HUR gör man med gjutjärn?
Hem & fritid
  1. magnolia
    #1

    HUR gör man med gjutjärn?

    Om man har gjutjärnsurnor och så vill man att de ska ut så här:
    http://www.uthuset.com/bilder/butiken/stor/26.jpg
    Hur går man tillväga då?

    (Har även ställt frågan på OÄF)
  2. 1
    HUR gör man med gjutjärn? Om man har gjutjärnsurnor och så vill man att de ska ut så här:
    http://www.uthuset.com/bilder/butiken/stor/26.jpg
    Hur går man tillväga då?

    (Har även ställt frågan på OÄF)
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2
    Jag har fått snarlik look på vanliga lerkrukor med svamp och lite utspädd matt vit färg, man bör nog pröva sig fram litegrann innan man ger sig på ngt dyrbart. Fast åandrasidan så är det ju övermålningsbart.
    Urnorna på bilden såg igentligen nästan förzinkade och oxiderade ut-inget man gör hemma.
  4. 2
    Jag har fått snarlik look på vanliga lerkrukor med svamp och lite utspädd matt vit färg, man bör nog pröva sig fram litegrann innan man ger sig på ngt dyrbart. Fast åandrasidan så är det ju övermålningsbart.
    Urnorna på bilden såg igentligen nästan förzinkade och oxiderade ut-inget man gör hemma.
  5. magnolia
    #3
    Är det så? Jag har ju nämligen redan ett gäng urnor som jag vill få den effekten på.
  6. 3
    Är det så? Jag har ju nämligen redan ett gäng urnor som jag vill få den effekten på.
  7. Medlem sedan
    Feb 2006
    #4
    Men PRÖVA med att ta en svamp och vit matt målarfärg (ingen hobbylack alltså) och en svamp-helst natursvamp, men det funkar med en vanlig gul disksvamp-gärna använd så den blir lite smidigare. Så gnor du och duttar så kommer du nog på hur du skall göra, jag antar att urnorna är svarta-OM resultatet inte blir bra så kan du ju alltid svärta dem igen med spisvärta!
    Pröva! Lycka till!
  8. 4
    Men PRÖVA med att ta en svamp och vit matt målarfärg (ingen hobbylack alltså) och en svamp-helst natursvamp, men det funkar med en vanlig gul disksvamp-gärna använd så den blir lite smidigare. Så gnor du och duttar så kommer du nog på hur du skall göra, jag antar att urnorna är svarta-OM resultatet inte blir bra så kan du ju alltid svärta dem igen med spisvärta!
    Pröva! Lycka till!
  9. magnolia
    #5
    Målarfärg som i utemålarfärg? Eller finns det kanske särskild metallfärg, förresten? Hm. Jag skall undersöka det hela. TACK!
  10. 5
    Målarfärg som i utemålarfärg? Eller finns det kanske särskild metallfärg, förresten? Hm. Jag skall undersöka det hela. TACK!
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6
    Ja, utefärg om den skall stå ute givetvis-men förutsättningen är ju att det är vattenbaserad färg.
  12. 6
    Ja, utefärg om den skall stå ute givetvis-men förutsättningen är ju att det är vattenbaserad färg.

Liknande trådar

  1. gjutjärn i diskmaskin?
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum Mat & dryck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 13:15
  2. Traktörpanna i gjutjärn...
    By Kamomilla in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 18:47
  3. Gjutjärn på induktionshäll?`
    By Rödluvan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 19:48
  4. Måla gardinstång i gjutjärn
    By imported_Myra in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 09:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar