Järnvärdet
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Järnvärdet

    Vad är det som gör om man har bra el dåligt järnvärde i grunden ??
    Är det enbart kosten ?
    Jag har alltid hafft bra järnvärde men denna gång var det till o med ännu bättre
    hadde 156 i järnvärde det va lika högt som en karl sa hon såå dom har
    tydligen högre generellt.
    Det va ju jätte bra men vad beror det på ?
  2. 1
    Järnvärdet Vad är det som gör om man har bra el dåligt järnvärde i grunden ??
    Är det enbart kosten ?
    Jag har alltid hafft bra järnvärde men denna gång var det till o med ännu bättre
    hadde 156 i järnvärde det va lika högt som en karl sa hon såå dom har
    tydligen högre generellt.
    Det va ju jätte bra men vad beror det på ?
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Jag tror att det är genetiskt. Men du kanske har motionerat mycket, varit på hög höjd och ätit bra under din uppväxt?
  4. 2
    Jag tror att det är genetiskt. Men du kanske har motionerat mycket, varit på hög höjd och ätit bra under din uppväxt?
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    inte motionerat el varit på hög höjd iallafall =)
    men genetiskt kan det ju vara för jag tycker inte vi äter övedrivet järnrikt
  6. 3
    Nä inte motionerat el varit på hög höjd iallafall =)
    men genetiskt kan det ju vara för jag tycker inte vi äter övedrivet järnrikt
  7. Maskrostuva
    #4
    Det är väl en kombination som allt annat. Säkert är vissa individer bättre på att ta upp järn ur kosten osv även om de äter "dåligt", men det är ju också solklart att man kan påverka sitt järnvärde om man äter rätt (ifall behovet finns så att säga).

    Att män har bättre värden beror väl vad jag vet på att de inte har mens, dvs de blir inte av med blod på samma sätt som kvinnor. Man får ju lägre järnvärden efter att man donerat blod tex också, så det är ju en logisk förklaring.
  8. 4
    Det är väl en kombination som allt annat. Säkert är vissa individer bättre på att ta upp järn ur kosten osv även om de äter "dåligt", men det är ju också solklart att man kan påverka sitt järnvärde om man äter rätt (ifall behovet finns så att säga).

    Att män har bättre värden beror väl vad jag vet på att de inte har mens, dvs de blir inte av med blod på samma sätt som kvinnor. Man får ju lägre järnvärden efter att man donerat blod tex också, så det är ju en logisk förklaring.

Liknande trådar

  1. Järnvärdet?
    By sensommarbarn in forum _1107 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 11:57
  2. järnvärdet upp :)
    By ma_gi in forum _0907 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 06:09
  3. järnvärdet
    By jane1979 in forum _0805 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 15:39
  4. järnvärdet??
    By elin med hemlis in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 20:08
  5. Järnvärdet
    By Elin. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 15:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar