Vad äter på mina rosenblad?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Vad äter på mina rosenblad?

    Såg igår att mina rosenbland var fulla med små små hål och något blad hade krullat ihop sig lite, men hur jag än inspekterade bladen kunde jag inte se några små kryp eller så. vad kan det vara och vad ska jag göra? Kan man spraya med något? Har hört nåt med såpavatten men hur gör man?
    Vore tacksam med lite förslag då det är första säsongen med egen trädgård.
  2. 1
    Vad äter på mina rosenblad? Såg igår att mina rosenbland var fulla med små små hål och något blad hade krullat ihop sig lite, men hur jag än inspekterade bladen kunde jag inte se några små kryp eller så. vad kan det vara och vad ska jag göra? Kan man spraya med något? Har hört nåt med såpavatten men hur gör man?
    Vore tacksam med lite förslag då det är första säsongen med egen trädgård.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Vet inte vad det är som äter på bladen, kan det vara några larver kanske? När jagfår bladlöss på mina rosor (varje år nästan) så köper jag såpsprit på apoteket och blandar med vatten och sprayar på. Ca 1 del såpsprit till 20 delar vatten. Spriten gör att såpan tränger in genom lössens hud eller nåt, det funkar bättre än bara såpa tycker jag. Man får ofta spruta ett par dagar i rad, sen är de borta.
  4. 2
    Vet inte vad det är som äter på bladen, kan det vara några larver kanske? När jagfår bladlöss på mina rosor (varje år nästan) så köper jag såpsprit på apoteket och blandar med vatten och sprayar på. Ca 1 del såpsprit till 20 delar vatten. Spriten gör att såpan tränger in genom lössens hud eller nåt, det funkar bättre än bara såpa tycker jag. Man får ofta spruta ett par dagar i rad, sen är de borta.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Tack! Ska kila ner till Apoteket på lunch och se om de har det. :-)
  6. 3
    Tack! Ska kila ner till Apoteket på lunch och se om de har det. :-)

Liknande trådar

  1. Äter sover, äter sove. Vanligt för nyföd
    By Trull2012 in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 18:35
  2. Vad äter mina bönor?
    By La mama in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 20:44
  3. Emil Rosenblad ska han heta
    By Gitski in forum _0707 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 16:34
  4. Vem äter upp mina tomater :-(
    By Evie in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 16:35
  5. Mina barn äter INGENTING. Snälla hjälp!
    By Anna in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 11:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar