Behöver input
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Behöver input

    Jag går ut lärarutbildningen till jul i år och har smått panik eftersom det inte ligger ute några jobb alls (och kommer inte att göra det heller, nerdragningarna är massiva när det gäller grundskollärare här, krass verklighet) Men nu när jag konstaterat det faktumet och även konstaterat att jag inte är så peppad på att gå tillbaka till vårdsvängen som innan studierna, så funderar jag på en påbyggnadsutbildning på lärar på två år, (verkar jätteintressant!) ledarskapsinriktad sådan och ny. Men nu är saken den att jag enbart har 44 studieveckor på eftergymnasial nivå men massor av veckor kvar på de övriga kategorierna. Går det överflytta? Alternativet är att jag jobbar extra, tar bidragsdelen och försöker få lite hjälp hemifrån. Går det tror ni? Jag vill bara hitta glöden igen och göra det jag trivs bäst med!
    Flytt är inte ett alternativ tyvärr. Mannen har statligt fast anställning och vi har flyttat på oss mer än vad som många gör under ett helt liv.
    I en värld av illusioner
  2. 1
    Behöver input Jag går ut lärarutbildningen till jul i år och har smått panik eftersom det inte ligger ute några jobb alls (och kommer inte att göra det heller, nerdragningarna är massiva när det gäller grundskollärare här, krass verklighet) Men nu när jag konstaterat det faktumet och även konstaterat att jag inte är så peppad på att gå tillbaka till vårdsvängen som innan studierna, så funderar jag på en påbyggnadsutbildning på lärar på två år, (verkar jätteintressant!) ledarskapsinriktad sådan och ny. Men nu är saken den att jag enbart har 44 studieveckor på eftergymnasial nivå men massor av veckor kvar på de övriga kategorierna. Går det överflytta? Alternativet är att jag jobbar extra, tar bidragsdelen och försöker få lite hjälp hemifrån. Går det tror ni? Jag vill bara hitta glöden igen och göra det jag trivs bäst med!
    Flytt är inte ett alternativ tyvärr. Mannen har statligt fast anställning och vi har flyttat på oss mer än vad som många gör under ett helt liv.
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Förutom Bologna

    Spånar vidare från oäf.

    Det finns ju en hel del aktuella områden att forska vidare inom, som borde passa in på dina studier. Dels Bologna, men även om varför antalet studenter har minskat inom tekniska utbildningar och framförallt inom IT. Finns instutioner som mer eller mindre har kris nu för att de inte har studenter som fyller upp alla platser.

    På KTH saknas det också kvinnliga studenter till IT-utbildningarna, det går kanske 1 kvinna på 200 män.

    Kanske göra en studie på utlandsstudier.

    Att läsa på annan ort.

    Distansstudier, examinationer, ekonomin under studietiden.

    Nu vet inte jag om det ryms på din instution, men det var mest för att spåna lite.
  4. 2
    Förutom Bologna Spånar vidare från oäf.

    Det finns ju en hel del aktuella områden att forska vidare inom, som borde passa in på dina studier. Dels Bologna, men även om varför antalet studenter har minskat inom tekniska utbildningar och framförallt inom IT. Finns instutioner som mer eller mindre har kris nu för att de inte har studenter som fyller upp alla platser.

    På KTH saknas det också kvinnliga studenter till IT-utbildningarna, det går kanske 1 kvinna på 200 män.

    Kanske göra en studie på utlandsstudier.

    Att läsa på annan ort.

    Distansstudier, examinationer, ekonomin under studietiden.

    Nu vet inte jag om det ryms på din instution, men det var mest för att spåna lite.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    Men vad snällt av dig. Jag kopierar ditt inlägg! Tack igen.
  6. 3
    Men vad snällt av dig. Jag kopierar ditt inlägg! Tack igen.
  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4
    Funderar lite... Jag vet ju inte var i landet du bor men kan man inte forska? Eller läsa lite på distans? Läsa in fler ämnen? Ex. mitthögskolan har distansutbildningar med 1 intensiv-vecka/månad. Jag tycker att du ska göra det du vill och inte gå tillbaka till vården(eftersom du tycker att det känns trist). Spåna lite och försök hitta olika möjligheter. Finns det komvux där du kan jobba? Folkhögskola? Annat?
    CNS kan man tyvärr inte använda sig av om det inte är på rätt nivå. Vet det eftersom jag själv inte nyttjat några poäng på gymnasienivå men står utan studiestöd (självförvållat såklart!!) Lycka till!
  8. 4
    Funderar lite... Jag vet ju inte var i landet du bor men kan man inte forska? Eller läsa lite på distans? Läsa in fler ämnen? Ex. mitthögskolan har distansutbildningar med 1 intensiv-vecka/månad. Jag tycker att du ska göra det du vill och inte gå tillbaka till vården(eftersom du tycker att det känns trist). Spåna lite och försök hitta olika möjligheter. Finns det komvux där du kan jobba? Folkhögskola? Annat?
    CNS kan man tyvärr inte använda sig av om det inte är på rätt nivå. Vet det eftersom jag själv inte nyttjat några poäng på gymnasienivå men står utan studiestöd (självförvållat såklart!!) Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Tack så mycket. Jag bor i Umeå och de skriker efter forskare här, så det skulle vara en öppning. En rolig sådan!
    Ah, då var det som jag misstänkte med CSN. Låter väl iofs rätt logiskt *ler* Stort tack igen!!
  10. 5
    Tack så mycket. Jag bor i Umeå och de skriker efter forskare här, så det skulle vara en öppning. En rolig sådan!
    Ah, då var det som jag misstänkte med CSN. Låter väl iofs rätt logiskt *ler* Stort tack igen!!

Liknande trådar

  1. behöver input
    By Anonymis in forum Ensamförälder
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 16:32
  2. Behöver er input!
    By Anonym in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 11:30
  3. Behöver input
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 20:47
  4. Behöver input!
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 21:07
  5. Behöver input
    By Tira in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 17:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar