Amma ofta - för ofta?
Bebissnack
  1. Nina02&07
    #1

    Amma ofta - för ofta?

    Har skrivit här flera gånger tidigare och kan bara säga det att amningen har börjat rätta till sig för mig. Jag använder fortfarande amningsnapp, men känner inte av deppigheten så mycket längre. Däremot blev jag väldigt osäker när jag idag var till BVC. Sköterskan tyckte att jag ammade lite för ofta fortfarande. Det går ca 1-2 timmar mellan målen på dagarna, vid vissa tillfällen bara 30 minuter. Inför natten ger vi extra bröstmjölk som jag samlat upp under dagen o ibland lite ersättning efter det om han inte verkar nöjd. Då sover han 4-5 timmar i ett streck. Vad tror ni - är det ofta? Borde han äta mindre ofta? Han är 7 veckor.
  2. 1
    Amma ofta - för ofta? Har skrivit här flera gånger tidigare och kan bara säga det att amningen har börjat rätta till sig för mig. Jag använder fortfarande amningsnapp, men känner inte av deppigheten så mycket längre. Däremot blev jag väldigt osäker när jag idag var till BVC. Sköterskan tyckte att jag ammade lite för ofta fortfarande. Det går ca 1-2 timmar mellan målen på dagarna, vid vissa tillfällen bara 30 minuter. Inför natten ger vi extra bröstmjölk som jag samlat upp under dagen o ibland lite ersättning efter det om han inte verkar nöjd. Då sover han 4-5 timmar i ett streck. Vad tror ni - är det ofta? Borde han äta mindre ofta? Han är 7 veckor.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Vad då för ofta? Menar hon att din bebis ökar för mycket i vikt eller? När man ammar vet man inte hur mycket bebisen får i sig. Han kanske bara vill släcka törsten vid ett mål och då är det inte konstigt om han sen är hungrig efter en timme! Min son var lite av en kräkbebis och jag fick oftast amma minst varje 1,5 timme.

    Låt du din bebis bestämma hur ofta han vill amma. Det är enda sättet för produktionen att ställa in sig på din bebis behov. Och vid tillväxtperioder kan han vilja amma ännu oftare.
  4. 2
    Vad då för ofta? Menar hon att din bebis ökar för mycket i vikt eller? När man ammar vet man inte hur mycket bebisen får i sig. Han kanske bara vill släcka törsten vid ett mål och då är det inte konstigt om han sen är hungrig efter en timme! Min son var lite av en kräkbebis och jag fick oftast amma minst varje 1,5 timme.

    Låt du din bebis bestämma hur ofta han vill amma. Det är enda sättet för produktionen att ställa in sig på din bebis behov. Och vid tillväxtperioder kan han vilja amma ännu oftare.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Nej då!

    Inte ammar du för ofta, vad märkligt sagt av BVC-sköterskan. Tyvärr är amningskunskapen ibland rätt bristfällig på BVC, sköterskorna där har ju så mycket annat på sitt bord...

    Amningsexperterna är idag helt eniga om att rekommendera fri amning, alltså att amma när barnet signalerar att det vill suga. Att du ammar med 1-2 timmars mellanrum och efter en halvtimme ibland låter helt normalt för en liten 7 veckors bebis. Kom ihåg att amning är så mycket mer än enbart mat - det är ju också tröst, närhet, trygghet, sömnhjälp och ett sätt att knyta an för ditt lilla barn! Därför är det bra och viktigt att barnet får amma så ofta det behöver.

    Jag tycker det låter som att du följer din bebis signaler fint, fortsätt du med det!
  6. 3
    Nej då! Inte ammar du för ofta, vad märkligt sagt av BVC-sköterskan. Tyvärr är amningskunskapen ibland rätt bristfällig på BVC, sköterskorna där har ju så mycket annat på sitt bord...

    Amningsexperterna är idag helt eniga om att rekommendera fri amning, alltså att amma när barnet signalerar att det vill suga. Att du ammar med 1-2 timmars mellanrum och efter en halvtimme ibland låter helt normalt för en liten 7 veckors bebis. Kom ihåg att amning är så mycket mer än enbart mat - det är ju också tröst, närhet, trygghet, sömnhjälp och ett sätt att knyta an för ditt lilla barn! Därför är det bra och viktigt att barnet får amma så ofta det behöver.

    Jag tycker det låter som att du följer din bebis signaler fint, fortsätt du med det!
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    Dessa BVC-tanter! Jag blir så trött på deras åsikter. Följde själv min BVC-sköterskas råd i början och allt blev kaos. Lyssna på ditt barn och dej själv! En del barn vill amma ofta. Min bebis är 6 månader, och trots att jag kompletterar med annat så kan han fortfarande amma så ofta som din 7-veckors fortfarande, och det är helt ok tycker jag (fast jag berättar det inte på BVC).
  8. 4
    Dessa BVC-tanter! Jag blir så trött på deras åsikter. Följde själv min BVC-sköterskas råd i början och allt blev kaos. Lyssna på ditt barn och dej själv! En del barn vill amma ofta. Min bebis är 6 månader, och trots att jag kompletterar med annat så kan han fortfarande amma så ofta som din 7-veckors fortfarande, och det är helt ok tycker jag (fast jag berättar det inte på BVC).
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Jag skulle råda dig att sluta titta på klockan och låta lillen äta när han är hungrig.Tids nog blir det glesare mellan målen.Min lilla kille är tre månader och kan ibland äta varje timme och det låter jag honom göra om han vill.Tror att han blir en gladare och piggare kille om han är nöjd hela tiden.
  10. 5
    Jag skulle råda dig att sluta titta på klockan och låta lillen äta när han är hungrig.Tids nog blir det glesare mellan målen.Min lilla kille är tre månader och kan ibland äta varje timme och det låter jag honom göra om han vill.Tror att han blir en gladare och piggare kille om han är nöjd hela tiden.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6

    Så ammar min 15-månaders!

    Hej Nina!
    Jag hade faktiskt tänkt efterlysa dig här och höra hur det går för dig, men nu behöver jag inte det. Vad skönt att det är bättre med deppigheten, jättekul att höra.

    Jag kan inte låta bli att le när jag läser vad din BVC-sköterska har sagt. Hon skulle väl få dåndimpen om hon hörde om min dotter. Dottern ammar ungefär som din son en normal dag när vi bara är hemma. Idag har hon nog ammat 10 gånger, och så nattammar hon också. Jag kan bara hålla med ovanstående skribenter, strunta i klockan, det är bara stressande att hålla koll på tiden.
    Never put the low priorities first.
    - Calvin and Hobbes
  12. 6
    Så ammar min 15-månaders! Hej Nina!
    Jag hade faktiskt tänkt efterlysa dig här och höra hur det går för dig, men nu behöver jag inte det. Vad skönt att det är bättre med deppigheten, jättekul att höra.

    Jag kan inte låta bli att le när jag läser vad din BVC-sköterska har sagt. Hon skulle väl få dåndimpen om hon hörde om min dotter. Dottern ammar ungefär som din son en normal dag när vi bara är hemma. Idag har hon nog ammat 10 gånger, och så nattammar hon också. Jag kan bara hålla med ovanstående skribenter, strunta i klockan, det är bara stressande att hålla koll på tiden.
  13. Nina02&07
    #7

    Tack för alla era svar

    Behövde lite stöd i frågan. Vet ju innerst inne att jag gör det som är rätt för oss. Men man blir ju lite osäker när någon som bör veta detta med amning o barn säger något sånt. Nu känns det bättre. Tack!
  14. 7
    Tack för alla era svar Behövde lite stöd i frågan. Vet ju innerst inne att jag gör det som är rätt för oss. Men man blir ju lite osäker när någon som bör veta detta med amning o barn säger något sånt. Nu känns det bättre. Tack!

Liknande trådar

  1. Amma, hur ofta??
    By Nickan88 in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 12:21
  2. Vad amma ofta?
    By Alven in forum Bebissnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 13:53
  3. Amma ofta?
    By shuna76 in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 18:17
  4. Hur ofta ska man amma?
    By LuEEiMars in forum Bebissnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 08:07
  5. Kan man amma för ofta?
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 09:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar