Sortera tvätt
Småbarn
  1. tvätterskan
    #1

    Sortera tvätt

    Funderar bara på hur många olika "sorteringar" ni gör med er tvätt.
    De tvättar jag vanligtvis kör är
    -vit 60/40
    -svart, mörka plagg 60/40
    -rött, rosa 60/40

    Märker nu när vi fått en son att man har mycket gröna/blå/bruna plagg i olika nyanser. MEN kan man köra gröna, gula, blå, bruna mm plagg tillsammans utan att det missfärgas? Hur gör ni?
  2. 1
    Sortera tvätt Funderar bara på hur många olika "sorteringar" ni gör med er tvätt.
    De tvättar jag vanligtvis kör är
    -vit 60/40
    -svart, mörka plagg 60/40
    -rött, rosa 60/40

    Märker nu när vi fått en son att man har mycket gröna/blå/bruna plagg i olika nyanser. MEN kan man köra gröna, gula, blå, bruna mm plagg tillsammans utan att det missfärgas? Hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Jag sorterar precis som dig. Jag kör gröna, blåa och bruna plagg tillsammans med mörk tvätt. Gult brukar jag köra separat en gång först och sen med vit/ljus tvätt.
  4. 2
    Jag sorterar precis som dig. Jag kör gröna, blåa och bruna plagg tillsammans med mörk tvätt. Gult brukar jag köra separat en gång först och sen med vit/ljus tvätt.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Jag gör precis som

    Matilda m 3
    Innerjoin: A-92, I-94, L-97 och T-01
    (Tjej, kille, kille, tjej)


    http://www.tradera.com/category/cate...736&listtype=0
  6. 3
    Jag gör precis som Matilda m 3
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Vit tvätt går nästan allt på 60 grader oavsett hur det är märkt. Sen kör vi svart, även där är det mesta 60 grader. Sen kör vi en 40 graders tvätt med mörka kläder, det är vinrött, svart, blått osv. Det är mest träningskläder osv och de färgar inte av sig och är tvättade så många gånger. Så blir det nästa alltid en rosa tvätt och en röd tvätt. Dessa samkörs ibland om de är för små och det inte ingår något som fäller. Beroende på antalet plagg som är fintvätt så körs de ibland på 60 och ibland på 40 grader. Gult och ljusgrönt går ofta i hop, är det lite gult och det är ljusgult får det åka med det vita, samma gäller ljusrosa osv.
  8. 4
    Vit tvätt går nästan allt på 60 grader oavsett hur det är märkt. Sen kör vi svart, även där är det mesta 60 grader. Sen kör vi en 40 graders tvätt med mörka kläder, det är vinrött, svart, blått osv. Det är mest träningskläder osv och de färgar inte av sig och är tvättade så många gånger. Så blir det nästa alltid en rosa tvätt och en röd tvätt. Dessa samkörs ibland om de är för små och det inte ingår något som fäller. Beroende på antalet plagg som är fintvätt så körs de ibland på 60 och ibland på 40 grader. Gult och ljusgrönt går ofta i hop, är det lite gult och det är ljusgult får det åka med det vita, samma gäller ljusrosa osv.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Sorterar bara i vitt och färgat. Kläder får för det mesta gå i 40 grader om de inte kan gå med en maskin med handukar eller lakan. Annars tar det för lång tid att få fulla maskiner tycker jag. (När det gäller den färgade tvätten ser jag naturligtvis upp så att inte ett par nya mörkblå jeans tvättas med en gul tröja tex.)

    Gult, orange, ljusare blå och ljusare grönt tycker jag är svårt. Beroende på vad det är för plagg och hur ofta det är tvättat och vad det är för tvätt i övrigt så får det ibland följa med vittvätten, ibland färgad tvätt och någon enstaka gång har jag nog mycket för att kunna med att köra en egen maskin med typ gul och orange.
  10. 5
    Sorterar bara i vitt och färgat. Kläder får för det mesta gå i 40 grader om de inte kan gå med en maskin med handukar eller lakan. Annars tar det för lång tid att få fulla maskiner tycker jag. (När det gäller den färgade tvätten ser jag naturligtvis upp så att inte ett par nya mörkblå jeans tvättas med en gul tröja tex.)

    Gult, orange, ljusare blå och ljusare grönt tycker jag är svårt. Beroende på vad det är för plagg och hur ofta det är tvättat och vad det är för tvätt i övrigt så får det ibland följa med vittvätten, ibland färgad tvätt och någon enstaka gång har jag nog mycket för att kunna med att köra en egen maskin med typ gul och orange.
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Kör som du. har gröna/blåa och bruna plagg i den mörka tvätten, eller i den vita om det är ljusa färger (ljusblått, lime och så).
    Ibland om det finns mycket vit tvätt så tar jag en som _är_ vit och en som är ljusa färger. Lika så med mörk tvätt, finns mycket blir det en med olika mörka färger och en med svarta....
    Har inte fått några missfärgningar än så länge.
    Gula kläder tvättas med de ljusa, ev en första tvätt ensam. LJusrosa tvättar jag med ljusa/vita också, enbart cerise med rött.
  12. 6
    Kör som du. har gröna/blåa och bruna plagg i den mörka tvätten, eller i den vita om det är ljusa färger (ljusblått, lime och så).
    Ibland om det finns mycket vit tvätt så tar jag en som _är_ vit och en som är ljusa färger. Lika så med mörk tvätt, finns mycket blir det en med olika mörka färger och en med svarta....
    Har inte fått några missfärgningar än så länge.
    Gula kläder tvättas med de ljusa, ev en första tvätt ensam. LJusrosa tvättar jag med ljusa/vita också, enbart cerise med rött.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Jag kör

    Ljus 60, vitt, gult, grönt, orange.

    Mörk 60, rött och allt som är mörkare

    Och så samma för 40 tvättarna.

    Men har jag nya svarta eller marina plagg så tvättar jag inga röda plagg med dem första gången, då kör jag en riktigt mörk tvätt.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  14. 7
    Jag kör Ljus 60, vitt, gult, grönt, orange.

    Mörk 60, rött och allt som är mörkare

    Och så samma för 40 tvättarna.

    Men har jag nya svarta eller marina plagg så tvättar jag inga röda plagg med dem första gången, då kör jag en riktigt mörk tvätt.
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    Inser att inte många sorterar som jag... Jag kör vitt 40 + 60. Här åker även plagg med vitt + annan färg med, om jag är säker på att de inte fäller, typ POP-randigt. Kör sedan ljus kulört (gul, ljusblått, rosa etc), även det uppdelat på 40 och 60 (men 60-graders plagg får ibland gå med på 40). Dock oftast inga problem att få ihop en maskin med 60-graderstvätt beroende på många gula handdukar, påslakan etc. Sen kör jag mörkt, svart, marinblått osv, och oftast sorterar jag även en röd tvätt (rött, brunt, lila, rosa, orange etc). Ibland delas dessa plaggen dock mellan ljus och mörk kulört, beroende på färgstyrka (brunt och vinrött med mörkt, övrigt med ljust). Det funkar alldeles utmärkt, får aldrig missfärgningar. Nya plagg som jag är osäker på tvättar jag separat första gången. Sånt som är märkt 30 grader kör jag på 40, om det inte är något alldeles speciellt plagg/material (typ festblus) då går det separat på 30. Enda "problemet" är när jag vill köra mörkt på 60 grader, tar så lång tid att få ihop en full, eller åtminstone halvfull maskin då (har en 6 kg maskin), så det blir sällan.
  16. 8
    Inser att inte många sorterar som jag... Jag kör vitt 40 + 60. Här åker även plagg med vitt + annan färg med, om jag är säker på att de inte fäller, typ POP-randigt. Kör sedan ljus kulört (gul, ljusblått, rosa etc), även det uppdelat på 40 och 60 (men 60-graders plagg får ibland gå med på 40). Dock oftast inga problem att få ihop en maskin med 60-graderstvätt beroende på många gula handdukar, påslakan etc. Sen kör jag mörkt, svart, marinblått osv, och oftast sorterar jag även en röd tvätt (rött, brunt, lila, rosa, orange etc). Ibland delas dessa plaggen dock mellan ljus och mörk kulört, beroende på färgstyrka (brunt och vinrött med mörkt, övrigt med ljust). Det funkar alldeles utmärkt, får aldrig missfärgningar. Nya plagg som jag är osäker på tvättar jag separat första gången. Sånt som är märkt 30 grader kör jag på 40, om det inte är något alldeles speciellt plagg/material (typ festblus) då går det separat på 30. Enda "problemet" är när jag vill köra mörkt på 60 grader, tar så lång tid att få ihop en full, eller åtminstone halvfull maskin då (har en 6 kg maskin), så det blir sällan.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    Extremsorteraren texas... jag sorterar enligt följande:

    *vitttvätt 60 grader
    *vittvätt 40 grader
    *mörkt 60 grader
    *mörkt 40 grader
    *rött/orange/mörkrosa 40 grader
    *ljus kulörtvätt (beige/ljusblått/ljusrosa etc) 60 grader
    *dito 40 grader
    *frottehanddukar körs för sig i 60 grader
    *velourplagg körs för sig

    Perfektionist? Javisst Gula plagg hade jag kört för sig ihop med något vitt tygstycke tills jag var säker på att de inte färgar av sig och sen ihop med ljust kulört. Grönt, brunt och blått körs i mörkt. (Maken sliter sitt hår och lämnar tvätten åt mig... )
  18. 9
    Extremsorteraren texas... jag sorterar enligt följande:

    *vitttvätt 60 grader
    *vittvätt 40 grader
    *mörkt 60 grader
    *mörkt 40 grader
    *rött/orange/mörkrosa 40 grader
    *ljus kulörtvätt (beige/ljusblått/ljusrosa etc) 60 grader
    *dito 40 grader
    *frottehanddukar körs för sig i 60 grader
    *velourplagg körs för sig

    Perfektionist? Javisst Gula plagg hade jag kört för sig ihop med något vitt tygstycke tills jag var säker på att de inte färgar av sig och sen ihop med ljust kulört. Grönt, brunt och blått körs i mörkt. (Maken sliter sitt hår och lämnar tvätten åt mig... )
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    Åh, en perfektionist till Så skönt att läsa att man inte är ensam!
  20. 10
    Åh, en perfektionist till Så skönt att läsa att man inte är ensam!
  21. Medlem sedan
    Mar 2002
    #11
    Jag sorterar ungefär som du gör, men inte riktigt. Mina tvättar är uppdelade i:
    -vitt 40/60
    -ljust 40/60
    -mörkt 40/60
    -rött 40/60

    Jag har alltså en särskild "grupp" med ljusa plagg som inte är vita. I den högen hamnar t ex sånt som är blått (men ej marint e dyl), mycket grönt, gult, rosa o s v. Så fort kläderna drar åt det mörkare hållet hamnar de med den mörka tvätten. Svart och marint tvättas ofta separat, eller tillsammans med bara annat i samma kulör, första gången.
  22. 11
    Jag sorterar ungefär som du gör, men inte riktigt. Mina tvättar är uppdelade i:
    -vitt 40/60
    -ljust 40/60
    -mörkt 40/60
    -rött 40/60

    Jag har alltså en särskild "grupp" med ljusa plagg som inte är vita. I den högen hamnar t ex sånt som är blått (men ej marint e dyl), mycket grönt, gult, rosa o s v. Så fort kläderna drar åt det mörkare hållet hamnar de med den mörka tvätten. Svart och marint tvättas ofta separat, eller tillsammans med bara annat i samma kulör, första gången.
  23. Medlem sedan
    Dec 2004
    #12
    Jag sorterar i två högar - 60 grader, 40 grader. Kör vitt för sig och kulör (alla färger) tillsammans. Funkar bra tycker jag. Jag har inte ork att sitta och dela olika färger i högar.
  24. 12
    Jag sorterar i två högar - 60 grader, 40 grader. Kör vitt för sig och kulör (alla färger) tillsammans. Funkar bra tycker jag. Jag har inte ork att sitta och dela olika färger i högar.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Jag har två tvättkorgar. I den ena läggs vit tvätt och ljus kulörtvätt i den andra läggs svart och mörk kulörtvätt. ( Det klarar barnen av att sortera)
    Jag tvättar ungeför så här:
    Vit tvätt 40 C eller 60 C
    ljus tvätt med ljusrosa, gul, ljusblå, limegrön 40 C
    svart 40 C
    mörk kulörtvätt: brun, mörkgrönt, mörkblått, vissa svarta, vissa röda kläder.
    (ibland ren jeanstvätt och resten går med träningskläderna.)
    träningskläder 4 ggr/v + lite annat
    röd och mörkrosa som ev kan färga 40 C (varannan vecka)
    sängkläder vita 60 C
    sängkläder rosa 60 C + annan ljus kulörtvätt 60 C
  26. 13
    Jag har två tvättkorgar. I den ena läggs vit tvätt och ljus kulörtvätt i den andra läggs svart och mörk kulörtvätt. ( Det klarar barnen av att sortera)
    Jag tvättar ungeför så här:
    Vit tvätt 40 C eller 60 C
    ljus tvätt med ljusrosa, gul, ljusblå, limegrön 40 C
    svart 40 C
    mörk kulörtvätt: brun, mörkgrönt, mörkblått, vissa svarta, vissa röda kläder.
    (ibland ren jeanstvätt och resten går med träningskläderna.)
    träningskläder 4 ggr/v + lite annat
    röd och mörkrosa som ev kan färga 40 C (varannan vecka)
    sängkläder vita 60 C
    sängkläder rosa 60 C + annan ljus kulörtvätt 60 C
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14
    Sorterar nästan exakt som du, fast med tillägg av vittvätt 95 grader (vita underkläder, T-shirts och lakan). Några problem att få ihop mörk 60 grader har jag inte, har två söner med en hel del mörkblå, mörkgröna och bruna kläder + jeans etc.
  28. 14
    Sorterar nästan exakt som du, fast med tillägg av vittvätt 95 grader (vita underkläder, T-shirts och lakan). Några problem att få ihop mörk 60 grader har jag inte, har två söner med en hel del mörkblå, mörkgröna och bruna kläder + jeans etc.
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15
    Jag oxå
    Jag sorterar i mååånga olika högar (och lyckas få ihop fulla maskiner med, tvättar inte halva mer än i nödfall). Och mina kläder är aldrig grådassiga, fula, efter tvätt så det verkar ju vara en bra strategi
    Men det känns ibland som om man är ensam om sånt
  30. 15
    Jag oxå
    Jag sorterar i mååånga olika högar (och lyckas få ihop fulla maskiner med, tvättar inte halva mer än i nödfall). Och mina kläder är aldrig grådassiga, fula, efter tvätt så det verkar ju vara en bra strategi
    Men det känns ibland som om man är ensam om sånt
  31. Medlem sedan
    Oct 2000
    #16
    Jag räcker upp handen och erkänner att precis så gör jag också! Min man lämnar med varm hand över allt smutsigt till mig och mina olika tvätthögar .
  32. 16
    Jag räcker upp handen och erkänner att precis så gör jag också! Min man lämnar med varm hand över allt smutsigt till mig och mina olika tvätthögar .
  33. Medlem sedan
    Jun 2007
    #17
    Jag är också petig. Men sen har jag oerhörda mängder tvätt så trots att jag delar upp all tvätt efter färg så blir tvättmaskinerna fulla. Jag sorterar efter färg. Inte bara uppdelningen mörkt och ljust. Avskyr missfärgade plagg och är mycket noggrann. Ogillar rött som saknar klarheten i färgen som röda nyanser kan få efter att ha tvättats till exempel med mörkblått. Jag vill att det vita i ett randat plagg/mönstrat plagg ska vara kritvitt.

    Så många högar blir det när jag sorterar!!
  34. 17
    Jag är också petig. Men sen har jag oerhörda mängder tvätt så trots att jag delar upp all tvätt efter färg så blir tvättmaskinerna fulla. Jag sorterar efter färg. Inte bara uppdelningen mörkt och ljust. Avskyr missfärgade plagg och är mycket noggrann. Ogillar rött som saknar klarheten i färgen som röda nyanser kan få efter att ha tvättats till exempel med mörkblått. Jag vill att det vita i ett randat plagg/mönstrat plagg ska vara kritvitt.

    Så många högar blir det när jag sorterar!!
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18
    Jag gör såhär:

    Vittvätt, en 40 och en 60.

    Sen sorterar jag oftast var färg för sig. tex. ljusblått, rosa, mörkblått, brunt, svart, grönt osv...(blir en del maskiner)
    Har de senaste veckorna faktiskt börjat blanda svartoch mörkblått. Och även, brunt och grönt med varandra, så det går framåt
  36. 18
    Jag gör såhär:

    Vittvätt, en 40 och en 60.

    Sen sorterar jag oftast var färg för sig. tex. ljusblått, rosa, mörkblått, brunt, svart, grönt osv...(blir en del maskiner)
    Har de senaste veckorna faktiskt börjat blanda svartoch mörkblått. Och även, brunt och grönt med varandra, så det går framåt
  37. eject
    #19
    Intressant!

    Jag kör i princip all tvätt i 60 grader, någon 40graderstvätt i månaden brukar det bli med lite känsligare plagg.

    All min tvätt hamnar i antingen mörkt eller ljust.

    Ljust:
    vitt
    rosa
    ljusgrön
    ljusblå
    gult
    orange
    alla plagg med någon del som är vit (t.ex. pops basrand)

    mörkt:
    svart
    jeans (riktigt ljusa jeans kan gå med ljus tvätt också)
    mörkgrönt
    rött
    brunt


    Jag har aldrig fått missfärgade plagg, tvättar såhär även om plaggen är nya. Jag tror att det är för att jag kör i 60 grader, de flesta missfärgningar sker ju vid lägre temp.
  38. 19
    Intressant!

    Jag kör i princip all tvätt i 60 grader, någon 40graderstvätt i månaden brukar det bli med lite känsligare plagg.

    All min tvätt hamnar i antingen mörkt eller ljust.

    Ljust:
    vitt
    rosa
    ljusgrön
    ljusblå
    gult
    orange
    alla plagg med någon del som är vit (t.ex. pops basrand)

    mörkt:
    svart
    jeans (riktigt ljusa jeans kan gå med ljus tvätt också)
    mörkgrönt
    rött
    brunt


    Jag har aldrig fått missfärgade plagg, tvättar såhär även om plaggen är nya. Jag tror att det är för att jag kör i 60 grader, de flesta missfärgningar sker ju vid lägre temp.
  39. Medlem sedan
    Jan 2001
    #20

    5 kategorier tvätt:

    * vitt 40 (vitt och beige)
    * kulör 40 (alla kläder med färg)
    * mörkt 40 (svart, brunt och marint)
    * 60-tvätt med underkläder, handdukar och vissa kläder. Alla färger och nyanser.
    * 95-tvätt med sängkläder. Alla färger och nyanser.
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  40. 20
    5 kategorier tvätt: * vitt 40 (vitt och beige)
    * kulör 40 (alla kläder med färg)
    * mörkt 40 (svart, brunt och marint)
    * 60-tvätt med underkläder, handdukar och vissa kläder. Alla färger och nyanser.
    * 95-tvätt med sängkläder. Alla färger och nyanser.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. tvätt, disk, tvätt, mathandling
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 20:37
  2. Sortera ut guldkornen!!
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 18:05
  3. Tvätt, tvätt och mera tvätt
    By joleda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 03:55
  4. Nu ska jag går och sortera ut
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 06:37
  5. Vikt tvätt, burit ut ren tvätt, tvättar.
    By Pebbles m nya bilder på hemmisen in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 09:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar