Mask i magen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Mask i magen?

    Jag anar att min 5-åriga dotter fått mask i magen (springmask)... Har nu varit på apoteket och köpt medicin (Vanquin) som hon ska få sen. Det råder delade meningar om hurvida resten av familjen ska behandlas. Jag tror att det är lika bra att behandla oss alla för att vara på det säkra sidan.
    Nu håller jag på att tvätta alla sängkläder ur allas sängar, alla handdukar, städat båda toaletterna, dammsugit alla golv och sängar!! Något mer jag ska tänka på? Hur smittsamma är de där äggen? Kan man se dem med blotta ögat?
    Tycker att detta är ganska "äckligt" och vill få rent här hemma!
    Tips och råd, snälla!
  2. 1
    Mask i magen? Jag anar att min 5-åriga dotter fått mask i magen (springmask)... Har nu varit på apoteket och köpt medicin (Vanquin) som hon ska få sen. Det råder delade meningar om hurvida resten av familjen ska behandlas. Jag tror att det är lika bra att behandla oss alla för att vara på det säkra sidan.
    Nu håller jag på att tvätta alla sängkläder ur allas sängar, alla handdukar, städat båda toaletterna, dammsugit alla golv och sängar!! Något mer jag ska tänka på? Hur smittsamma är de där äggen? Kan man se dem med blotta ögat?
    Tycker att detta är ganska "äckligt" och vill få rent här hemma!
    Tips och råd, snälla!
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    behandla alla

    läs här:

    Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen.

    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=17711
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  4. 2
    behandla alla läs här:

    Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen.

    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=17711
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3
    Japp, jag behandlar alla. Lika bra! Har en liten 2-månaders som jag ska rådgöra med Bvc här om en liten stund.
  6. 3
    Japp, jag behandlar alla. Lika bra! Har en liten 2-månaders som jag ska rådgöra med Bvc här om en liten stund.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Min yngsta har med jämna mellanrum, min äldsta som delar rum med henne får så gott som aldrig. vi kör byt handdukar, lakan när maskarna dyker upp. Men i övrigt inte mer städning än så, det gör ingen skillnad, dottern får det ändå..och storasyster klarar sig. Man akn inte se äggen med blotta ögat. God handhygien och en bra nagelborste tror jag är bästa sättet. I början medicinerade vi hela familjen men det har vi också slutat med. Något större problem har vi itne av maskarna, de kommer 2-3 gånger om året och då ger vi masktabletter och sen är det inte mer med det.
  8. 4
    Min yngsta har med jämna mellanrum, min äldsta som delar rum med henne får så gott som aldrig. vi kör byt handdukar, lakan när maskarna dyker upp. Men i övrigt inte mer städning än så, det gör ingen skillnad, dottern får det ändå..och storasyster klarar sig. Man akn inte se äggen med blotta ögat. God handhygien och en bra nagelborste tror jag är bästa sättet. I början medicinerade vi hela familjen men det har vi också slutat med. Något större problem har vi itne av maskarna, de kommer 2-3 gånger om året och då ger vi masktabletter och sen är det inte mer med det.
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5
    Ok, då är jag på rätt väg. Tvättar allt just nu! Det är första gången vi har detta här hemma. Måste säga till på dagis också. I fall det är fler barn som är smittade.
  10. 5
    Ok, då är jag på rätt väg. Tvättar allt just nu! Det är första gången vi har detta här hemma. Måste säga till på dagis också. I fall det är fler barn som är smittade.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6

    Jag ser maskarna

    om du lyser med en ficklampa i rumpan på natten så ser man dom, jag har också alltid sett dom när flickan(det är hon som haft det mest) sitter på toan och när jag ska torka henne så lutan hon sig fram och då ser man hur dom små äckliga sakerna kryper....huuuuuva jag hatar maskar.

    Jag bruka tvätta allas sängkläder en gång, sedan så tvättar jag hennes varje dag i ca 1 v.
    Hon får torka sig 1 gång på handduken sedan kastas den direkt i maskinen, inte i tvätkorgen.

    Första gången hon fick det så fick jag panik och kastade ut ALLA hennes leksaker i hennes rum i 3 veckor (äggen ska bara kunna leva i 2 v). Hallmattorna kastade jag bort och rumsmattan tvättade jag.

    Nu vet jag att man inte riktigt behöver göra allt SÅ noga men det är riktigt äckligt att se små saker krypa i rumpan.....

    Spritar alltid toan varje gång hon varit där.
  12. 6
    Jag ser maskarna om du lyser med en ficklampa i rumpan på natten så ser man dom, jag har också alltid sett dom när flickan(det är hon som haft det mest) sitter på toan och när jag ska torka henne så lutan hon sig fram och då ser man hur dom små äckliga sakerna kryper....huuuuuva jag hatar maskar.

    Jag bruka tvätta allas sängkläder en gång, sedan så tvättar jag hennes varje dag i ca 1 v.
    Hon får torka sig 1 gång på handduken sedan kastas den direkt i maskinen, inte i tvätkorgen.

    Första gången hon fick det så fick jag panik och kastade ut ALLA hennes leksaker i hennes rum i 3 veckor (äggen ska bara kunna leva i 2 v). Hallmattorna kastade jag bort och rumsmattan tvättade jag.

    Nu vet jag att man inte riktigt behöver göra allt SÅ noga men det är riktigt äckligt att se små saker krypa i rumpan.....

    Spritar alltid toan varje gång hon varit där.

Liknande trådar

  1. Får man mask i magen
    By -Nike- in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 17:39
  2. Mask i magen!
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 14:27
  3. Mask i magen?
    By Silla in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 08:36
  4. Mask i magen!!!
    By Skrållan med Elsa in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:44
  5. Mask i magen
    By Anna in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 20:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar