Dålig lukt från diskmaskin
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2004
    #1

    Dålig lukt från diskmaskin

    Vi flyttade till vårt radhus för ungefär ett år sedan. Senaste halvåret (eller kanske mer) har det börjat att lukta från diskmaskinen. Diskmaskinen är i princip ny, det är inget som ligger i maskinen eller i silen. Har använt "diskmaskinstvättmedel" och då luktar det gott i några tvättar men sedan är den dåliga lukten tillbaka.

    Någon som vet vad det kan vara? Och vad vi kan göra åt det?
  2. 1
    Dålig lukt från diskmaskin Vi flyttade till vårt radhus för ungefär ett år sedan. Senaste halvåret (eller kanske mer) har det börjat att lukta från diskmaskinen. Diskmaskinen är i princip ny, det är inget som ligger i maskinen eller i silen. Har använt "diskmaskinstvättmedel" och då luktar det gott i några tvättar men sedan är den dåliga lukten tillbaka.

    Någon som vet vad det kan vara? Och vad vi kan göra åt det?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Byt maskindiskmedel!
    Vissa medel kan göra att det luktar illa i vissa vatten, bla GEKÅs har vi haft dålig erfarenhet av .
  4. 2
    Byt maskindiskmedel!
    Vissa medel kan göra att det luktar illa i vissa vatten, bla GEKÅs har vi haft dålig erfarenhet av .
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Det var lustigt-jg som är så nöjd med GeKå´s diskmedel! Aldrig att jag upplevt det som att det luktar illa i diskmaskinen-jo, en gån gmen då var den trasig och det stod lite vatten i bottensilen i 14 dagar visst då luktade det men inte annars!
  6. 3
    Det var lustigt-jg som är så nöjd med GeKå´s diskmedel! Aldrig att jag upplevt det som att det luktar illa i diskmaskinen-jo, en gån gmen då var den trasig och det stod lite vatten i bottensilen i 14 dagar visst då luktade det men inte annars!
  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4
    Det finns "väldoft" typ citrondoft att köpa till diskmaskinen!
    Det är det enda förslaget jag har att komma med, jag har inga idéer om vad det kan vara i övrigt...kanske fråga affärer som säljer diskmask. om man kan avkalka dom el. ge en liten kur med klorin..? (Eller så ska man inte göra det alls, jag vet inte...!)
  8. 4
    Det finns "väldoft" typ citrondoft att köpa till diskmaskinen!
    Det är det enda förslaget jag har att komma med, jag har inga idéer om vad det kan vara i övrigt...kanske fråga affärer som säljer diskmask. om man kan avkalka dom el. ge en liten kur med klorin..? (Eller så ska man inte göra det alls, jag vet inte...!)
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Kanske är som med tvättmaskinen att man skall köra ett hett program lite då och då? Kör du 70 graders programmet ngn gång eller kör du bara typ eko program?
  10. 5
    Kanske är som med tvättmaskinen att man skall köra ett hett program lite då och då? Kör du 70 graders programmet ngn gång eller kör du bara typ eko program?
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6
    Ja det ska jag prova, kör nog bara 55 graders...
    Tack för tipset:-)
  12. 6
    Ja det ska jag prova, kör nog bara 55 graders...
    Tack för tipset:-)
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Beror på vattnet, ett medel kan funka bra med ett vatten, men med ett annat vatten funkar det inte alls.

    Alltså det är beroende på vattnets sammansättning som skiljer sig mellan alla olika vattentäkter, dvs var vattnet kommer från sjön, vilken brunn m.m.
  14. 7
    Beror på vattnet, ett medel kan funka bra med ett vatten, men med ett annat vatten funkar det inte alls.

    Alltså det är beroende på vattnets sammansättning som skiljer sig mellan alla olika vattentäkter, dvs var vattnet kommer från sjön, vilken brunn m.m.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Och det är ett billigt sätt att prova ett annat diskmedel. Som sagt vi har egen erfarenhet på landet och hemma, men det var av olika medel, så du får testa något du inte haft.
  16. 8
    Och det är ett billigt sätt att prova ett annat diskmedel. Som sagt vi har egen erfarenhet på landet och hemma, men det var av olika medel, så du får testa något du inte haft.

Liknande trådar

  1. dålig lukt från grannlgh
    By urk! in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 19:57
  2. DÅlig lukt=UVI???
    By anonym idag in forum Mammasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 21:50
  3. dålig lukt i torktumlaren
    By -AT- in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 14:58
  4. Få bort dålig lukt..
    By mollys98 in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 19:59
  5. dålig lukt i diskhon
    By CharlotteT in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 17:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar