Sommarstugan... och nattkiss
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    Sommarstugan... och nattkiss

    Alltså, det är inte klokt. Nånstans på vägen försvann vi från mäklarens sms-lista och när maken ringde igår var huset sålt. Till en galning som betalade 50% mer än utgångspriset. Det blev en helsikes massa pengar i slutändan efter en het budgivningsstrid mellan två parter. Vi hade aldrig betalat så mycket. Känns lite trist, men det finns andra hus out there. Det var inte meningen denna gång.

    Nu över till en marsian-issue. Ni som har barn som slängt nattblöjan -

    Hur skyddar ni maddrass och resårbottenkanter och vägg mot rinnande kiss om ungen ligger med rumpan på kanten de gånger en olycka sker?

    Har ni blöja på barnen när de är sjuka?

    Jag blir så trött. Ebba kan gå ett par veckor utan olycka, sedan plötsligt kissar hon i sängen tre gånger på samma natt! Att re-introducera blöja känns trots allt rätt omotiverat - men hur lång tid tar det innan det "sitter"?

    Och vi har bra gummerade överdragslakan från IKEA - men de går ju inte runt kanterna (vilken idiot designade dem?).

    Mycket förvirrade funderingar om kiss. Tacksam för nån/några som vill bringa ordning i kaos :-/
    Ulrika m Ebba (040311) & Klara (051229)
  2. 1
    Sommarstugan... och nattkiss Alltså, det är inte klokt. Nånstans på vägen försvann vi från mäklarens sms-lista och när maken ringde igår var huset sålt. Till en galning som betalade 50% mer än utgångspriset. Det blev en helsikes massa pengar i slutändan efter en het budgivningsstrid mellan två parter. Vi hade aldrig betalat så mycket. Känns lite trist, men det finns andra hus out there. Det var inte meningen denna gång.

    Nu över till en marsian-issue. Ni som har barn som slängt nattblöjan -

    Hur skyddar ni maddrass och resårbottenkanter och vägg mot rinnande kiss om ungen ligger med rumpan på kanten de gånger en olycka sker?

    Har ni blöja på barnen när de är sjuka?

    Jag blir så trött. Ebba kan gå ett par veckor utan olycka, sedan plötsligt kissar hon i sängen tre gånger på samma natt! Att re-introducera blöja känns trots allt rätt omotiverat - men hur lång tid tar det innan det "sitter"?

    Och vi har bra gummerade överdragslakan från IKEA - men de går ju inte runt kanterna (vilken idiot designade dem?).

    Mycket förvirrade funderingar om kiss. Tacksam för nån/några som vill bringa ordning i kaos :-/
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Vi har fortfarande nattblöja här, så jag kan inte svara, men ville bara berätta att vi var med i totalt 7 (!) budgivningar innan vi köpte vårt hus.
  4. 2
    Vi har fortfarande nattblöja här, så jag kan inte svara, men ville bara berätta att vi var med i totalt 7 (!) budgivningar innan vi köpte vårt hus.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    Madrassskydd

    Vi har hippychick´s madrassskydd.
    Svindyrt (?) men väldigt bra!
    (http://www.amvina.se/hippychick/bedprotector.aspx) Finns på de flesta webbshops för barnartiklar och barnaffärer typ babyland.

    Ingenting går igenom, lätt att tvätta, andas, ligger still osv.

    Eftersom jag är gravid och snart ska amma är jag själv på väg att köpa nytt/flera till min egen säng också.

    Vad du ska ha på väggen vet jag inte...

    Hemma hos oss går sängvätandet upp och ner. Vi slutade med nattblöja i våras och han var helt torr jättelänge. Sedan flyttade vi i juli och det blev några olyckor första nätterna, sedan helt torr hela sommaren.
    Förra veckan var han helt nerkissad tre nätter i rad och för ett par dagar sedan fuktig i pyjamasen igen. Men senaste nätterna har han som vanligt gått upp på natten och kissat och sedan varit torr.

    Det är väl bara att inte göra någon stor sak av det och vänta. Förmodligen går det fram och tillbaka ett antal år. Men det kanske någon med större barn kan berätta om?

    Lycka till!
    Mamma till lille A mars-04 och lilla M dec-07
  6. 3
    Madrassskydd Vi har hippychick´s madrassskydd.
    Svindyrt (?) men väldigt bra!
    (http://www.amvina.se/hippychick/bedprotector.aspx) Finns på de flesta webbshops för barnartiklar och barnaffärer typ babyland.

    Ingenting går igenom, lätt att tvätta, andas, ligger still osv.

    Eftersom jag är gravid och snart ska amma är jag själv på väg att köpa nytt/flera till min egen säng också.

    Vad du ska ha på väggen vet jag inte...

    Hemma hos oss går sängvätandet upp och ner. Vi slutade med nattblöja i våras och han var helt torr jättelänge. Sedan flyttade vi i juli och det blev några olyckor första nätterna, sedan helt torr hela sommaren.
    Förra veckan var han helt nerkissad tre nätter i rad och för ett par dagar sedan fuktig i pyjamasen igen. Men senaste nätterna har han som vanligt gått upp på natten och kissat och sedan varit torr.

    Det är väl bara att inte göra någon stor sak av det och vänta. Förmodligen går det fram och tillbaka ett antal år. Men det kanske någon med större barn kan berätta om?

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Plastfrotte

    I Jennies säng och inget alls i våran där hon sover andra halvan av natten.

    Men det har gått bra. Bara 2 olyckor i hennes säng och ingen i våran. När hon kommer över vaknar jag till och frågar henne om hon är kissnödig.

    Härom natten så kissade hon lite i trosorna och byxorna men inte så sängen blev blöt, då tackade jag högre makter
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Plastfrotte I Jennies säng och inget alls i våran där hon sover andra halvan av natten.

    Men det har gått bra. Bara 2 olyckor i hennes säng och ingen i våran. När hon kommer över vaknar jag till och frågar henne om hon är kissnödig.

    Härom natten så kissade hon lite i trosorna och byxorna men inte så sängen blev blöt, då tackade jag högre makter
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Ingenting faktiskt

    Ängla sover på en resårmadrass och sedan en bäddmadrass på det. Det har ínte hänt någon olycka hittills och gör det det så tvättar vi madrassen helt enkelt.
    Neta med Ängla 0403, Alice 0604 och Albin 0707
  10. 5
    Ingenting faktiskt Ängla sover på en resårmadrass och sedan en bäddmadrass på det. Det har ínte hänt någon olycka hittills och gör det det så tvättar vi madrassen helt enkelt.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Ingenting här heller. Vi hade plastad frotté ett tag i somras men det blev så varmt och knöligt så vi tog bort den. Planen var att jag skulle hitta på något bättre, men det blev aldrig av och inga olyckor hände så vi la ner det. Jag vet i alla fall att det ska finnas något som är mjukt, smidigt och andas men jag vet inte vad det heter
  12. 6
    Ingenting här heller. Vi hade plastad frotté ett tag i somras men det blev så varmt och knöligt så vi tog bort den. Planen var att jag skulle hitta på något bättre, men det blev aldrig av och inga olyckor hände så vi la ner det. Jag vet i alla fall att det ska finnas något som är mjukt, smidigt och andas men jag vet inte vad det heter
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Det har aldrig runnit över kanterna på ikeas gummerade överdragslakan för oss, trots ett antal olyckor med 3 eller 5åringen... men om ditt barn gärna ligger med riskfyllt rumpläge kanske du kan lägga tex en hoprullad filt/handduk under kanten på madrassen så det blir nerförsbacke mot mitten (gick det att förstå...?)
  14. 7
    Det har aldrig runnit över kanterna på ikeas gummerade överdragslakan för oss, trots ett antal olyckor med 3 eller 5åringen... men om ditt barn gärna ligger med riskfyllt rumpläge kanske du kan lägga tex en hoprullad filt/handduk under kanten på madrassen så det blir nerförsbacke mot mitten (gick det att förstå...?)
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8
    Ja! Tack för tips! Gjorde faktiskt så igår att jag tillverkade en rulltårta av ett badlakan och la närmast väggen fast under det gummerade madrassskyddet. Verkar ha avsedd verkan! Å andra sidan sov hon med blöja inatt eftersom hon var hostig:-)
  16. 8
    Ja! Tack för tips! Gjorde faktiskt så igår att jag tillverkade en rulltårta av ett badlakan och la närmast väggen fast under det gummerade madrassskyddet. Verkar ha avsedd verkan! Å andra sidan sov hon med blöja inatt eftersom hon var hostig:-)
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Händer en olycka ibland här med, men vi tar och tvättar madrassen istället.
    När barnen är sjuka brukar vi lägga plastad frotte och handdukar i sängen.
  18. 9
    Händer en olycka ibland här med, men vi tar och tvättar madrassen istället.
    När barnen är sjuka brukar vi lägga plastad frotte och handdukar i sängen.

Liknande trådar

  1. Det har gått en älg bakom sommarstugan..
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 16:37
  2. Är i sommarstugan
    By Majjen in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 17:50
  3. Kvällsfeber i sommarstugan:(
    By orolig mamma in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 22:17
  4. Nu åker jag till sommarstugan!
    By gyllyan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 15:03
  5. nattkiss
    By Louisealm in forum Mammasnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 20:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar