Värdering av vinylskivor?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Värdering av vinylskivor?

    Jag har ett gäng skivor som jag funderar på att sälja, bl a ca 30 Zappa-skivor. Var kan jag vända mig för en värdering av dem? Finns det nån sida på nätet där jag kan se hur mycket de skulle kunna vara värda?
  2. 1
    Värdering av vinylskivor? Jag har ett gäng skivor som jag funderar på att sälja, bl a ca 30 Zappa-skivor. Var kan jag vända mig för en värdering av dem? Finns det nån sida på nätet där jag kan se hur mycket de skulle kunna vara värda?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Kolla på ebay. (www.ebay.com). Det finns någon funktion där som man kan se vad tidigare skivor gått för tror jag. Men det är ju en värdering utifrån vad andra personer kan tänka sig att köpa dem för, och inte att någon "vinyl-expert" (om det finns någon sådan...) har stått och värderat dem.
  4. 2
    Kolla på ebay. (www.ebay.com). Det finns någon funktion där som man kan se vad tidigare skivor gått för tror jag. Men det är ju en värdering utifrån vad andra personer kan tänka sig att köpa dem för, och inte att någon "vinyl-expert" (om det finns någon sådan...) har stått och värderat dem.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    det är ju lite av en djungel

    det där med vinyl. Skivornas skick är ju extremt viktigt för prisbedömningen - helst ska de ju vara i "mint"-condition" (i stort sett oanvända) men det finns ju en mängd beteckningar, liksom vilken press (USA, England, Japan, förstaupplaga osv). Ska du få ut något av en Zappa-skiva bör det nog vara en slags raritet.

    Hittade en lista, med lite Zappa, du kan ju ta en titt. Annars rekommenderar jag att du går till en vinylaffär och visar upp, beror ju lite på var du bor.
    http://www.recordcollector.com.au/rrec1.html
    "I look just like the girl next door... if you happen to live next door to an amusement park" Dolly Parton
  6. 3
    det är ju lite av en djungel det där med vinyl. Skivornas skick är ju extremt viktigt för prisbedömningen - helst ska de ju vara i "mint"-condition" (i stort sett oanvända) men det finns ju en mängd beteckningar, liksom vilken press (USA, England, Japan, förstaupplaga osv). Ska du få ut något av en Zappa-skiva bör det nog vara en slags raritet.

    Hittade en lista, med lite Zappa, du kan ju ta en titt. Annars rekommenderar jag att du går till en vinylaffär och visar upp, beror ju lite på var du bor.
    http://www.recordcollector.com.au/rrec1.html
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Tusen tack båda två! Nu har jag ett hum om vilka priser man kan tänka sig iaf. Jag vill ju nog helst inte sälja just Zappa-skivorna, men måste göra mig av med diverse prylar, tyvärr.
  8. 4
    Tusen tack båda två! Nu har jag ett hum om vilka priser man kan tänka sig iaf. Jag vill ju nog helst inte sälja just Zappa-skivorna, men måste göra mig av med diverse prylar, tyvärr.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Kolla Tradera också. Att skicka skivor utomlands är både bökigt och dyrt, vilket kan avskräcka många potentiella köpare. Och har man riktiga rariteter hittar de köpare som är beredda att betala till Tradera också. Det var i alla fall min erfarenhet när jag gjorde mig av med min vinylsamling för ett par år sedan.

    Men man ska ju har tur så att rätt personer kollar vid rätt tillfällen, och därför är det bra att kolla upp vad skivor är värda först (genom att googla i brist på bättre). Jag hade t.ex. en Iron Maiden-singel som jag först inte fick något bud på trots lågt utropspris. Senare kollade jag upp den, valde ett betydligt högre utropspris och fick den såld för 850 kr.

    Och internationellt, som sagt. Jag försökte med ebay, både engelska och amerikanska, med ett par skivor som jag visste var sällsynta och värdefulla. Men jag fick inget napp trots ganska låga utropspriser. Men sedan fick jag det sålt på Tradera (flera singlar för flera hundra kronor styck) till diverse länder, t.ex. en dansk punksingel (Sods) såldes för 425 kr till en person i Belgien.

    Alltså: var påläst och tålmodig, är mitt bästa råd.
  10. 5
    Kolla Tradera också. Att skicka skivor utomlands är både bökigt och dyrt, vilket kan avskräcka många potentiella köpare. Och har man riktiga rariteter hittar de köpare som är beredda att betala till Tradera också. Det var i alla fall min erfarenhet när jag gjorde mig av med min vinylsamling för ett par år sedan.

    Men man ska ju har tur så att rätt personer kollar vid rätt tillfällen, och därför är det bra att kolla upp vad skivor är värda först (genom att googla i brist på bättre). Jag hade t.ex. en Iron Maiden-singel som jag först inte fick något bud på trots lågt utropspris. Senare kollade jag upp den, valde ett betydligt högre utropspris och fick den såld för 850 kr.

    Och internationellt, som sagt. Jag försökte med ebay, både engelska och amerikanska, med ett par skivor som jag visste var sällsynta och värdefulla. Men jag fick inget napp trots ganska låga utropspriser. Men sedan fick jag det sålt på Tradera (flera singlar för flera hundra kronor styck) till diverse länder, t.ex. en dansk punksingel (Sods) såldes för 425 kr till en person i Belgien.

    Alltså: var påläst och tålmodig, är mitt bästa råd.

Liknande trådar

  1. Värdering
    By Elle82 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 20:49
  2. Ang vinylskivor
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:55
  3. Förpacka vinylskivor?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 14:15
  4. Värdering
    By tiamia in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 16:11
  5. Värdering?
    By Undrande in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar