Bäst att spara i för konto?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Spara
    #1

    Bäst att spara i för konto?

    Vi har idag en lågriskfond (Secura) för ett av barnen (ska även sätta in pengar till barn nr 2 nu).
    För ett tag sedan läste jag om att just Securafonden var en av de absolut sämsta fonderna med dålig avkastning. Och det kan nog stämma. Det fonden tar in går nog mest åt förvalningsavgiften. Så man tjänar med andra ord inget på den.
    Vi ville ha en lågrisk fond för det är inte våra pengar och jag litar en på aktiemarkanden.
    Men nu funderar vi på att spara i konto istället. Tror man tjänar mer på det faktiskt.

    En del banker har ju idag räntor runt 3 %.
    Vi brukar inte ha regelbunden insättning utan det blir klumpsummor då och då istället, allt beroende på ekonomi och hur mycket pengar barnen får av mor och farföräldrar.
    Så vi vill inte ha ett krav på att sätta in pengar varje månad.
    Vi vill inte heller binda pengarna, för det jag kollat runt så verkar det som om de flesta har så att man inte kan sätta in summor då och då på ett sådant konto :-(. Utan en engångs summa gäller.
    Annars hade vi nog kunnat tänka oss ett sådant konto ändå.

    Vi vill inte heller att barnen ska kunna få ta ut pengar själva ur kontot förrens 21 års ålder. 18 år känns lite väl tidigt, speciellt när man själv vet hur det var att vara 18 år och inte rikigt ha koll på pengarna värde ;-).

    Vad jag förstått så kan man öppna konto i eget namn. Fördelen är ju att man kan ge pengarna till barnet när det är 21 år. Nackdelen är ju att man itne vet om gåvoskatten kommer tillbaka innan dess (vilket itne skulle förvåna mig).
    Vilka fler för och nackdelar öför att öppna konto i barnets namn resp i föräldrarnas namn?

    Andra tips och ider på bra sparsätt som är lågriks emottages tacksamt.

    Hur sparar ni till era barn. Berätta.
  2. 1
    Bäst att spara i för konto? Vi har idag en lågriskfond (Secura) för ett av barnen (ska även sätta in pengar till barn nr 2 nu).
    För ett tag sedan läste jag om att just Securafonden var en av de absolut sämsta fonderna med dålig avkastning. Och det kan nog stämma. Det fonden tar in går nog mest åt förvalningsavgiften. Så man tjänar med andra ord inget på den.
    Vi ville ha en lågrisk fond för det är inte våra pengar och jag litar en på aktiemarkanden.
    Men nu funderar vi på att spara i konto istället. Tror man tjänar mer på det faktiskt.

    En del banker har ju idag räntor runt 3 %.
    Vi brukar inte ha regelbunden insättning utan det blir klumpsummor då och då istället, allt beroende på ekonomi och hur mycket pengar barnen får av mor och farföräldrar.
    Så vi vill inte ha ett krav på att sätta in pengar varje månad.
    Vi vill inte heller binda pengarna, för det jag kollat runt så verkar det som om de flesta har så att man inte kan sätta in summor då och då på ett sådant konto :-(. Utan en engångs summa gäller.
    Annars hade vi nog kunnat tänka oss ett sådant konto ändå.

    Vi vill inte heller att barnen ska kunna få ta ut pengar själva ur kontot förrens 21 års ålder. 18 år känns lite väl tidigt, speciellt när man själv vet hur det var att vara 18 år och inte rikigt ha koll på pengarna värde ;-).

    Vad jag förstått så kan man öppna konto i eget namn. Fördelen är ju att man kan ge pengarna till barnet när det är 21 år. Nackdelen är ju att man itne vet om gåvoskatten kommer tillbaka innan dess (vilket itne skulle förvåna mig).
    Vilka fler för och nackdelar öför att öppna konto i barnets namn resp i föräldrarnas namn?

    Andra tips och ider på bra sparsätt som är lågriks emottages tacksamt.

    Hur sparar ni till era barn. Berätta.
  3. Anonym
    #2
    Jag tror inte gåvoskatten kommer tillbaka eftersom det var sossarna som tog bort den.
  4. 2
    Jag tror inte gåvoskatten kommer tillbaka eftersom det var sossarna som tog bort den.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Min bortskämda dotter.....

    har i dag ett bosparkonto hos HSB, en aktiedepå av olika slag (jag arbetar i finansbranschen), ett par fonder hos HQ, bland annat en Rysslandsfond, en Afriikafond och en Tillväxtmarknadsfond.

    Jag har lagt upp hennes sparande med focus på högre risk, men det är som sagt på lång tid, dessutom ingår det ett stort antal olika komponenter. Köpte ett par hundra ABB åt henne på 12 kronor, då alla sade att den skulle gå i konkurs. Eg säljs inget alls, utan det sparas från min sida, och sedan köps det för de utdelningar som kommer in.

    På detta sätt så så sparas skatten också, dvs det blir ingen skatt som skall betalas nu (men däremot senare) och detta gör det enklare.

    Aktiemarknaden har jag alltid varit exponerad, dottern sedan hon var en dag gammal (hennes första fond öppnades dagen efter att hon föddes) eftersom aktier över tiden alltid har gett en bättre avkastning än banken så har jag valt denna.

    Observera detta är över tiden, och man kan inte låta det vara hursomhelst, för vissa perioder har det varit segt att äga aktier, och då inte bara ett par månader utan till och med år och decennier. Det är upp till var och en att själv välja sin exponering och vilken risk de vill ha på sina placeringar
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  6. 3
    Min bortskämda dotter..... har i dag ett bosparkonto hos HSB, en aktiedepå av olika slag (jag arbetar i finansbranschen), ett par fonder hos HQ, bland annat en Rysslandsfond, en Afriikafond och en Tillväxtmarknadsfond.

    Jag har lagt upp hennes sparande med focus på högre risk, men det är som sagt på lång tid, dessutom ingår det ett stort antal olika komponenter. Köpte ett par hundra ABB åt henne på 12 kronor, då alla sade att den skulle gå i konkurs. Eg säljs inget alls, utan det sparas från min sida, och sedan köps det för de utdelningar som kommer in.

    På detta sätt så så sparas skatten också, dvs det blir ingen skatt som skall betalas nu (men däremot senare) och detta gör det enklare.

    Aktiemarknaden har jag alltid varit exponerad, dottern sedan hon var en dag gammal (hennes första fond öppnades dagen efter att hon föddes) eftersom aktier över tiden alltid har gett en bättre avkastning än banken så har jag valt denna.

    Observera detta är över tiden, och man kan inte låta det vara hursomhelst, för vissa perioder har det varit segt att äga aktier, och då inte bara ett par månader utan till och med år och decennier. Det är upp till var och en att själv välja sin exponering och vilken risk de vill ha på sina placeringar

Liknande trådar

  1. hur bäst spara in på elkostnader?
    By Vänamön in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 08:04
  2. Hur bäst spara foton?
    By Malou in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 16:46
  3. Spara till barnen på samma konto?
    By mamma till a&a in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 10:05
  4. Vilket gravtest bäst att spara som minne
    By Freja in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 08:00
  5. Vilket gravtest bäst att spara som minne
    By Freja in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 22:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar