Dosering Lantus?
Diabetes
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Dosering Lantus?

    Vår dotter har tidigare haft levemir som basinsulin. För ett par veckor sedan bytte vi till Lantus. Anledningen till detta är att jag ville se om det gick att få ordning på morgonvärderna. Ella är ofta låg på morgonen trots värden runt 10 på kvällen. I vilket fall har lantus haft motsatt verkan än så länge. Hon blir låg tidigt på natten. I går natt hände det som inte får hända. Ella vaknar gallskrikande och hela kroppen krampar. Fick i henne honung direkt men det tog ett tag innan kramperna gav med sig. Efteråt åt hon både smörgås och mjölk. Ändå fick vi henne aldrig över 6 i blodsocker under resten av natten. Sänkte basdosen en enhet morgonen efter. Vet inte hur mkt jag vågar sänka basdosen för att det inte ska påverka dagsvärderna för mkt. På dagarna ligger hon jättebra men nätterna är väldigt luriga för tillfället.

    Det jag undrar är om vi har henne felinställd just nu? Hon får hela dosen på morgon, 10 enheter lantus. Någon som har erfarenhet av lantus? Detta backar vi upp med totalt ca 7-8 enheter novarupid per dag. Hon är 5,5 år och väger ca 20kg. Hur ligger era barn i dosering? Har ni uppdelat basdos? Hörde någon som delade upp lantus med 2/3 morgon samt 1/3 på kvällen. Skulle det vara lösningen kanske? Tacksam för råd och tips!

    Pernilla med Ella-02, Eddie-04, bf 30/12
  2. 1
    Dosering Lantus? Vår dotter har tidigare haft levemir som basinsulin. För ett par veckor sedan bytte vi till Lantus. Anledningen till detta är att jag ville se om det gick att få ordning på morgonvärderna. Ella är ofta låg på morgonen trots värden runt 10 på kvällen. I vilket fall har lantus haft motsatt verkan än så länge. Hon blir låg tidigt på natten. I går natt hände det som inte får hända. Ella vaknar gallskrikande och hela kroppen krampar. Fick i henne honung direkt men det tog ett tag innan kramperna gav med sig. Efteråt åt hon både smörgås och mjölk. Ändå fick vi henne aldrig över 6 i blodsocker under resten av natten. Sänkte basdosen en enhet morgonen efter. Vet inte hur mkt jag vågar sänka basdosen för att det inte ska påverka dagsvärderna för mkt. På dagarna ligger hon jättebra men nätterna är väldigt luriga för tillfället.

    Det jag undrar är om vi har henne felinställd just nu? Hon får hela dosen på morgon, 10 enheter lantus. Någon som har erfarenhet av lantus? Detta backar vi upp med totalt ca 7-8 enheter novarupid per dag. Hon är 5,5 år och väger ca 20kg. Hur ligger era barn i dosering? Har ni uppdelat basdos? Hörde någon som delade upp lantus med 2/3 morgon samt 1/3 på kvällen. Skulle det vara lösningen kanske? Tacksam för råd och tips!

    Pernilla med Ella-02, Eddie-04, bf 30/12
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    Det är ju lättare att hantera.

    ...ett blodsockerfall på dagen, så jag skulle börja med att sänka det långa insulinet tills det känns som att natten är under kontroll. Mät gärna vid några tillfällen på natten tills ni hittat rätt.

    Samtidigt skulle jag höja måltidsdoserna om det behövs och mäta ofta tills jag hittat rätt.
    Happiness is a choice!
  4. 2
    Det är ju lättare att hantera. ...ett blodsockerfall på dagen, så jag skulle börja med att sänka det långa insulinet tills det känns som att natten är under kontroll. Mät gärna vid några tillfällen på natten tills ni hittat rätt.

    Samtidigt skulle jag höja måltidsdoserna om det behövs och mäta ofta tills jag hittat rätt.
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3

    Lantus...

    Vår Anton får Lantus efter middan, kl 17.30-18... Jag tycker sen att natten å morronen funkar bra.
    Däremot är han ofta hög vid eftermiddagsmelliset, kl 15. Han är iochförsig hög ganska ofta...men jag känner mej nöjd med Lantus!

    Anton är 10 år och har mycket övervikt, och han får 27 enheter Lantus.
  6. 3
    Lantus... Vår Anton får Lantus efter middan, kl 17.30-18... Jag tycker sen att natten å morronen funkar bra.
    Däremot är han ofta hög vid eftermiddagsmelliset, kl 15. Han är iochförsig hög ganska ofta...men jag känner mej nöjd med Lantus!

    Anton är 10 år och har mycket övervikt, och han får 27 enheter Lantus.
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    Om hon har problem med att vara låg på morgonen ska hon absolut ta sin lantus just på morgonen för effekten avtar andra halvan av lantus cykel. Den är en bas som inte förhindrar höga värden på kvällen som ni kanske tar itu med försent, alltså redan när hon är hög, och insulinet ni ger då kommer att påverka in på natten och ge lågt morgonvärde. Jag tror inte att du ska sänka lantusen, jag tror att du ska försöka fixa dagens värden (höga toppar) så att hon är i form när hon går och sover. Du ska heller inte dela upp lantusen i fler doser, den ska tas en gång om dagen vid den tidpunkt som passar ert mönster. Lantusen är ganska "mild" och är som du säger en bas men den täcker aldrig upp det som man äter under dagen.

    Vår dotter tar sin lantus vid klockan tre ungefär och hon väger dubbelt mot din dotter, hennes dos är 21 enheter.
  8. 4
    Om hon har problem med att vara låg på morgonen ska hon absolut ta sin lantus just på morgonen för effekten avtar andra halvan av lantus cykel. Den är en bas som inte förhindrar höga värden på kvällen som ni kanske tar itu med försent, alltså redan när hon är hög, och insulinet ni ger då kommer att påverka in på natten och ge lågt morgonvärde. Jag tror inte att du ska sänka lantusen, jag tror att du ska försöka fixa dagens värden (höga toppar) så att hon är i form när hon går och sover. Du ska heller inte dela upp lantusen i fler doser, den ska tas en gång om dagen vid den tidpunkt som passar ert mönster. Lantusen är ganska "mild" och är som du säger en bas men den täcker aldrig upp det som man äter under dagen.

    Vår dotter tar sin lantus vid klockan tre ungefär och hon väger dubbelt mot din dotter, hennes dos är 21 enheter.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Har ni tagit något...

    ...kort insulin på kvällen?
    Happiness is a choice!
  10. 5
    Har ni tagit något... ...kort insulin på kvällen?
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Vi hade Lantus först, gick sen över till Levemir några månader innan vi satte in pumpbehandling.

    Lantus fungerade bra de första åren när doserna var mindre men sista halvåret fick vi ingen reda på doserna.
    Levemiren tog vi 2ggr och det fungerade myket bättre. Lantus tog vi bara en gång. Åt oss sa de Levemir har kortare verkningstid än Lantus och därför är enklare att dosera i flerdos. Vi tyckte mycket bättre om Levemiren faktiskt.

    Vi hade samma problem med Lantus, nämligen att han sjönk drastiskt på nätterna. Nätter är ju svåra i vilket fall som helst, märker nu med pumpen att det är otroligt stor skillnad från natt till natt hur mycket insulin som krävs.

    Jag skulle nog hellre köra levemir i 2dos än lantus i 2dos, eftersom lantus har längre svans. Enligt vad vi fått lära oss.
  12. 6
    Vi hade Lantus först, gick sen över till Levemir några månader innan vi satte in pumpbehandling.

    Lantus fungerade bra de första åren när doserna var mindre men sista halvåret fick vi ingen reda på doserna.
    Levemiren tog vi 2ggr och det fungerade myket bättre. Lantus tog vi bara en gång. Åt oss sa de Levemir har kortare verkningstid än Lantus och därför är enklare att dosera i flerdos. Vi tyckte mycket bättre om Levemiren faktiskt.

    Vi hade samma problem med Lantus, nämligen att han sjönk drastiskt på nätterna. Nätter är ju svåra i vilket fall som helst, märker nu med pumpen att det är otroligt stor skillnad från natt till natt hur mycket insulin som krävs.

    Jag skulle nog hellre köra levemir i 2dos än lantus i 2dos, eftersom lantus har längre svans. Enligt vad vi fått lära oss.
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Hon får sista dosen kortinsulin till middagen och då snålar vi lite för att hon ska ligga runt 8-10 i blodsocker för att klara natten. Detta fungerade med levemir men inte med lantus än så länge. Vi har minskat lantusdosen 1 enhet åt gången med tre dagars mellanrum. Just nu vet vi varken ut eller in. Varannan dag är hon hög dagtid och varannan dag låg. Nattetid är hon fortfarande alldeles för låg. Får mata henne 1-2 ggr per natt just nu. Ohållbart!! Fattar inte hur lantus kan trycka så mkt nattetid när hon får dosen på morgonen....Maken och jag håller på att ge upp med lantus. Vi ger det en vecka till sen byter vi tillbaka till Levemir.

    Pernilla med Ella-02, Eddie-04, bf 30/12
  14. 7
    Hon får sista dosen kortinsulin till middagen och då snålar vi lite för att hon ska ligga runt 8-10 i blodsocker för att klara natten. Detta fungerade med levemir men inte med lantus än så länge. Vi har minskat lantusdosen 1 enhet åt gången med tre dagars mellanrum. Just nu vet vi varken ut eller in. Varannan dag är hon hög dagtid och varannan dag låg. Nattetid är hon fortfarande alldeles för låg. Får mata henne 1-2 ggr per natt just nu. Ohållbart!! Fattar inte hur lantus kan trycka så mkt nattetid när hon får dosen på morgonen....Maken och jag håller på att ge upp med lantus. Vi ger det en vecka till sen byter vi tillbaka till Levemir.

    Pernilla med Ella-02, Eddie-04, bf 30/12
  15. Medlem sedan
    May 2007
    #8
    Tack allihop för tips och råd! Läget är något förvirrat just nu (se inlägg ovan). Det är så otroligt frustrerande när man hamnar i sådana här lägen. Det känns som dottern är värsta försöksdjuret just nu =( Hennes fingrar är mer sönderstuckna än vanligt av alla extra mätningar. Funderar på om hon har någon infektion i kroppen som spökar också eftersom värderna svänger otroligt just nu.

    Pernilla med Ella-02, Eddie-04, bf 30/12
  16. 8
    Tack allihop för tips och råd! Läget är något förvirrat just nu (se inlägg ovan). Det är så otroligt frustrerande när man hamnar i sådana här lägen. Det känns som dottern är värsta försöksdjuret just nu =( Hennes fingrar är mer sönderstuckna än vanligt av alla extra mätningar. Funderar på om hon har någon infektion i kroppen som spökar också eftersom värderna svänger otroligt just nu.

    Pernilla med Ella-02, Eddie-04, bf 30/12
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9
    Ja, min dotter får lantus och novorapid.
    Hon är 6 år, väger 22 kg och vi ger henne 5 enheter Lantus och ca 7 enheter Nr om dagarna.

    Min erfarenhet med Lantus är att om morgonvärdet kryper under 4 elelr om hon blir låg på nätter (händer nästan aldrig) så sänker vi Lantus direkt. Och ger kanske lite extra nr till måltiderna tills det har stabiliserat sig.
    Prova sänk lantus ända tills hon inte är låg mera. Sen kan det hända att hon blir lite hög men det kompenerar ni med nr och sen ev. att ni får höja lanus en enhet eller nåt.
    Brukar funka för oss.
    tänk också på att om hon idrottar en dag eller rör sig mkt, så påverkar det också nattvärderna.

    Kram och lycka till
  18. 9
    Ja, min dotter får lantus och novorapid.
    Hon är 6 år, väger 22 kg och vi ger henne 5 enheter Lantus och ca 7 enheter Nr om dagarna.

    Min erfarenhet med Lantus är att om morgonvärdet kryper under 4 elelr om hon blir låg på nätter (händer nästan aldrig) så sänker vi Lantus direkt. Och ger kanske lite extra nr till måltiderna tills det har stabiliserat sig.
    Prova sänk lantus ända tills hon inte är låg mera. Sen kan det hända att hon blir lite hög men det kompenerar ni med nr och sen ev. att ni får höja lanus en enhet eller nåt.
    Brukar funka för oss.
    tänk också på att om hon idrottar en dag eller rör sig mkt, så påverkar det också nattvärderna.

    Kram och lycka till

Liknande trådar

  1. dosering betapred
    By karinxxx in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 19:41
  2. erfarenheter av Lantus
    By Lilla Mu in forum Diabetes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 19:12
  3. Omega 3 - dosering?
    By Agneta H med 3 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 16:44
  4. Influensasputan dosering??
    By Cecilia m Viggo in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 17:58
  5. Alvedon & dosering
    By Helena m. J & H in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 08:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar