Altan
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Altan

    Vill vi bygga nästa år inglasad. Vet inte hur stor och hur den ska vara. men ni som nyligen gjort eller för typ nåt år sen. Hur stor är er? Inglasad? Gjorde ni det själva? Va gick allt på?
    Lena
  2. 1
    Altan Vill vi bygga nästa år inglasad. Vet inte hur stor och hur den ska vara. men ni som nyligen gjort eller för typ nåt år sen. Hur stor är er? Inglasad? Gjorde ni det själva? Va gick allt på?
    Lena
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Vi håller på just nu... Vi hade altanen sedan förut, och ska nu glasa in den. Vi vill förbereda vinterbonat uterum genom att köpa isolerglas... och det är.......SVINDYRT!!
    Vårt uterum är ca 30 kvm och priset på glas (skjutdörrar överallt samt 2 st trekantsfönster uppe vid nock) ligger på drygt 100000:-
    Skulle vi ha tagit vanligt (inte isolerglas) så hade det gått på ca 35000:-
    Sen tillkommer givetvis stommen - materialet har väl gått på ca 15000:- (limträbalkar) och arbetet (vi har haft en snickare som byggt upp det har kostat oss ca 12000:-
    Bygglov behövs också
    Summa summarum så blev det mycket dyrare än vi räknat med
  4. 2
    Vi håller på just nu... Vi hade altanen sedan förut, och ska nu glasa in den. Vi vill förbereda vinterbonat uterum genom att köpa isolerglas... och det är.......SVINDYRT!!
    Vårt uterum är ca 30 kvm och priset på glas (skjutdörrar överallt samt 2 st trekantsfönster uppe vid nock) ligger på drygt 100000:-
    Skulle vi ha tagit vanligt (inte isolerglas) så hade det gått på ca 35000:-
    Sen tillkommer givetvis stommen - materialet har väl gått på ca 15000:- (limträbalkar) och arbetet (vi har haft en snickare som byggt upp det har kostat oss ca 12000:-
    Bygglov behövs också
    Summa summarum så blev det mycket dyrare än vi räknat med
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Vi byggde själva budgetvariant

    i ett hörn så det blev ju bara två väggar. Långa väggen blev vägg en bit upp och sen 8 stora beg treglasfönster. Kortväggen vikbart 2-glas från Skånska byggvaror (rätt kass, där skulle vi ha tagit nåt dyrare, nu sätter vi upp bubbelplast där på vintern, vi har värmefläkt så det håller ca 5 grader i uterummet, övervintrar en massa växter där)
    Kanalplast på taket, 16 mm. Rustikt tegelgolv på sand och frigolitsolering... en altandörr fick vi köpa också. Väggarna mot huset klädde vi med liggande råspont som vi målade vit. Tror att vi hamnade på 50 000 allt som allt, men då hade vi en svåger som drog elen också. (finns en bild i mitt album tror jag)
    21 kvm är det.
    aka Sulan
  6. 3
    Vi byggde själva budgetvariant i ett hörn så det blev ju bara två väggar. Långa väggen blev vägg en bit upp och sen 8 stora beg treglasfönster. Kortväggen vikbart 2-glas från Skånska byggvaror (rätt kass, där skulle vi ha tagit nåt dyrare, nu sätter vi upp bubbelplast där på vintern, vi har värmefläkt så det håller ca 5 grader i uterummet, övervintrar en massa växter där)
    Kanalplast på taket, 16 mm. Rustikt tegelgolv på sand och frigolitsolering... en altandörr fick vi köpa också. Väggarna mot huset klädde vi med liggande råspont som vi målade vit. Tror att vi hamnade på 50 000 allt som allt, men då hade vi en svåger som drog elen också. (finns en bild i mitt album tror jag)
    21 kvm är det.
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    Bilder på stommen finns i mitt album
  8. 4
    Bilder på stommen finns i mitt album
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Kikade lite

    Det blir ju stort och bra!
    men jag funderade lite på golvet... skall ni isolera det sen, är det det du menar med att ni förbereder för vinterisolerat?
    aka Sulan
  10. 5
    Kikade lite Det blir ju stort och bra!
    men jag funderade lite på golvet... skall ni isolera det sen, är det det du menar med att ni förbereder för vinterisolerat?
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6
    Ja - det känn verkligen bra, vi har ju högt till tak i uterummet och det blir verkligen ljust (även inne). Vi ska på väggen mot huset sätta upp liggande ohyvlade vitmålade brädor, men det tar vi till sommaren.
    Jo, tanken är att vi isolerar det sedan - har pratat med "vår" snickare och han sa att det var inga problem att göra det sedan
    Så vi förbereder vinterbonat genom att köpa isolerglas.
    Jag längtar så oerhört tills allt är klart, men vilken tiiid det tar att få ordning på allt...
  12. 6
    Ja - det känn verkligen bra, vi har ju högt till tak i uterummet och det blir verkligen ljust (även inne). Vi ska på väggen mot huset sätta upp liggande ohyvlade vitmålade brädor, men det tar vi till sommaren.
    Jo, tanken är att vi isolerar det sedan - har pratat med "vår" snickare och han sa att det var inga problem att göra det sedan
    Så vi förbereder vinterbonat genom att köpa isolerglas.
    Jag längtar så oerhört tills allt är klart, men vilken tiiid det tar att få ordning på allt...

Liknande trådar

  1. Det här med altan
    By Svammelmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 08:51
  2. Min altan!
    By Majjen in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 17:17
  3. Altan
    By pumba67 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 23:44
  4. Altan
    By Tigerlily in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 13:46
  5. altan
    By I in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 07:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar