Vita prickar i halsen
Ordet är fritt
  1. Furiosa
    #1

    Vita prickar i halsen

    har jag och ont, svullen lymkörtel på ena sidan och blåsor i munnen *aj*!

    Har haft ont i halsen en vecka nu men trodde det skulle gå över, först bara lite rött men nu imorse även vita prickar. Något lite förhöjd temp har jag.

    Sonen har precis avslutat sin antibiotikakur mot halsfluss.

    Kan det vara en vanlig virusinfektion med vita prickar i halsen eller är den en bakteriell halsfluss?

    Måste jag ringa jourcentralen idag eller kan jag vänta till måndag? Vill ju inte belaste dem i onödan.

    Någon som är expert eller vet något om detta?
  2. 1
    Vita prickar i halsen har jag och ont, svullen lymkörtel på ena sidan och blåsor i munnen *aj*!

    Har haft ont i halsen en vecka nu men trodde det skulle gå över, först bara lite rött men nu imorse även vita prickar. Något lite förhöjd temp har jag.

    Sonen har precis avslutat sin antibiotikakur mot halsfluss.

    Kan det vara en vanlig virusinfektion med vita prickar i halsen eller är den en bakteriell halsfluss?

    Måste jag ringa jourcentralen idag eller kan jag vänta till måndag? Vill ju inte belaste dem i onödan.

    Någon som är expert eller vet något om detta?
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Har din son vita prickar så är ju chansen väldigt stor att du också har fått det..
  4. 2
    Har din son vita prickar så är ju chansen väldigt stor att du också har fått det..
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    gå och ta prov och få penicillin, låter som halsfluss
  6. 3
    gå och ta prov och få penicillin, låter som halsfluss
  7. Furiosa
    #4
    Men vissst kan det väl vänta till på måndag?
  8. 4
    Men vissst kan det väl vänta till på måndag?
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    Enda anledningen till att det inte kan vänta är hur du mår och risken att återsmitta till sonen. Det senare lär ju ändå ändå hända om det vill sig så. Så det är nog bara hur du själv mår som spelar roll.
  10. 5
    Enda anledningen till att det inte kan vänta är hur du mår och risken att återsmitta till sonen. Det senare lär ju ändå ändå hända om det vill sig så. Så det är nog bara hur du själv mår som spelar roll.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Det läker inte ut av sig

    självt? *längre rubriker?*

    Jag undrar om jag inte åkt på det jag med, nån mildare variant. Men det är sååå omständligt att få tid hos min läkare nu på sommaren och SÅ besvärligt är det inte. Fast om det inte läker självt så lär jag ju gå NÅN gång och då kan jag lika gärna gå förr än senare.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Det läker inte ut av sig självt? *längre rubriker?*

    Jag undrar om jag inte åkt på det jag med, nån mildare variant. Men det är sååå omständligt att få tid hos min läkare nu på sommaren och SÅ besvärligt är det inte. Fast om det inte läker självt så lär jag ju gå NÅN gång och då kan jag lika gärna gå förr än senare.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Det kan läka ut av sig själv.
    Sen frågan om man ska åka på akuten eller till VC på måndag det får man avgöra efter hur man mår.
    Måste du till läkare?
    Ibland så tycker jag det verkar enklare här uppe där vi har läkarbrist. För ex halsfluss så får träffa mottagningsköterska, oftast samma dag man ringer, ev en dag efter. Hon tar på vissa ställen halsprovet, ibland lab personal. Sen lämnar hon bara lapp till läkaren som skriver ut pencillin.
    Nu är iof DSK och SSK väldigt överarbetade på VC här istället .....
  14. 7
    Det kan läka ut av sig själv.
    Sen frågan om man ska åka på akuten eller till VC på måndag det får man avgöra efter hur man mår.
    Måste du till läkare?
    Ibland så tycker jag det verkar enklare här uppe där vi har läkarbrist. För ex halsfluss så får träffa mottagningsköterska, oftast samma dag man ringer, ev en dag efter. Hon tar på vissa ställen halsprovet, ibland lab personal. Sen lämnar hon bara lapp till läkaren som skriver ut pencillin.
    Nu är iof DSK och SSK väldigt överarbetade på VC här istället .....
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8
    Sonen har halsfluss nu och då sa läkaren att han egentligen inte ville ge penicilin eftersom sonen var feberfri. Då skulle det helst läka ut av sig själv. Det var det nya sättet att tänka på sa läkaren. Men eftersom de gjort ett halsprov som var positivt så fick han penicilin ändå, för den här gången, typ.
  16. 8
    Sonen har halsfluss nu och då sa läkaren att han egentligen inte ville ge penicilin eftersom sonen var feberfri. Då skulle det helst läka ut av sig själv. Det var det nya sättet att tänka på sa läkaren. Men eftersom de gjort ett halsprov som var positivt så fick han penicilin ändå, för den här gången, typ.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Då stannar jag hemma. :)

    För det låter så bra så bra och jag har inte heller nån feber.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  18. 9
    Då stannar jag hemma. :) För det låter så bra så bra och jag har inte heller nån feber.

Liknande trådar

  1. Vita prickar
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 20:20
  2. Röd/vita prickar...
    By Carolina157 in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 20:11
  3. Vita prickar..?
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 11:48
  4. vita prickar i halsen
    By 71an in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 19:28
  5. Vita prickar i halsen
    By Jenny in forum Kropp & hälsa
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 22:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar