Grilla älgkött...
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Grilla älgkött...

    någon som provat det? Blir det gott, har nämligen massor med älgkött i frysen och funderar på att testa? Eller ska jag kanske låta bli?

    mvh Anna
  2. 1
    Grilla älgkött... någon som provat det? Blir det gott, har nämligen massor med älgkött i frysen och funderar på att testa? Eller ska jag kanske låta bli?

    mvh Anna
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Nej absolut inte!

    Älg är jättegott att grilla, men tänk på att det är ganska fettsnålt och blir lätt torrt så förmariena köttet i en god viltmarinad med lite sötma och enbär! Prova att marinera i mjölksyrade produkter, det funkar jättebra och blir verkligen mört!
    Mjölksyrade produkter innehåller mycket kalcium som i sin tur aktiverar de enzymer i kött som kan liknas vid naturlig mörning/hängmörning.
    "Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar
    sig många gånger och varje gång i samma person"


    // HEMSIDA // BLOGG // HUSBYGGE // BRÖLLOP // BARN // HUND //
    http://devilleplace.se/

    // MATBLOGGEN //
    http://kryddburken.wordpress.com/
  4. 2
    Nej absolut inte! Älg är jättegott att grilla, men tänk på att det är ganska fettsnålt och blir lätt torrt så förmariena köttet i en god viltmarinad med lite sötma och enbär! Prova att marinera i mjölksyrade produkter, det funkar jättebra och blir verkligen mört!
    Mjölksyrade produkter innehåller mycket kalcium som i sin tur aktiverar de enzymer i kött som kan liknas vid naturlig mörning/hängmörning.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Det är supergott!
    Åt de tmkt förra sommaren, grannen had emkt älgkött, vet inte om det va rinnanlår, hon skar det i skivor, kotlettstorlek, och marinerade, mört och supergott!
  6. 3
    Det är supergott!
    Åt de tmkt förra sommaren, grannen had emkt älgkött, vet inte om det va rinnanlår, hon skar det i skivor, kotlettstorlek, och marinerade, mört och supergott!
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    Håller med föregående svarare; att grilla älgkött är verkligen en höjdare!! Lycka til!
  8. 4
    Håller med föregående svarare; att grilla älgkött är verkligen en höjdare!! Lycka til!
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    Har ni tips på marinad man kan använda?
  10. 5
    Har ni tips på marinad man kan använda?
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Vi grillar älgkött ibland, och det har blivit jättebra hittills! Se till att välja en fin bit (innanlår kanske), annars finns nog risk att det blir torrt och segt. Vi brukar lägga köttet i marinad av något slag i några timmar och sen grilla. Mums!
  12. 6
    Vi grillar älgkött ibland, och det har blivit jättebra hittills! Se till att välja en fin bit (innanlår kanske), annars finns nog risk att det blir torrt och segt. Vi brukar lägga köttet i marinad av något slag i några timmar och sen grilla. Mums!
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    Senast använde vi någon färdig marinad. Honungsmarinad från Caj P har jag för mig. Det blev hur gott som helst!
  14. 7
    Senast använde vi någon färdig marinad. Honungsmarinad från Caj P har jag för mig. Det blev hur gott som helst!

Liknande trådar

  1. J-a älgkött
    By allimaca in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 10:23
  2. älgkött
    By jeane in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 11:52
  3. Älgkött
    By lena m 3 barn in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 22:51
  4. ca 25kg älgkött
    By fröet in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 05:10
  5. rulader av älgkött
    By rulle in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 19:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar