gå ner i arbetstid
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    gå ner i arbetstid

    jag jobbar som socialsekreterare på en missbruksenhet på ett vik tom nyår. Då min yngsta dotter som är 1,5 ska börja dagis i augusti har jag meddelat min chef att jag behöver gå ner i arbetstid (för tillfället är mannen pappaledig). Detta har jag varit tydlig med från början och det har varit ok.
    Men nu är jag ska börja fnula på mina arbetstider för hösten då säger hon att jag inte kan gå innan 15.00 på dagarna. Hur är det egentligen med det, vilken rätt har jag att ta ut mina 10 timmar mindre i arbetstid (dvs. 30 timmar)??? Vitsen med att gå ner i arbetstid för mig var ju att ge barnen "korta" dagar på dagis dvs. 8-14.30. Jag hade tänkt gå 14 2 el. 3 ggr i veckan. Vad säger ni?
  2. 1
    gå ner i arbetstid jag jobbar som socialsekreterare på en missbruksenhet på ett vik tom nyår. Då min yngsta dotter som är 1,5 ska börja dagis i augusti har jag meddelat min chef att jag behöver gå ner i arbetstid (för tillfället är mannen pappaledig). Detta har jag varit tydlig med från början och det har varit ok.
    Men nu är jag ska börja fnula på mina arbetstider för hösten då säger hon att jag inte kan gå innan 15.00 på dagarna. Hur är det egentligen med det, vilken rätt har jag att ta ut mina 10 timmar mindre i arbetstid (dvs. 30 timmar)??? Vitsen med att gå ner i arbetstid för mig var ju att ge barnen "korta" dagar på dagis dvs. 8-14.30. Jag hade tänkt gå 14 2 el. 3 ggr i veckan. Vad säger ni?
  3. Annanym
    #2
    Du har rätt att gå ner till 75% när du har barn under åtta år, men det ska också (naturligtvis) ske i samråd med arbetsgivaren. Är det tex så att ni har öppet/besökstid till 15 förstår jag att det blir svårt för arbetsgivaren om du går en timme tidigare 2-3 ggr i veckan. Du kan inte börja en halvtimme senare på morgonen då?
    Annars är det väl bara att diskutera vidare med arbetsgivaren om en lösning, alternativt blanda in facket?
  4. 2
    Du har rätt att gå ner till 75% när du har barn under åtta år, men det ska också (naturligtvis) ske i samråd med arbetsgivaren. Är det tex så att ni har öppet/besökstid till 15 förstår jag att det blir svårt för arbetsgivaren om du går en timme tidigare 2-3 ggr i veckan. Du kan inte börja en halvtimme senare på morgonen då?
    Annars är det väl bara att diskutera vidare med arbetsgivaren om en lösning, alternativt blanda in facket?
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Du har rätt att gå ner i tid till 75 % men hur det görs skall ske i samråd med arbetsgivaren.
  6. 3
    Du har rätt att gå ner i tid till 75 % men hur det görs skall ske i samråd med arbetsgivaren.

Liknande trådar

  1. Ang att gå upp i arbetstid!
    By Cilla v.8 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 08:08
  2. ny arbetstid
    By _em_ in forum Singelmingel
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 06:27
  3. Gå ner i arbetstid?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 06:23
  4. gå ned i arbetstid
    By busan100 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 05:56
  5. Gå ner i arbetstid?
    By *Lillan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar