Zyprexa
Känsliga snack
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Zyprexa

    har nån erfarenhet av denna medicinen?

    Jag har en bekant som äter denna och jag vet inte vad jag ska tro h*n blir magrare och magrare. Aldrig riktigt glad, men inte riktigt ledsen heller, jo nån enstaka gång då främst på helgerna,

    Fördelen är väl att h*n inte dricker sedan h*n fick denna eftersom h*n säger sig må riktigt illa av alkohol och medicinen i kombination
  2. 1
    Zyprexa har nån erfarenhet av denna medicinen?

    Jag har en bekant som äter denna och jag vet inte vad jag ska tro h*n blir magrare och magrare. Aldrig riktigt glad, men inte riktigt ledsen heller, jo nån enstaka gång då främst på helgerna,

    Fördelen är väl att h*n inte dricker sedan h*n fick denna eftersom h*n säger sig må riktigt illa av alkohol och medicinen i kombination
  3. Anonym
    #2
    Känner en som äter det, för o hålla gubbarna i huvudet borta.
    Vet inte om man märker på honom så där mkt, då han är aktiv missbrukare.

    Men du, gå in o leta runt lite bland sidor, ska nog finnas mkt o bra information om det!
  4. 2
    Känner en som äter det, för o hålla gubbarna i huvudet borta.
    Vet inte om man märker på honom så där mkt, då han är aktiv missbrukare.

    Men du, gå in o leta runt lite bland sidor, ska nog finnas mkt o bra information om det!
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3

    Inte missbrukare

    inte den ja talar om alltså o inga gubbar i huvet under dom sex åren ja kännt h*n.

    ska leta en del ja o syrran tvinga h*n att äta middag me oss i veckan o det vart inte samma person ganska låg överlagg så de kanske medicinering tänket ja
  6. 3
    Inte missbrukare inte den ja talar om alltså o inga gubbar i huvet under dom sex åren ja kännt h*n.

    ska leta en del ja o syrran tvinga h*n att äta middag me oss i veckan o det vart inte samma person ganska låg överlagg så de kanske medicinering tänket ja
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    Zyprexa är en medicin som man äter mot psykos, schizofreni. manier och för att förebygga manodepressiv sjukdom.

    Din vän kanske har förlorat aptiten pga han h*n inte mår bra, förlorat aptiten pga medicinen.
    Av zyprexa så brukar man gå upp i vikt, men det kanske är olika från person till person.
  8. 4
    Zyprexa är en medicin som man äter mot psykos, schizofreni. manier och för att förebygga manodepressiv sjukdom.

    Din vän kanske har förlorat aptiten pga han h*n inte mår bra, förlorat aptiten pga medicinen.
    Av zyprexa så brukar man gå upp i vikt, men det kanske är olika från person till person.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Oj!

    H*n sa att den fick h*n för panikångest o humörsvängningar o ja tror inte att h*n skulle ljuga för mig så läkarna måste ha get h*n fel sort el så har dom ljugit för h*n då de sa va de va till
  10. 5
    Oj! H*n sa att den fick h*n för panikångest o humörsvängningar o ja tror inte att h*n skulle ljuga för mig så läkarna måste ha get h*n fel sort el så har dom ljugit för h*n då de sa va de va till
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Det skulle vara fruktansvärt om en läkare sitter och ljuger för en patient....och jag hoppas så inte är fallet.
    Kanske din vän inte vill tala om hur h*n egentligen mår, det kan ju vara mycket skam att berätta....tabu....
    Det är ju många som skäms över sin psykiska sjukdom.
  12. 6
    Det skulle vara fruktansvärt om en läkare sitter och ljuger för en patient....och jag hoppas så inte är fallet.
    Kanske din vän inte vill tala om hur h*n egentligen mår, det kan ju vara mycket skam att berätta....tabu....
    Det är ju många som skäms över sin psykiska sjukdom.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7

    H*n va deprimerad

    ja det har kommit o gått o ja tror inte h*n skulle ljuga för mig eftersom h*n plockat i hop mig och min syster då vi behövde hjälp. Har alltås sett det värsta av oss

    Fast ja vet att det varit massa läkarbyten och rörigt
  14. 7
    H*n va deprimerad ja det har kommit o gått o ja tror inte h*n skulle ljuga för mig eftersom h*n plockat i hop mig och min syster då vi behövde hjälp. Har alltås sett det värsta av oss

    Fast ja vet att det varit massa läkarbyten och rörigt
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Jobbigt för h*n att inte få gå till samma läkare, det är ju jättte viktigt att ha en stabil kontackt. Hoppas din vän får må bra snart!
  16. 8
    Jobbigt för h*n att inte få gå till samma läkare, det är ju jättte viktigt att ha en stabil kontackt. Hoppas din vän får må bra snart!
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9

    Oxascand

    Ja va där i kväll- H*n hade Ocascand förrut men det var en annan läkare som skrivit det åt h*n. H*n fick en ny som h*n träffat en gång som skrev ut Oxascand o så skulle dom prata om dom efter sommaren

    Fast ja titta i Fass o de verka inte alls vara i närheten av varan dom olika medicinerna Tycker de verkar rörigt. Vet att h*n var en smula undrande då h*n fick sömntabletter först som h*n sa nej tack till då H*n mådde dålit av dom

    E läkarna såna att dom skriver ut va som helst bara de verkar nestan så
  18. 9
    Oxascand Ja va där i kväll- H*n hade Ocascand förrut men det var en annan läkare som skrivit det åt h*n. H*n fick en ny som h*n träffat en gång som skrev ut Oxascand o så skulle dom prata om dom efter sommaren

    Fast ja titta i Fass o de verka inte alls vara i närheten av varan dom olika medicinerna Tycker de verkar rörigt. Vet att h*n var en smula undrande då h*n fick sömntabletter först som h*n sa nej tack till då H*n mådde dålit av dom

    E läkarna såna att dom skriver ut va som helst bara de verkar nestan så
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10
    En del läkare är säkert så, bara skriver ut piller, man läser om det på tok för ofta....tyvärrr.
  20. 10
    En del läkare är säkert så, bara skriver ut piller, man läser om det på tok för ofta....tyvärrr.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11

    Läkare igen på fredag

    Funderar på om jag ska föreslå h*n att jag följer med på fredag när H*n har tid på fredag fast det borde eg inte vara jag som gör det.
  22. 11
    Läkare igen på fredag Funderar på om jag ska föreslå h*n att jag följer med på fredag när H*n har tid på fredag fast det borde eg inte vara jag som gör det.
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12
    Ja, fråga h*n, det är skönt att ha vänner att lita på när man mår dåligt.
  24. 12
    Ja, fråga h*n, det är skönt att ha vänner att lita på när man mår dåligt.
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13

    Har gjort det!

    Fick ett tveksamt ok men det är någon annan som h*n hellre vil ha med egentligen fast h*n tror inte att det är möjligt.

    Hoppas det kan ordna sig h*n har slitit med läkare hela sommaren nu har vart uppe tidigt o ordnat med tider o annat redan sju på moronen då inga andra alternativ fanns.

    Fast jag är orolig för viktminskningen o för att h*n inte är glad inte alls som förrut fast h*n är inte lika stressad i alla fall så nåt gott har det i alla fall fört med sig
  26. 13
    Har gjort det! Fick ett tveksamt ok men det är någon annan som h*n hellre vil ha med egentligen fast h*n tror inte att det är möjligt.

    Hoppas det kan ordna sig h*n har slitit med läkare hela sommaren nu har vart uppe tidigt o ordnat med tider o annat redan sju på moronen då inga andra alternativ fanns.

    Fast jag är orolig för viktminskningen o för att h*n inte är glad inte alls som förrut fast h*n är inte lika stressad i alla fall så nåt gott har det i alla fall fört med sig
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Det är inte ens liknande preparat (vi har dem i jobbet), man kan ha båda samtidigt, Oxascand är Sobril helt enkelt (billigare preparat men samma aktiva substans) och Zyprexan funkar bra mot aggressioner och delvis mot röster (iaf på de jag känner till).

    Låter otroligt att man skulle få Zyprexa istället för Sobril?! Mot Panikångest och depression?!
    Be henne eller honom prata med sin läkare!
  28. 14
    Det är inte ens liknande preparat (vi har dem i jobbet), man kan ha båda samtidigt, Oxascand är Sobril helt enkelt (billigare preparat men samma aktiva substans) och Zyprexan funkar bra mot aggressioner och delvis mot röster (iaf på de jag känner till).

    Låter otroligt att man skulle få Zyprexa istället för Sobril?! Mot Panikångest och depression?!
    Be henne eller honom prata med sin läkare!
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15

    Konstig läkare

    var med min vän i går och det var ett synerligen kosntigt besök fast vad vet jag kanske är det så det skall vara? Läkaren skällde på min vän och skulle dra med denne från avdelningen där denne hade sitt rum någon helt annanstans
    Jag frågade sedan om medicinen men fick höra att det skulle dom alltså min vän o läkaren tala om nästa gång för nu provade de bara en massa saker Borde dom inte göra en riktig genomgång?

    Jag vet inte om de e så bra fast h*n är otroligt lugn nu men ledsen, o de kan väl aldrig vara bra eller hur?
  30. 15
    Konstig läkare var med min vän i går och det var ett synerligen kosntigt besök fast vad vet jag kanske är det så det skall vara? Läkaren skällde på min vän och skulle dra med denne från avdelningen där denne hade sitt rum någon helt annanstans
    Jag frågade sedan om medicinen men fick höra att det skulle dom alltså min vän o läkaren tala om nästa gång för nu provade de bara en massa saker Borde dom inte göra en riktig genomgång?

    Jag vet inte om de e så bra fast h*n är otroligt lugn nu men ledsen, o de kan väl aldrig vara bra eller hur?
  31. anonymt namn
    #16

    Det är neuroleptika

    som används till det Lille Skutt räknade upp, men det händer också att man sätter in Zyprexa vid exempelvis personlighetsstörningar för en utjämnande effekt av humör m.m.
  32. 16
    Det är neuroleptika som används till det Lille Skutt räknade upp, men det händer också att man sätter in Zyprexa vid exempelvis personlighetsstörningar för en utjämnande effekt av humör m.m.
  33. anonymt namn
    #17

    Det beror kanske lite på

    vad som ligger bakom symtomen. Depression och ångest hos en i övrigt frisk person låter inte som ett fall för Zyprexa. Depression och ångest som symtom vid en personlighetsstörning är mer komplicerat. Antidepressiv medicin fungerar tyvärr inte alltid så bra där och det händer att man får bättre effekt av exempelvis neuroleptika.
  34. 17
    Det beror kanske lite på vad som ligger bakom symtomen. Depression och ångest hos en i övrigt frisk person låter inte som ett fall för Zyprexa. Depression och ångest som symtom vid en personlighetsstörning är mer komplicerat. Antidepressiv medicin fungerar tyvärr inte alltid så bra där och det händer att man får bättre effekt av exempelvis neuroleptika.

Liknande trådar

  1. Zyprexa?
    By Birgitta97 in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 15:17
  2. zyprexa
    By -jenna- in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 15:19
  3. Zyprexa mot ångest, någon ?
    By AnnaMaria K in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 18:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar