Hb (blodvärde)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Hb (blodvärde)

    92 är inte så vidare värst va?
    Fick lite luddigt svar av sköterskan, typ: ja det kunde ju varit bättre. Ät järntabletter. När är blodvärdet lågt egentligen? (skulle jag ju ha frågat henne om, då dax nu..).
  2. 1
    Hb (blodvärde) 92 är inte så vidare värst va?
    Fick lite luddigt svar av sköterskan, typ: ja det kunde ju varit bättre. Ät järntabletter. När är blodvärdet lågt egentligen? (skulle jag ju ha frågat henne om, då dax nu..).
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Nope, det är ganska lågt, över 110 är att föredra generellt sett....
    Jag har ett normalt blodvärde på över 150 å när jag var gravid var det som lägst på 120.
  4. 2
    Nope, det är ganska lågt, över 110 är att föredra generellt sett....
    Jag har ett normalt blodvärde på över 150 å när jag var gravid var det som lägst på 120.
  5. magnolia
    #3
    Ät Niferex, det fungerar jättebra. När jag hade så lågt järnvärde som du så hade jag väldigt ont i huvudet och var trött som jag vet inte vad. Men mår du prima så kanske det inte finns någon anledning att göra något?
  6. 3
    Ät Niferex, det fungerar jättebra. När jag hade så lågt järnvärde som du så hade jag väldigt ont i huvudet och var trött som jag vet inte vad. Men mår du prima så kanske det inte finns någon anledning att göra något?
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Jag hade 141 i tisdags.
  8. 4
    Jag hade 141 i tisdags.
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    Ok. Jag är inte gravid eller nåt, men kännt mig så fruktansvärt trött en tid. När jag var gravid har jag för mig blodvärdet var på 3 siffror iallafall (glömsk har jag blivit också...)
  10. 5
    Ok. Jag är inte gravid eller nåt, men kännt mig så fruktansvärt trött en tid. När jag var gravid har jag för mig blodvärdet var på 3 siffror iallafall (glömsk har jag blivit också...)
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6
    Vilken järnkvinna
  12. 6
    Vilken järnkvinna
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    Ja jag förstår att du känner dig fruktansvärt trött om du ligger å glider på den ynkla summan när det kommer till värdehalt!
    Se så, proppa dig full med kål å brockoli å jordgubbar å mitt val kvinna å allt vad järnintag innebär.
  14. 7
    Ja jag förstår att du känner dig fruktansvärt trött om du ligger å glider på den ynkla summan när det kommer till värdehalt!
    Se så, proppa dig full med kål å brockoli å jordgubbar å mitt val kvinna å allt vad järnintag innebär.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    Ont i huvudet har jag inte men är så trött så jag knappt hänger ihop. Har druckit Blutsaft några veckor men inte märkt nån effekt.
    Köper man Niferex på apoteket?
    Jag fattar inte detta egentligen, jag äter ju så mycket grönsaker och bra mat över huvud taget.
    Kanske är det ärftligt, mamma har ätit järntabletter i alla år.
  16. 8
    Ont i huvudet har jag inte men är så trött så jag knappt hänger ihop. Har druckit Blutsaft några veckor men inte märkt nån effekt.
    Köper man Niferex på apoteket?
    Jag fattar inte detta egentligen, jag äter ju så mycket grönsaker och bra mat över huvud taget.
    Kanske är det ärftligt, mamma har ätit järntabletter i alla år.
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9
    Vad säger läkaren? Kanske du behöver få dig en rejäl dos via injektion eller nåt... Har du snackat med någon läkare?
  18. 9
    Vad säger läkaren? Kanske du behöver få dig en rejäl dos via injektion eller nåt... Har du snackat med någon läkare?
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10
    Alltså som gravid ska man ju inte gå under 100, kan ju inte tänka mig att den "gränsen" blir spec. lägre som "ogravid".
    Jag skulle absolut köpa några järntabletter om jag vore du. Ta en näve varannan dag kanske (man får ju ofta problem i magen på köpet när man tar dom) och se över kosten. Mer järnrik mat (massa broccoli?) och aldrig, aldrig dricka mjölk till maten.
  20. 10
    Alltså som gravid ska man ju inte gå under 100, kan ju inte tänka mig att den "gränsen" blir spec. lägre som "ogravid".
    Jag skulle absolut köpa några järntabletter om jag vore du. Ta en näve varannan dag kanske (man får ju ofta problem i magen på köpet när man tar dom) och se över kosten. Mer järnrik mat (massa broccoli?) och aldrig, aldrig dricka mjölk till maten.
  21. Medlem sedan
    Aug 2004
    #11
    Jag ska till läkare nästa vecka. Ska höra med henne vad hon säger och för en gångs skull skriva upp mina frågor så jag inte glömmer hälften.
  22. 11
    Jag ska till läkare nästa vecka. Ska höra med henne vad hon säger och för en gångs skull skriva upp mina frågor så jag inte glömmer hälften.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Ja tydligen men jag äter tillskott av mineraler i perioder.
  24. 12
    Ja tydligen men jag äter tillskott av mineraler i perioder.
  25. Medlem sedan
    Apr 2005
    #13
    Jag får ont i magen av Niferex och äter därför Duroferon, börja med en om dagen för att sedan öka på till 2 om dan om du märker att din mage klarar dem..
  26. 13
    Jag får ont i magen av Niferex och äter därför Duroferon, börja med en om dagen för att sedan öka på till 2 om dan om du märker att din mage klarar dem..
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14

    Efter förlossning har jag

    varit nere på 66, då kändes om att jag var halvt medvetslös. Då fick jag blod. 92 är också lågt men kan stabiliseras med järntabletter vilket jag skulle rekommendera för att bli lite piggare.
  28. 14
    Efter förlossning har jag varit nere på 66, då kändes om att jag var halvt medvetslös. Då fick jag blod. 92 är också lågt men kan stabiliseras med järntabletter vilket jag skulle rekommendera för att bli lite piggare.
  29. Medlem sedan
    Aug 2004
    #15
    Jag förlorade också en massa blod efter mina förlossningar. Fick blodtransfusion båda gångerna, 2,5 liter. Ojoj, då var man rätt spak. Men sen rätade det till sig.
  30. 15
    Jag förlorade också en massa blod efter mina förlossningar. Fick blodtransfusion båda gångerna, 2,5 liter. Ojoj, då var man rätt spak. Men sen rätade det till sig.
  31. ÅJ67 m 3 kidz
    #16
    B12-injektioner kan vara bra som komplement till järntabletter när man ligger så lågt som du gör. Jag tror att om man går ner mot 80 så får man blodtransfusioner för att få upp järnvärdet igen.
  32. 16
    B12-injektioner kan vara bra som komplement till järntabletter när man ligger så lågt som du gör. Jag tror att om man går ner mot 80 så får man blodtransfusioner för att få upp järnvärdet igen.
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17
    Hoppas att hon skickade dig vidare till läkare.

    92 är definitivt för lågt för att bara strunta i. Läkaren bör ta en drös prover för att undersöka vilken sorts anermi du har. När det är gjort kan man börja behandla.

    Självklart kan du ta järntabletter men du behöver inte ha järnbrist för att du har lågt blodvärde, alltså är det inte säkert att det hjälper ett dugg.
  34. 17
    Hoppas att hon skickade dig vidare till läkare.

    92 är definitivt för lågt för att bara strunta i. Läkaren bör ta en drös prover för att undersöka vilken sorts anermi du har. När det är gjort kan man börja behandla.

    Självklart kan du ta järntabletter men du behöver inte ha järnbrist för att du har lågt blodvärde, alltså är det inte säkert att det hjälper ett dugg.
  35. bambuu
    #18

    120 upp till 160

    som kvinna bör man ligga på jag har tokhögt istället men ingen förklaring
  36. 18
    120 upp till 160 som kvinna bör man ligga på jag har tokhögt istället men ingen förklaring
  37. bambuu
    #19
  38. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20

    Som kvinna så bör..

    ..du helst ligga över 120 g/l. Många går dock med låga värden och märker ofta inte av det så mycket så blodvärdet sjunkit relativt långsamt. Hade själv ett Hb på 60 en gång i världen, numera ligger jag och pendlar mellan 100-120. Tycker alltid man ska utreda ett så pass lågt hb med anemiprover och undersökningar så det inte är något farligt. att behandla sig själv med järntabletter kan ju maskera någon som man kanske borde behandlat direkt. Hoppas du mår bättre snart!
  39. 20
    Som kvinna så bör.. ..du helst ligga över 120 g/l. Många går dock med låga värden och märker ofta inte av det så mycket så blodvärdet sjunkit relativt långsamt. Hade själv ett Hb på 60 en gång i världen, numera ligger jag och pendlar mellan 100-120. Tycker alltid man ska utreda ett så pass lågt hb med anemiprover och undersökningar så det inte är något farligt. att behandla sig själv med järntabletter kan ju maskera någon som man kanske borde behandlat direkt. Hoppas du mår bättre snart!

Liknande trådar

  1. Blodvärde
    By 41:an in forum _0905 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 15:38
  2. Blodvärde
    By 41:an in forum _0905 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 14:21
  3. Blodvärde
    By Lilapantern in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 20:53
  4. Vad har ni för blodvärde???
    By -Louisa- in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 22:04
  5. Blodvärde 103...
    By Rockys mamma in forum _0606 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 12:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar