Dagis och infektioner `??
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Dagis och infektioner `??

    Vår son började dagis i slutet av augusti. Sedan dess har han varit där två hela veckor och några halva veckor. Infektionerna började redan under inskolningen. JAg hade ju hört att barn blir sjuka mycket närde börjar dagis men SÅ HÄR MYCKET?? Känns som han aldrig är där. Det är inga allvarliga sjukdomar, hosta,snuva, odefinerade prickar men det tar ju aldrig slut. VI har inte haft så där mycket umgänge med dagisbarn under föräldraledigheten då de flesta föräldrar vi känner har lika gamla eller yngre barn. Tycker vi förssökt att hålla honom hemma tills han blir helt frisk osv men det hjälper inte alls. Ni som har flera barn, ska det verkligen vara så här?

    Undrande förstagångsmamma
  2. 1
    Dagis och infektioner `?? Vår son började dagis i slutet av augusti. Sedan dess har han varit där två hela veckor och några halva veckor. Infektionerna började redan under inskolningen. JAg hade ju hört att barn blir sjuka mycket närde börjar dagis men SÅ HÄR MYCKET?? Känns som han aldrig är där. Det är inga allvarliga sjukdomar, hosta,snuva, odefinerade prickar men det tar ju aldrig slut. VI har inte haft så där mycket umgänge med dagisbarn under föräldraledigheten då de flesta föräldrar vi känner har lika gamla eller yngre barn. Tycker vi förssökt att hålla honom hemma tills han blir helt frisk osv men det hjälper inte alls. Ni som har flera barn, ska det verkligen vara så här?

    Undrande förstagångsmamma
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    När min son,nu 3 år,började på föskolan hade vi alla sjukdomar som finns på höstterminen...kändes det som i alla fall....

    Sedan har det varti ganska lungt...det har varit någon magsjuka och någon värre förkylning...men rätt ok...

    Det lugnar ned sig....
  4. 2
    När min son,nu 3 år,började på föskolan hade vi alla sjukdomar som finns på höstterminen...kändes det som i alla fall....

    Sedan har det varti ganska lungt...det har varit någon magsjuka och någon värre förkylning...men rätt ok...

    Det lugnar ned sig....
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    Det låter ganska normalt i mina öron. Jag fick veta från dotterns läkare att det är normalt att ha upp till runt 15 infektioner per år för ett litet barn som börjat på dagis. Det låter inte så mycket men om man räknar med att barn oftast är friska under de tre sommarmånaderna juni, juli och augusti så blir det nästan två infektioner varje månad. Det blir ju också lätt en ond cirkel där barnet är sjukt ofta och därmed har lite nedsatt immunförsvar, blir sjukt igen osv.
    Oftast bygger barnen upp sitt immunförsvar och blir friskare med tiden.

    Det som man brukar säga är varningssignalerna för om något skulle vara fel på barnets immunförsvar är infektioner som ofta blir allvarliga. Förkylningar som blir lunginflammationer mm. Har han vanliga och inte konstiga infektioner och blir frisk efter varje omgång så är det nog inget annat än dagsibaciller, vilket är nog så jobbigt .

    Min flicka har nedsatt immunförsvar och det år hon var 3 år var hon på dagis sammanlagt 37 dagar på ett år. Resten av tiden var hon sjuk eller hemma för att ta igen sig efter svåra infektioner.
  6. 3
    Det låter ganska normalt i mina öron. Jag fick veta från dotterns läkare att det är normalt att ha upp till runt 15 infektioner per år för ett litet barn som börjat på dagis. Det låter inte så mycket men om man räknar med att barn oftast är friska under de tre sommarmånaderna juni, juli och augusti så blir det nästan två infektioner varje månad. Det blir ju också lätt en ond cirkel där barnet är sjukt ofta och därmed har lite nedsatt immunförsvar, blir sjukt igen osv.
    Oftast bygger barnen upp sitt immunförsvar och blir friskare med tiden.

    Det som man brukar säga är varningssignalerna för om något skulle vara fel på barnets immunförsvar är infektioner som ofta blir allvarliga. Förkylningar som blir lunginflammationer mm. Har han vanliga och inte konstiga infektioner och blir frisk efter varje omgång så är det nog inget annat än dagsibaciller, vilket är nog så jobbigt .

    Min flicka har nedsatt immunförsvar och det år hon var 3 år var hon på dagis sammanlagt 37 dagar på ett år. Resten av tiden var hon sjuk eller hemma för att ta igen sig efter svåra infektioner.
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    Två förkylningar i månaden hade i princip båda våra barn under september-april sina två första år på dagis, åren efter sjönk det till en per månad. Som tur var behövde de oftast bara vara hemma ett par dagar vid varje förkylning. Jag tror inte att det hjälper att hålla dem hemma tills de är helt friska.
  8. 4
    Två förkylningar i månaden hade i princip båda våra barn under september-april sina två första år på dagis, åren efter sjönk det till en per månad. Som tur var behövde de oftast bara vara hemma ett par dagar vid varje förkylning. Jag tror inte att det hjälper att hålla dem hemma tills de är helt friska.
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5
    Jodå, under sommaren var våra 5-åringar friska och krya och så fort de började på dagis igen efter semestern kom hostan och snoret. Även en släng av springmask..
  10. 5
    Jodå, under sommaren var våra 5-åringar friska och krya och så fort de började på dagis igen efter semestern kom hostan och snoret. Även en släng av springmask..
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    Tack för alla svar! Antar att det bara är att stå ut och inse att man kanske måste skicka honom till dagis med lite hosta ibland.
  12. 6
    Tack för alla svar! Antar att det bara är att stå ut och inse att man kanske måste skicka honom till dagis med lite hosta ibland.
  13. Medlem sedan
    Jan 2007
    #7
    Du kan också tänka över i fall det för er skulle passa bättre med dagmamma där barnen brukar hålla sig lite friskare.
  14. 7
    Du kan också tänka över i fall det för er skulle passa bättre med dagmamma där barnen brukar hålla sig lite friskare.

Liknande trådar

  1. Dessa infektioner...
    By MrsHyde in forum Träning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 21:48
  2. Långdragna infektioner
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 14:14
  3. Infektioner och intryck
    By Glupp in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 19:44
  4. alltid infektioner
    By kattan1 in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 15:33
  5. Sex och infektioner
    By anonym in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 16:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar