skala potatis i förväg?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    skala potatis i förväg?

    jag ska göra hasselbackspotatis i morgon och bjuda mina väner på, jag undrar då om jag kan skala dem i dag, göra skåror i dem och lägga dem i vatten tills i morgon kväll?

    Sen undrar jag även, hur många potatisar beräknas det gå åt till 7 tjejer?
    (det ska vara skagentoast till förrätt och fläskfile till potatisen)
    Annelie med Bröderna Bus
    Oliver 021220 & Arvid 060223
  2. 1
    skala potatis i förväg? jag ska göra hasselbackspotatis i morgon och bjuda mina väner på, jag undrar då om jag kan skala dem i dag, göra skåror i dem och lägga dem i vatten tills i morgon kväll?

    Sen undrar jag även, hur många potatisar beräknas det gå åt till 7 tjejer?
    (det ska vara skagentoast till förrätt och fläskfile till potatisen)
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    MASSOR!!! för just hasselbucks brukar gå åt fort fort.
  4. 2
    MASSOR!!! för just hasselbucks brukar gå åt fort fort.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Mer än två per person går nog inte åt...gör ett par extra.
  6. 3
    Mer än två per person går nog inte åt...gör ett par extra.
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    Joooo det tror jag helt klart att det gör.
  8. 4
    Joooo det tror jag helt klart att det gör.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Kanske..jag bjöds på hasselbackspotatis förra helgen, och det gick bara 2-3 per person (det blev MASSOR över kan jag säga), speciellt när det är förrätt och efterrätt också. Tyvärr är de inte värst goda att värma heller, men annars är det såååå gott med hasselbackspotatis.
  10. 5
    Kanske..jag bjöds på hasselbackspotatis förra helgen, och det gick bara 2-3 per person (det blev MASSOR över kan jag säga), speciellt när det är förrätt och efterrätt också. Tyvärr är de inte värst goda att värma heller, men annars är det såååå gott med hasselbackspotatis.
  11. anchita
    #6
    har noll koll o rusar iväg för att leta recept på hasselbackspotatis... Vad är det? Tänker bara på Hasselbacken
  12. 6
    har noll koll o rusar iväg för att leta recept på hasselbackspotatis... Vad är det? Tänker bara på Hasselbacken
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Jag skulle skala potatisen idag, men inte skära upp den förrän imorgon. Du spara ju lite tid iaf!
    Jag håller med Il_Capitana, hasselbarkare brukar gå åt som smör i solsken =) Antalen potatisar beror ju lite på storleken, jag gillar mindre potatisar och då kanske jag skulle beräkna 5-7 st/person.
    Och det funkar visst att värma dem dagen efter tycker jag, det blir sega å goooooda.
    Ha en trevlig kväll!
  14. 7
    Jag skulle skala potatisen idag, men inte skära upp den förrän imorgon. Du spara ju lite tid iaf!
    Jag håller med Il_Capitana, hasselbarkare brukar gå åt som smör i solsken =) Antalen potatisar beror ju lite på storleken, jag gillar mindre potatisar och då kanske jag skulle beräkna 5-7 st/person.
    Och det funkar visst att värma dem dagen efter tycker jag, det blir sega å goooooda.
    Ha en trevlig kväll!

Liknande trådar

  1. Hur långt i förväg kan man skala..
    By JeanetteF in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 14:39
  2. Jag slipper iaf skala potatis imorgon:)
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 11:41
  3. Skala räkor i förväg?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 20:51
  4. Skala potatis till gratang
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 17:57
  5. Usch för att skala potatis
    By -Catharina- in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 16:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar