Bananflugor...
En bra idé
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Bananflugor...

    Hur blir jag av med dem??? Eller blomflugor kanske de kallas? Jag hade en skål med tomater bredvid spisen och en av dem ruttnade och drog till sig flugorna, nu är alla tomater borta men inte flugorna! De är överallt! Någon som har tips på hur man blir av med dem?
  2. 1
    Bananflugor... Hur blir jag av med dem??? Eller blomflugor kanske de kallas? Jag hade en skål med tomater bredvid spisen och en av dem ruttnade och drog till sig flugorna, nu är alla tomater borta men inte flugorna! De är överallt! Någon som har tips på hur man blir av med dem?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Häll lite vinäger i ett glas. Blanda det med några droppar diskmedel och några droppar vatten och ställ glaset där flugorna är. De kommer vilja äta av det men diskmedelt tar bort ytspänningen så flugorna drunknar. Det tar några dagar och sedan är alla flugorna väck.
  4. 2
    Häll lite vinäger i ett glas. Blanda det med några droppar diskmedel och några droppar vatten och ställ glaset där flugorna är. De kommer vilja äta av det men diskmedelt tar bort ytspänningen så flugorna drunknar. Det tar några dagar och sedan är alla flugorna väck.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Tack! Jag har redan ställt fram den cocktailen nu. Hoppas att de ska gilla den!
  6. 3
    Tack! Jag har redan ställt fram den cocktailen nu. Hoppas att de ska gilla den!
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    Det här tipset fick jag från Anticimex

    Prova att blanda till 2 delar vinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel (utan ammoniak) i en liten flaska eller dylikt. Blandningen lockar till sig fruktflugorna, som tar sig ner i flaskan och stannar där.
  8. 4
    Det här tipset fick jag från Anticimex

    Prova att blanda till 2 delar vinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel (utan ammoniak) i en liten flaska eller dylikt. Blandningen lockar till sig fruktflugorna, som tar sig ner i flaskan och stannar där.
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Min man kom av en slump på ett botemedel mot dessa äckliga flugor. Han tog outspädd saft och hälde i lite diskmedel för att ta bort ytspänningen. Inga flugor mer.
  10. 5
    Min man kom av en slump på ett botemedel mot dessa äckliga flugor. Han tog outspädd saft och hälde i lite diskmedel för att ta bort ytspänningen. Inga flugor mer.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Fast jag undrar om det är någon spec. vinäger för inte en enda bananfluga har drunknat av min blandning enligt Ganzas recept nedan. Vi har minst 30-40 st i BADRUMMET. Är inte det lite konstigt??? Inga blommor och ingen mat i närheten!
  12. 6
    Fast jag undrar om det är någon spec. vinäger för inte en enda bananfluga har drunknat av min blandning enligt Ganzas recept nedan. Vi har minst 30-40 st i BADRUMMET. Är inte det lite konstigt??? Inga blommor och ingen mat i närheten!
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Är du säker på att ingen har "glömt" en snutt bröd eller lagt ett äppelskrott i badrummets papperskorg? Jag kör med vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger och de fungerar bra.
  14. 7
    Är du säker på att ingen har "glömt" en snutt bröd eller lagt ett äppelskrott i badrummets papperskorg? Jag kör med vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger och de fungerar bra.
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8
    Rödvinsvinäger funkar bäst hos oss!
  16. 8
    Rödvinsvinäger funkar bäst hos oss!
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Har ingen betydelse. Har provat med både vit och rödvinsvinäger och bägge funkar. Har mest vatten, lite vinäger, lite sirap för sötma och så en droppe yes för att få bort ytspänningen.
  18. 9
    Har ingen betydelse. Har provat med både vit och rödvinsvinäger och bägge funkar. Har mest vatten, lite vinäger, lite sirap för sötma och så en droppe yes för att få bort ytspänningen.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10
    Här har vi också svärm med blomflugor.. ingenting framme som lockar dom heller..
    Har testat med det klassiska vinäger/diskmedel tricket så många gånger nu men det har aldrig fungerat..

    Vi har upptäckt att dom kommer ifrån avloppen och dyl. Vet flera i området som har samma problem.. finns det inget att man kan göra..
    Lite jobbigt att behöva stå med dammsugaren i diskhon varje gång man vill ställa sig och laga mat..för det är såpass att vi får lov att göra så. får väl börja blockera hålen i diskhon snart hehe..
  20. 10
    Här har vi också svärm med blomflugor.. ingenting framme som lockar dom heller..
    Har testat med det klassiska vinäger/diskmedel tricket så många gånger nu men det har aldrig fungerat..

    Vi har upptäckt att dom kommer ifrån avloppen och dyl. Vet flera i området som har samma problem.. finns det inget att man kan göra..
    Lite jobbigt att behöva stå med dammsugaren i diskhon varje gång man vill ställa sig och laga mat..för det är såpass att vi får lov att göra så. får väl börja blockera hålen i diskhon snart hehe..

Liknande trådar

  1. Bananflugor! *ot*
    By Alli-Mac in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 09:50
  2. Bananflugor...
    By m00n in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 18:02
  3. Bananflugor
    By Skrållan med Elsa in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 20:23
  4. Bananflugor
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 07:37
  5. Så här tar man kol på bananflugor!
    By Tigerlily in forum En bra idé
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 16:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar