Buljong???????
Mat & dryck
  1. Mam A
    #1

    Buljong???????

    Efter veckans larmrapport om farlig Glutamat i allting tänkte jag göra buljong själv. Vi använder mycket buljong. Jag for på affären och kom hem med fläskben. Nu när jag ska koka benen så hittar jag inget recept på fläskben utan bara på nötben. Kan man inte göra buljong på fläskben? Blir det ingen bra buljong? Jag slängde ner benen i en gryta med vatten och kokar just nu för fullt detta tillsammans med grönsaker och kryddor. Tror ni jag kan använda denna buljong som bas i mina grytor och såser? Blev så osäker.
  2. 1
    Buljong??????? Efter veckans larmrapport om farlig Glutamat i allting tänkte jag göra buljong själv. Vi använder mycket buljong. Jag for på affären och kom hem med fläskben. Nu när jag ska koka benen så hittar jag inget recept på fläskben utan bara på nötben. Kan man inte göra buljong på fläskben? Blir det ingen bra buljong? Jag slängde ner benen i en gryta med vatten och kokar just nu för fullt detta tillsammans med grönsaker och kryddor. Tror ni jag kan använda denna buljong som bas i mina grytor och såser? Blev så osäker.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Ja det kan du! Vi kokar ofta buljonger själva. Både av fläskben och av nötrester, skaldjur och kyckling. Den blir mycket godare än den köpta men oftast inte lika koncentrerad.
  4. 2
    Ja det kan du! Vi kokar ofta buljonger själva. Både av fläskben och av nötrester, skaldjur och kyckling. Den blir mycket godare än den köpta men oftast inte lika koncentrerad.
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3
    det borde väl funka? det tror jag nog.

    ville iaf tipsa om buljongtätningar UTAN glutamat o härdat fett. jag har fått min ica-affär att ta hem dem. BIOFOOD heter märket är dessutom krav-märkt!
    det är grönsaktsbuljong, men det brukar jag ha i det mesta
    maja
  6. 3
    det borde väl funka? det tror jag nog.

    ville iaf tipsa om buljongtätningar UTAN glutamat o härdat fett. jag har fått min ica-affär att ta hem dem. BIOFOOD heter märket är dessutom krav-märkt!
    det är grönsaktsbuljong, men det brukar jag ha i det mesta
    maja
  7. Mam A
    #4
    Hur gör du när du kokar buljongen? Tycker min buljong blev lite väl blaskig. Nu till middag gjorde jag kyckling i ugnen och då blev det ju lite buljong där också men den smakade inget annat än fett så jag kryddade på den och fick en liten pyts. Tog lite för mycket peppar bara men det blandas väl ut när jag använder den. Ge mig lite tips hur jag ska göra mina buljonger så blir jag glad!
  8. 4
    Hur gör du när du kokar buljongen? Tycker min buljong blev lite väl blaskig. Nu till middag gjorde jag kyckling i ugnen och då blev det ju lite buljong där också men den smakade inget annat än fett så jag kryddade på den och fick en liten pyts. Tog lite för mycket peppar bara men det blandas väl ut när jag använder den. Ge mig lite tips hur jag ska göra mina buljonger så blir jag glad!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Om du tycker den blev för vattnig kan du väl koka ihop den? Koka länge utan lock tills den blir koncentrerad. Om du ska göra så är det viktigt att den inte är för salt i sitt "blaskiga" tillstånd.
  10. 5
    Om du tycker den blev för vattnig kan du väl koka ihop den? Koka länge utan lock tills den blir koncentrerad. Om du ska göra så är det viktigt att den inte är för salt i sitt "blaskiga" tillstånd.
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6
    Ja men visst är de bra! Det är de enda jag köper nu för tiden!
  12. 6
    Ja men visst är de bra! Det är de enda jag köper nu för tiden!
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Jag kokar ett köttben (oftast ett som vi har gjort stek på men inte skurit helt rent) tillsammans med lite lök, lite morötter, kålrot och plasternacka och tomatpure. Vatten så det precis täcker och lite salt och peppar och roliga örter. Så får det stå och småputtra i 20 minuter. Sen silar jag av det och lämmer ur de sista dropparna ur grönsakerna. Den blir ju blaskigare än buljong man gör på tärning men oftast mycket godare. sen fryser jag in den i istärningspåsar så kan man ta fram så mycket som behövs.
  14. 7
    Jag kokar ett köttben (oftast ett som vi har gjort stek på men inte skurit helt rent) tillsammans med lite lök, lite morötter, kålrot och plasternacka och tomatpure. Vatten så det precis täcker och lite salt och peppar och roliga örter. Så får det stå och småputtra i 20 minuter. Sen silar jag av det och lämmer ur de sista dropparna ur grönsakerna. Den blir ju blaskigare än buljong man gör på tärning men oftast mycket godare. sen fryser jag in den i istärningspåsar så kan man ta fram så mycket som behövs.

Liknande trådar

  1. Istället för buljong?
    By Pysslaren in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 19:01
  2. egen buljong?
    By mariamed4 in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 18:11
  3. smamma ang buljong
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 13:47
  4. Vad använder ni för buljong?
    By Fröken Blinka in forum Mat & dryck
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 09:12
  5. Saltfri buljong?
    By Shaylagirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 12:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar