fyllning till piroger?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    fyllning till piroger?

    Kan ni hjälpa mig med förslag på fyllningar till piroger som min treåring kan ha i sin matlåda? Det ska vara vegetariskt eller med fisk (ost och ägg går bra), gå att äta rumstempererat och klara sig utan kyl några timmar. Gärna något med mycket proteiner i, men helst inte bara ost. Han är en liten carb king, och jag tänkte att baka in fyllningen i brödet skulle vara ett bra sätt att få i honom mer än bara torrt bröd. Tack!
  2. 1
    fyllning till piroger? Kan ni hjälpa mig med förslag på fyllningar till piroger som min treåring kan ha i sin matlåda? Det ska vara vegetariskt eller med fisk (ost och ägg går bra), gå att äta rumstempererat och klara sig utan kyl några timmar. Gärna något med mycket proteiner i, men helst inte bara ost. Han är en liten carb king, och jag tänkte att baka in fyllningen i brödet skulle vara ett bra sätt att få i honom mer än bara torrt bröd. Tack!
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Jag har inget beprövat recept tillgängligt just nu, men "klassiska" finska piroger har ju äggfyllning, det blir ju en riktig proteinbomb!
    Jag har annars gjort med bla vitkålsfyllning, och om jag gjorde den tillräckligt finhackad åt barnen med god aptit. Kan återkomma med recept i morgon om du är intresserad.

    Om det nödvändigtvis inte måste vara just piroger kan du ju göra pizzabullar eller -muffins, eller en foccacica med olika saker nedpetade, tex oliver eller soltorkade tomater.
  4. 2
    Jag har inget beprövat recept tillgängligt just nu, men "klassiska" finska piroger har ju äggfyllning, det blir ju en riktig proteinbomb!
    Jag har annars gjort med bla vitkålsfyllning, och om jag gjorde den tillräckligt finhackad åt barnen med god aptit. Kan återkomma med recept i morgon om du är intresserad.

    Om det nödvändigtvis inte måste vara just piroger kan du ju göra pizzabullar eller -muffins, eller en foccacica med olika saker nedpetade, tex oliver eller soltorkade tomater.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    tack för tipset om finska piroger. Det ska jag definitivt testa om han gillar. Jag kan googla receptet om du inte orkar lägga ut ditt.
    Nej, det måste inte vara just piroger, men det var mest att förhållandet fyllning till bröd verkar vettigast i dem jämfört med de andra alternativen du föreslog. Han måste ha lunchmatsäck med sig varje dag och då känns det lite fel att han bara ska sitta och äta bröd.
  6. 3
    tack för tipset om finska piroger. Det ska jag definitivt testa om han gillar. Jag kan googla receptet om du inte orkar lägga ut ditt.
    Nej, det måste inte vara just piroger, men det var mest att förhållandet fyllning till bröd verkar vettigast i dem jämfört med de andra alternativen du föreslog. Han måste ha lunchmatsäck med sig varje dag och då känns det lite fel att han bara ska sitta och äta bröd.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Vad menar du med klassiska finska piroger? För mig är det karelska piroger och de har valigtvis risgrynsgröt i sig (alt. potatis) och till det serverar man äggsmör, men inga ägg i. Annars äts det mycket köttpiroger, också de utan ägg, men de är inte goda kalla.
  8. 4
    Vad menar du med klassiska finska piroger? För mig är det karelska piroger och de har valigtvis risgrynsgröt i sig (alt. potatis) och till det serverar man äggsmör, men inga ägg i. Annars äts det mycket köttpiroger, också de utan ägg, men de är inte goda kalla.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Karelska piroger är jättegott och jag vet inte om det är dom La mama menar, men de kan du säkert googla och hitta recept på, de är goda kalla och väldigt mättande.
  10. 5
    Karelska piroger är jättegott och jag vet inte om det är dom La mama menar, men de kan du säkert googla och hitta recept på, de är goda kalla och väldigt mättande.
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6
    Hade ett gammalt recept med hårdkokta ägg i fyllningen i bakhuvudet, men de kanske inte alls är typiskt finska då??
    De kanske bara var klassiker hos henne som skrev receptet?
  12. 6
    Hade ett gammalt recept med hårdkokta ägg i fyllningen i bakhuvudet, men de kanske inte alls är typiskt finska då??
    De kanske bara var klassiker hos henne som skrev receptet?
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    De med ägg i äts ofta i finland, och ryssland =) Karelska piroger också. Det beror lite på var i landet man är.

    Om man har i lax då, kanske de inte håller sig så länge?
  14. 7
    De med ägg i äts ofta i finland, och ryssland =) Karelska piroger också. Det beror lite på var i landet man är.

    Om man har i lax då, kanske de inte håller sig så länge?

Liknande trådar

  1. Fyllning till veg smörgåstårta.
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 20:10
  2. alt fyllning till typ pizzabullar?
    By umami in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 18:52
  3. God fyllning till bakpotatis
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 14:35
  4. piroger---vilken fyllning????
    By cadette in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 06:52
  5. Smaldeg till piroger....
    By @nn in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 10:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar