ugn. Såsen till den bakade gäddan bildas inuti foliepaketet, därför är det viktigt att paketet inte går sönder och såsen rinner ut. Kokt potatis eller små portionsbakade rispastejer är gott till.

    Ingredienser för 4 port:
    1 – 1,5 kilo gädda
    5 msk smör eller margarin
    1 purjolök
    1 morot
    1 citron
    1 knippe persilja
    1 knippa dill
    1 lagerblad
    4 – 5 krossade vitpepparkorn
    salt


    Förberedelser:
    Tag fram alla ingredienserna och sätt ugnen på 275º. Rensa fisken, skär av huvudet och skär av alla fenor. Mät fiskens bredd över ryggen på bredaste stället. Bredden avgör när fisken är färdiglagad, och med foliekokt fisk måste koktiden bestämmas från början. Tillagningstid se ovan.
    Salta fisken rejält invändigt. Skala moroten och tärna den fint. Strimla purjolöken. Hacka persiljan och dillen. Blanda grönsakerna i bunken, smula över lagerbladet, pressa över halva citronen och rör ner 4 msk av smöret eller margarinet. Fyll buken på gäddan med massan. Smöra ett stort stycke aluminiumfolie, lägg på fisken och vik ihop till ett alldeles tätt paket. Skall fisken stekas på glöd i brasa måste folien vara lindad i flera lager kring fisken.

    Tillagning:
    1. Lägg foliepaketet försiktigt på ett galler och sätt i ugnen.
    2. När fisken bakats den tid den skall enligt ryggmåttet, tas hela gallret med paketet ut. Öppna paketet försiktigt så att inget spad rinner ut. Lyft upp fisken med hjälp av en gaffel eller en liten kniv. Skär fisken i portionsbitar tvärs över ryggen. Smaka av spadet med salt, peppar och citron och slå upp i såssnipa. Servera fisken med kokt potatis.
  19. Medlem sedan
    Jan 2006
    #10

    Helt klart

    värt att prova.Lite besvärligare men säkert jättegott.Ska spara det och testa i sommar,brukar få endel gädda vid stugan.
    Livet stjälps inte över ända
    Det ställs på sin spets

    En dag möts vi
    men längta inte
    lev istället
    lev varje dag för mig
    då hedrar du mig
    om vi lever tillsammans
    *Lisa f/d 31 /5 2000*
  20. 10
    Helt klart värt att prova.Lite besvärligare men säkert jättegott.Ska spara det och testa i sommar,brukar få endel gädda vid stugan.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Mm visade det för sonen och han verkade tycka att det var ok också
  22. 11
    Mm visade det för sonen och han verkade tycka att det var ok också

Liknande trådar

  1. Gillar ni gädda ?
    By Freja08 in forum Ordet är fritt
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 07:16
  2. Är gädda gott ?
    By Freja08 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 22:49
  3. Äter ni gädda?
    By Vimse in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 08:36
  4. Gädda?
    By amia in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 12:45
  5. Gädda och gurka
    By tee_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar