Spara till barnen?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    Spara till barnen?

    Ska börja spara lite pengar till barnen, inte mycket, men ca 500kr i månaden var till dem. Ska jag öppna ett helt vanligt varsitt bankkonto (handelsbanken eller länsförsäkringar har vi) till dem, eller vad är bäst egentligen? Vet absolut noll om fonder och annat...och jag vill inte "riskera" att förlora pengarna på något sätt. Jätteglad för tips.
  2. 1
    Spara till barnen? Ska börja spara lite pengar till barnen, inte mycket, men ca 500kr i månaden var till dem. Ska jag öppna ett helt vanligt varsitt bankkonto (handelsbanken eller länsförsäkringar har vi) till dem, eller vad är bäst egentligen? Vet absolut noll om fonder och annat...och jag vill inte "riskera" att förlora pengarna på något sätt. Jätteglad för tips.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Jag brukar tipsa om att Handelsbanken har något som de kallar Studiespar - det betalas ut månatligt från den ålder man bestämmer och tex fem år framöver. Utbetalningarna är skattefria. Det blir en hjälp under studietiden (om man tror/vet att barnen komer att läsa efter gymnasietiden)
  4. 2
    Jag brukar tipsa om att Handelsbanken har något som de kallar Studiespar - det betalas ut månatligt från den ålder man bestämmer och tex fem år framöver. Utbetalningarna är skattefria. Det blir en hjälp under studietiden (om man tror/vet att barnen komer att läsa efter gymnasietiden)
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Jag hade nog valt att spara i mitt eget namn, så att inte pengarna används till fel saker...

    På vanliga konton är det oftast ingen ränta alls, så jag hade nog satsat på en lågriskfond, även om den kan gå back.
  6. 3
    Jag hade nog valt att spara i mitt eget namn, så att inte pengarna används till fel saker...

    På vanliga konton är det oftast ingen ränta alls, så jag hade nog satsat på en lågriskfond, även om den kan gå back.
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Jag hade sparat i en fond och i eget namn. Om du inte har koll på aktier och fonder tycker jag att du skall boka in ett kostnadsfritt rådgivningsmöte på din bank och placera dem i en mellanriskfon eller lågrisk om du är riktigt skraj. Det ger garanterat bättre utdelning än att sätta dem på ett sparkonto.
  8. 4
    Jag hade sparat i en fond och i eget namn. Om du inte har koll på aktier och fonder tycker jag att du skall boka in ett kostnadsfritt rådgivningsmöte på din bank och placera dem i en mellanriskfon eller lågrisk om du är riktigt skraj. Det ger garanterat bättre utdelning än att sätta dem på ett sparkonto.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Det är ju ganska mycket pengar om barnen inte är så gamla. Det hinner växa till mycket om ni sätter in dem i fonder... Prata med banken så kommer du få förslag på olika placeringar som gör det så säkert som möjligt. Fonder är visserligen en risk, men vanligt bankkonto har ju nästan ingen avkastning alls.

    Om jag vore du skulle jag spara en mindre summa i barnens namn (som de kan disponera PRECIS som de vill nrä de blir myndiga). Kanske 100 kr/mån om de är små). Resten skulle jag spara i eget namn så att JAG kan bestämma när (och till vad) pengarna ska gå. Dvs jag kan betala körkort, första möblerna eller så, utan att riskera att barnet väljer att festa upp sparkapitalet. Skulle pengarna gå till onyttiga saker skulle jag se det som att pengarna förlorades...
  10. 5
    Det är ju ganska mycket pengar om barnen inte är så gamla. Det hinner växa till mycket om ni sätter in dem i fonder... Prata med banken så kommer du få förslag på olika placeringar som gör det så säkert som möjligt. Fonder är visserligen en risk, men vanligt bankkonto har ju nästan ingen avkastning alls.

    Om jag vore du skulle jag spara en mindre summa i barnens namn (som de kan disponera PRECIS som de vill nrä de blir myndiga). Kanske 100 kr/mån om de är små). Resten skulle jag spara i eget namn så att JAG kan bestämma när (och till vad) pengarna ska gå. Dvs jag kan betala körkort, första möblerna eller så, utan att riskera att barnet väljer att festa upp sparkapitalet. Skulle pengarna gå till onyttiga saker skulle jag se det som att pengarna förlorades...

Liknande trådar

  1. Spara till barnen?
    By smurfina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 14:51
  2. Spara vs. ej spara till barnen
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 14:07
  3. Spara till barnen
    By Leolito in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 15:42
  4. Hur spara till barnen?
    By Evve in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 09:20
  5. Spara till barnen
    By Mathilda1 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 01:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar