Hund eller inte hund
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Hund eller inte hund

    det är frågan hemma hos oss.. 11 åriga dotterns högsta dröm är en hund, stora dottern 15 år tjatar lika mycket, jag ser massor av fördelar och några få nackdelar men maken säger NEJ.. går att övertalas :-)
    Vilken var största omställningen för Er när ni skaffade hund?

    Vad känner ni till om Australian Shepherd? Är det en hund som passar i villaområde, kräver han mycket motion och hjärngympa eller räcker det med att vara med familjen och få vardagslydnad... (lilla dotter pratar om Agility). Är det mycket pälsvård?

    Vi har en kompis som har en underbar Flatcote retriver... Tävlar i lydnad med bra resultat.. där har vi chansen att köpa en valp från samma kull som deras nummer 2.. Men vi känner att det är en hund som kräver för mycket av oss..

    Ge mig era tankar är ni snälla.
    ****************************** ************************
    Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan
    din tillåtelse.
  2. 1
    Hund eller inte hund det är frågan hemma hos oss.. 11 åriga dotterns högsta dröm är en hund, stora dottern 15 år tjatar lika mycket, jag ser massor av fördelar och några få nackdelar men maken säger NEJ.. går att övertalas :-)
    Vilken var största omställningen för Er när ni skaffade hund?

    Vad känner ni till om Australian Shepherd? Är det en hund som passar i villaområde, kräver han mycket motion och hjärngympa eller räcker det med att vara med familjen och få vardagslydnad... (lilla dotter pratar om Agility). Är det mycket pälsvård?

    Vi har en kompis som har en underbar Flatcote retriver... Tävlar i lydnad med bra resultat.. där har vi chansen att köpa en valp från samma kull som deras nummer 2.. Men vi känner att det är en hund som kräver för mycket av oss..

    Ge mig era tankar är ni snälla.
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2
    Tills du får ett riktigt svar så får du mina amatörmässiga åsikter:-)
    Jag tror att det kan vara en hund som passar er, jag tror inte att den kräver lika mkt som en Flat vare sig i motion eller hjärngympa. Det finns ju så mkt kul att göra och använda hjärnan till ändå när man är en hel familj. Barnen kommer säkerligen gladeligen aktiviera den.

    Det verkar vara en mkt trevlig formbar hundras.
    Jag tror inte att deras päls kräver så mkt omvårdnad, collie t.ex. har ju otrolig päls men av mkt bra "kvalité" där sanden bara åker av när den torkat. Men...detta var mitt amatörmässiga svar, invänta svaren från proffsen dvs. de som äger en hund av samma ras.
  4. 2
    Tills du får ett riktigt svar så får du mina amatörmässiga åsikter:-)
    Jag tror att det kan vara en hund som passar er, jag tror inte att den kräver lika mkt som en Flat vare sig i motion eller hjärngympa. Det finns ju så mkt kul att göra och använda hjärnan till ändå när man är en hel familj. Barnen kommer säkerligen gladeligen aktiviera den.

    Det verkar vara en mkt trevlig formbar hundras.
    Jag tror inte att deras päls kräver så mkt omvårdnad, collie t.ex. har ju otrolig päls men av mkt bra "kvalité" där sanden bara åker av när den torkat. Men...detta var mitt amatörmässiga svar, invänta svaren från proffsen dvs. de som äger en hund av samma ras.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Tack för dina svar.. Jag är riktigt sugen på en sådan hund och de ser ju så otroligt vackra ut.
    Amatörmässiga eller inte..du sa ju vad jag ville höra iallfall :-)
  6. 3
    Tack för dina svar.. Jag är riktigt sugen på en sådan hund och de ser ju så otroligt vackra ut.
    Amatörmässiga eller inte..du sa ju vad jag ville höra iallfall :-)
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    Njä

    "Är det en hund som passar i ett villaområde"
    - MItt korta och oinställsamma svar är "NEJ".
    Det verkar som om Aussiens utseende kommer bli rasens undergång. Vill man ha en hund med retriever "älskar alla" beteende skaffar man en retriever. Den typen av hund passar in mycket bättre i ett suburbian Svensson liv.

    Från rasstandarden, under CHARACTER:
    "The Australian Shepherd is intelligent, primarily a working dog of strong herding and guardian instincts. He is an exceptional companion. He is versatile and easily trained, performing his assigned tasks with great style and enthusiasm. He is reserved with strangers but does not exhibit shyness. Although an aggressive, authoritative worker, viciousness toward people or animals is intolerable."

    Mer om Australian Shepherd finns på rasens moderklubbs hemsida: www.asca.org
    From there to here, and here to there, funny things are everywhere ~ Dr. Seuss

    "Art thou a witch, viva Éspaña?"

    The Spanish Inquisition - Tadfield version
    Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens
  8. 4
    Njä "Är det en hund som passar i ett villaområde"
    - MItt korta och oinställsamma svar är "NEJ".
    Det verkar som om Aussiens utseende kommer bli rasens undergång. Vill man ha en hund med retriever "älskar alla" beteende skaffar man en retriever. Den typen av hund passar in mycket bättre i ett suburbian Svensson liv.

    Från rasstandarden, under CHARACTER:
    "The Australian Shepherd is intelligent, primarily a working dog of strong herding and guardian instincts. He is an exceptional companion. He is versatile and easily trained, performing his assigned tasks with great style and enthusiasm. He is reserved with strangers but does not exhibit shyness. Although an aggressive, authoritative worker, viciousness toward people or animals is intolerable."

    Mer om Australian Shepherd finns på rasens moderklubbs hemsida: www.asca.org
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    Tack för svar.. vad är det för söting på din bild.. är det en aussie?
  10. 5
    Tack för svar.. vad är det för söting på din bild.. är det en aussie?
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6

    Det stämmer

    Ja, hunden i avataren är en 6 veckors Australian Shepherd hane som började sin bana som rabattmarodör hos uppfödaren i Texas =D Han är nu drygt ett år gammal och vallar hellre får och kor än luktar på blommor numera.
    From there to here, and here to there, funny things are everywhere ~ Dr. Seuss

    "Art thou a witch, viva Éspaña?"

    The Spanish Inquisition - Tadfield version
    Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens
  12. 6
    Det stämmer Ja, hunden i avataren är en 6 veckors Australian Shepherd hane som började sin bana som rabattmarodör hos uppfödaren i Texas =D Han är nu drygt ett år gammal och vallar hellre får och kor än luktar på blommor numera.
  13. Medlem sedan
    Jul 2005
    #7
    Och jag håller med föregående... Aussie är ingen hund som man "bara" kan ha till vanlig familjehund, den kräver motion och hjärngympa - det är ofta man ser Aussie's ute på lydnadsplanen med strålande resultat! Tor inte att den skulle vara nöjd att inte få denna fysiska och psykiska aktivitet.
  14. 7
    Och jag håller med föregående... Aussie är ingen hund som man "bara" kan ha till vanlig familjehund, den kräver motion och hjärngympa - det är ofta man ser Aussie's ute på lydnadsplanen med strålande resultat! Tor inte att den skulle vara nöjd att inte få denna fysiska och psykiska aktivitet.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Jaaaa... Jag har ju flattar - fyra stycken för att vara exakt. Visst flattar ÄR aktiva hundar som kräver en del, men i jämförelse med en aussie så är det vad jag upplevt det en picknick - aussien är ÄNNU mer aktivitets krävande (iaf de jag har träffat). Visst de är rent gräsligt söta (vilket som någon sa kommer att bli rasens undergång) men det är hundar som behöver betydligt mer än att mestadels gå som sällskapshund.

    Jag ser på mina att är det ett par dagar då jag sitter och skriver uppsats eller liknande att jisses då finns det överskottsenergi i dem och att bara gå ut och träna är lönlöst (först ett par timmar i skogen - sedan kan de koncentrera sig på det riktiga jobbet).

    Just agility så skulle jag faktiskt tipsa om de mindre hundarna (shelties, borderterriers och vad har vi mer för raser som konkurrerat bra? pappilon/phalene) för handen på hjärtat - en flat är i regel för tung för att bli tillräckligt snabb i agilityn (trots det finns det hundar som presterat riktigt bra)..

    Lycka till med rasvalet!
  16. 8
    Jaaaa... Jag har ju flattar - fyra stycken för att vara exakt. Visst flattar ÄR aktiva hundar som kräver en del, men i jämförelse med en aussie så är det vad jag upplevt det en picknick - aussien är ÄNNU mer aktivitets krävande (iaf de jag har träffat). Visst de är rent gräsligt söta (vilket som någon sa kommer att bli rasens undergång) men det är hundar som behöver betydligt mer än att mestadels gå som sällskapshund.

    Jag ser på mina att är det ett par dagar då jag sitter och skriver uppsats eller liknande att jisses då finns det överskottsenergi i dem och att bara gå ut och träna är lönlöst (först ett par timmar i skogen - sedan kan de koncentrera sig på det riktiga jobbet).

    Just agility så skulle jag faktiskt tipsa om de mindre hundarna (shelties, borderterriers och vad har vi mer för raser som konkurrerat bra? pappilon/phalene) för handen på hjärtat - en flat är i regel för tung för att bli tillräckligt snabb i agilityn (trots det finns det hundar som presterat riktigt bra)..

    Lycka till med rasvalet!

Liknande trådar

  1. Hund som hund eller...?
    By Milla36 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 20:36
  2. Apropå att gilla läget, hund eller inte
    By sisla in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 19:27
  3. Är det en hund eller en son?
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 09:07
  4. Tur man har hund eller då inte...
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 23:04
  5. Att äta hund eller katt
    By Astrid in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 15:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar