Spara till barnen
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Spara till barnen

    Hur spar man bäst till barnen tycker ni? Tips och förslag tas tacksamt emot!
  2. 1
    Spara till barnen Hur spar man bäst till barnen tycker ni? Tips och förslag tas tacksamt emot!
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Glömde att säga att vi är inne på SEB Fond i fond balanserad men det är ingen vidare utveckling på den!
  4. 2
    Glömde att säga att vi är inne på SEB Fond i fond balanserad men det är ingen vidare utveckling på den!
  5. Medlem sedan
    Aug 2001
    #3

    Hur gamla?

    Hej!

    Jag är också helt ny på det här med sparande till barn så jag hoppas på många bra svar!

    Men först beror det ju på hur gamla barnen är. Hur långsiktigt sparande det handlar om och därav hur stor risk man vågar ta.

    Jag har nyligen startat två sparanden åt min son som är 1,5 år. Dels har vi satt in en summa i fonden Skagen Global. De pengarna tänkte jag inte röra och där kommer vi att fylla på när han får pengar i present. Sen har vi ett månadsspar också och där går pengarna just nu till en Asien-fond. Risken är rätt hög men jag kommer att ha koll på det regelbundet och byter fond om det behövs.
    Veronica, mamma till världens goaste Edvin!
  6. 3
    Hur gamla? Hej!

    Jag är också helt ny på det här med sparande till barn så jag hoppas på många bra svar!

    Men först beror det ju på hur gamla barnen är. Hur långsiktigt sparande det handlar om och därav hur stor risk man vågar ta.

    Jag har nyligen startat två sparanden åt min son som är 1,5 år. Dels har vi satt in en summa i fonden Skagen Global. De pengarna tänkte jag inte röra och där kommer vi att fylla på när han får pengar i present. Sen har vi ett månadsspar också och där går pengarna just nu till en Asien-fond. Risken är rätt hög men jag kommer att ha koll på det regelbundet och byter fond om det behövs.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Barnen är 3, 7 och 9 år. Jag vill helst inte bevaka för mycket, så inte för hög risk. Jg tänkte månadsspara 300-400/per barn.
  8. 4
    Barnen är 3, 7 och 9 år. Jag vill helst inte bevaka för mycket, så inte för hög risk. Jg tänkte månadsspara 300-400/per barn.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Några tumregler när det gäller fondsparande:

    Ju längre spartid: desto högre risk vågar man ta
    Ju mer utspritt mellan länder/branscher, desto mindre behöver man hänga med själv
    Ju mer blandfonder (räntor/aktier i samma fond) man har, desto färre toppar i börsuppgång är man med på OCH desto färre dalar är man med på.

    Månadsspara i fonder är ett utmärkt sätt att sprida ut risken över tiden, satsa på en fond som placerar i många olika saker om man inte själv är beredd på att vara aktiv. Fond-i-fond är kanske inte det sexigaste som finns på denna planet, men väldigt praktiskt ur långsiktighets- och "lathets"perspektiv!
  10. 5
    Några tumregler när det gäller fondsparande:

    Ju längre spartid: desto högre risk vågar man ta
    Ju mer utspritt mellan länder/branscher, desto mindre behöver man hänga med själv
    Ju mer blandfonder (räntor/aktier i samma fond) man har, desto färre toppar i börsuppgång är man med på OCH desto färre dalar är man med på.

    Månadsspara i fonder är ett utmärkt sätt att sprida ut risken över tiden, satsa på en fond som placerar i många olika saker om man inte själv är beredd på att vara aktiv. Fond-i-fond är kanske inte det sexigaste som finns på denna planet, men väldigt praktiskt ur långsiktighets- och "lathets"perspektiv!
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Aktier och fonder

    Månadssparande på en depå, gemensam för alla barnen. Köper aktier och fonder, sprider riskerna. Är rätt aktiv, så det inte ska gå fullständigt åt skogen förstås. Depå står i mitt och pappans namn, att portioneras ut till barnen som vi finner lämpligast senare.
  12. 6
    Aktier och fonder Månadssparande på en depå, gemensam för alla barnen. Köper aktier och fonder, sprider riskerna. Är rätt aktiv, så det inte ska gå fullständigt åt skogen förstås. Depå står i mitt och pappans namn, att portioneras ut till barnen som vi finner lämpligast senare.

Liknande trådar

  1. Spara vs. ej spara till barnen
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 14:07
  2. Spara till barnen??
    By rut123 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 08:51
  3. Spara till barnen
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 19:06
  4. Spara till barnen
    By Mathilda1 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 01:20
  5. Hur spara till barnen!
    By A in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 09:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar