Gammal stil?
Hem & fritid
  1. tezzina
    #1

    Gammal stil?

    Vi håller på att renovera och bygga till ett hus byggt 1907. Vi ska återställa det utvändigt som det såg ut när det byggdes, samt ta fram gamla trägolven, sätta in kakelugn etc..
    Vi ska nu börja bestämma kök, badrum och tvättstugeinredning och kan inte bestämma oss.
    Antingen ska vi ha den "gamla stilen" överallt. Göra ett "platsbyggt" kök typ detta;
    http://www.electroluxhome.se/kok/kokflash/index.html bild: land vit 2

    Eller så funderar vi på kviks kök mano med mattvita luckor. Men då blir det ju mycket mer modernt.
    Hur skulle ni ha gjort? Blandat gammal stil med modernt eller försöka haft en gammal stil överallt?

    Här finns bilder på huset:
    http://tezzina.blogg.se/
  2. 1
    Gammal stil? Vi håller på att renovera och bygga till ett hus byggt 1907. Vi ska återställa det utvändigt som det såg ut när det byggdes, samt ta fram gamla trägolven, sätta in kakelugn etc..
    Vi ska nu börja bestämma kök, badrum och tvättstugeinredning och kan inte bestämma oss.
    Antingen ska vi ha den "gamla stilen" överallt. Göra ett "platsbyggt" kök typ detta;
    http://www.electroluxhome.se/kok/kokflash/index.html bild: land vit 2

    Eller så funderar vi på kviks kök mano med mattvita luckor. Men då blir det ju mycket mer modernt.
    Hur skulle ni ha gjort? Blandat gammal stil med modernt eller försöka haft en gammal stil överallt?

    Här finns bilder på huset:
    http://tezzina.blogg.se/
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Jag är ju en sån där som älskar gammal stil och tycker att hus ska tala samma språk både ute och inne. I princip alltså. Men samtidigt är det ju inte hela världen om man går på sin egen känsla för stil, bara man gör det möjligt för kommande ägare att återställa originalet om de skulle vilja.

    Vi bor i ett urgammalt hus och har valt att göra ett lantligt kök med Kvänums rökgrå Sundbyskåp som går ända upp i taket (3 meter). Vi har också valt extra djupa bänkskivor i massiv ek, 4 eller 5 cm, samt en stor fristående gasspis i mörkgrått.
  4. 2
    Jag är ju en sån där som älskar gammal stil och tycker att hus ska tala samma språk både ute och inne. I princip alltså. Men samtidigt är det ju inte hela världen om man går på sin egen känsla för stil, bara man gör det möjligt för kommande ägare att återställa originalet om de skulle vilja.

    Vi bor i ett urgammalt hus och har valt att göra ett lantligt kök med Kvänums rökgrå Sundbyskåp som går ända upp i taket (3 meter). Vi har också valt extra djupa bänkskivor i massiv ek, 4 eller 5 cm, samt en stor fristående gasspis i mörkgrått.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Åh, det låter jättefint! Har du ingen blogg? Eller kan du lägga in bilder i albumet? Vill så gärna se!
    :-)
  6. 3
    Åh, det låter jättefint! Har du ingen blogg? Eller kan du lägga in bilder i albumet? Vill så gärna se!
    :-)
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Jag röstar för gammal stil rakt igenom, det blir så fint!
  8. 4
    Jag röstar för gammal stil rakt igenom, det blir så fint!
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    oj va svårt... det beror HELt på tycker jag.
    Vi ska oxå fixa köket helt från scratzzz och velar fram å tillbaka.
    Hälst skulle jag vilja ha ett på platssnickrad kök (både för att det är snyggt och för att gamla hus inte alltid passar in i ramarna så att säga)

    Annars återkommer vi hela tiden till ett ikea kök i gammal lantstil (va den nu heter) eftersom ikea är typ det ende vi kommer att ha råd med sen. Fast än att ett gögblankt kök modernt är jätte jätte fint, så... ja vi återkommer jämnt till den gamla stilen. Tror den vara längst.
    Välj vitt! Tror ni kommer ångra ett mörkt träkök.
    Spexa till d med medaljong tapeter i någon del och välj att byta gardiner då å då istället... eller va du nu kommer på för att förnya.

    Allt beroende på var ni bor så KAN det ju va nästan lika billgt att få dit en snickare (kanske på sin fritid om du förstår) som platsbygger köket i enkel gammal stil.

    Lycka till o ursäkta d svamliga svaret
  10. 5
    oj va svårt... det beror HELt på tycker jag.
    Vi ska oxå fixa köket helt från scratzzz och velar fram å tillbaka.
    Hälst skulle jag vilja ha ett på platssnickrad kök (både för att det är snyggt och för att gamla hus inte alltid passar in i ramarna så att säga)

    Annars återkommer vi hela tiden till ett ikea kök i gammal lantstil (va den nu heter) eftersom ikea är typ det ende vi kommer att ha råd med sen. Fast än att ett gögblankt kök modernt är jätte jätte fint, så... ja vi återkommer jämnt till den gamla stilen. Tror den vara längst.
    Välj vitt! Tror ni kommer ångra ett mörkt träkök.
    Spexa till d med medaljong tapeter i någon del och välj att byta gardiner då å då istället... eller va du nu kommer på för att förnya.

    Allt beroende på var ni bor så KAN det ju va nästan lika billgt att få dit en snickare (kanske på sin fritid om du förstår) som platsbygger köket i enkel gammal stil.

    Lycka till o ursäkta d svamliga svaret
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Gammal!!

    Jag kan ångra att vi satte in ett ikeakök i vår bondgård från 1914 och okej att det är en riktig och fin parkett men nu hade jag hellre haft tiljor (fanns inte kvar under plastmattan). Fast för oss fanns det ingen rimlig ekonomisk möjlighet, köket är på 40 kvm och hade _lätt_ gått på över en halv miljon att renovera så som jag hade velat ha det... Har ni möjlighet att köra tidstypiskt så gör det. *nickar febrilt*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Gammal!! Jag kan ångra att vi satte in ett ikeakök i vår bondgård från 1914 och okej att det är en riktig och fin parkett men nu hade jag hellre haft tiljor (fanns inte kvar under plastmattan). Fast för oss fanns det ingen rimlig ekonomisk möjlighet, köket är på 40 kvm och hade _lätt_ gått på över en halv miljon att renovera så som jag hade velat ha det... Har ni möjlighet att köra tidstypiskt så gör det. *nickar febrilt*

Liknande trådar

  1. Kläder i gammal stil?
    By virre_ in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 11:38
  2. Mode och stil-blogg m lite mer alt stil?
    By anemone in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 20:43
  3. Matbord i "gammal stil"!?
    By miller in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 08:20
  4. Gammal stil i nyare hus?
    By Sussie B in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 18:39
  5. Garderob/skåp i gammal stil?
    By Mme_Knorr in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 09:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar