valp
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    valp

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa hund. Hur länga bör man vara hemma med en valp på heltid när den har kommit ny till familjen?

    Hälsn Katta
  2. 1
    valp Hej!

    Jag funderar på att skaffa hund. Hur länga bör man vara hemma med en valp på heltid när den har kommit ny till familjen?

    Hälsn Katta
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    så länge som möjligt. läst om folk som skaffar valpen på sommaren då matte och husse har semester efter varandra så det är nån hemma med hunden dygnet runt i 8-10v och efter det ska hunden klara sig själv hemma.

    mitt råd är att försöka ge så mycket tid ni bara kan och att om ni kan ta med valpen till jobbet då är det ju jättebra alternativ träna valpen från början att vara hemma själv men inte i 8 timmar, men om ni tex jobbar skift och valpen blir själv i typ 2 timmar så lek och rasta ordentligt innan den lämnas ensam och se till att den har tuggben, leksaker att nojsa med och stäng gärna för en del rum så den ahr typ hall och kök och åtkomst till vatten och sin bädd. detta ska tränas från början inget som bar ska ske nån dag innan man börjar jobba.

    vi skaffade vår valp i paril , vi har velat ha hund i 10år men inte förens nu var det möjligt då jag är sjukskriven i 2 år, så jag finns här hela tiden, men vi tränar ensamhetsträning ganska regelbundet så att det ska gå bra, hon fixar 10min redan från start, hon är inte rädd av sig utan väldigt trygg så det gick bra, är hunden orolig och rädd då får man ta det lugnt, lämna hunden tex i hallen och sitta i rummet intill med stängd dörr och hålla på så ett tag tills man kan lämna hunden och gå ut på gården en stund.
    vår vovve är nu över 9 nmånader och klarar sig galant 2-3 timmar själv, men maxtiden ahr varit 3 timmar typ 2 ggr och det har berott på läkarundersökning med provtagning m.m och jag ville inte hon skulle sitta i bilen en kall vinterdag och vänta på mig.
  4. 2
    så länge som möjligt. läst om folk som skaffar valpen på sommaren då matte och husse har semester efter varandra så det är nån hemma med hunden dygnet runt i 8-10v och efter det ska hunden klara sig själv hemma.

    mitt råd är att försöka ge så mycket tid ni bara kan och att om ni kan ta med valpen till jobbet då är det ju jättebra alternativ träna valpen från början att vara hemma själv men inte i 8 timmar, men om ni tex jobbar skift och valpen blir själv i typ 2 timmar så lek och rasta ordentligt innan den lämnas ensam och se till att den har tuggben, leksaker att nojsa med och stäng gärna för en del rum så den ahr typ hall och kök och åtkomst till vatten och sin bädd. detta ska tränas från början inget som bar ska ske nån dag innan man börjar jobba.

    vi skaffade vår valp i paril , vi har velat ha hund i 10år men inte förens nu var det möjligt då jag är sjukskriven i 2 år, så jag finns här hela tiden, men vi tränar ensamhetsträning ganska regelbundet så att det ska gå bra, hon fixar 10min redan från start, hon är inte rädd av sig utan väldigt trygg så det gick bra, är hunden orolig och rädd då får man ta det lugnt, lämna hunden tex i hallen och sitta i rummet intill med stängd dörr och hålla på så ett tag tills man kan lämna hunden och gå ut på gården en stund.
    vår vovve är nu över 9 nmånader och klarar sig galant 2-3 timmar själv, men maxtiden ahr varit 3 timmar typ 2 ggr och det har berott på läkarundersökning med provtagning m.m och jag ville inte hon skulle sitta i bilen en kall vinterdag och vänta på mig.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Finns nog...

    ...många olika svar på den frågan men för att svara för egen del blir jag hemma 2 ½ vecka på heltid, sen får den följa med till jobbet.
  6. 3
    Finns nog... ...många olika svar på den frågan men för att svara för egen del blir jag hemma 2 ½ vecka på heltid, sen får den följa med till jobbet.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    jag tycker det är kalas att du ahr möjlighet att ha med hunden på jobbet
  8. 4
    jag tycker det är kalas att du ahr möjlighet att ha med hunden på jobbet
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5

    Instämmer

    i det Orcid skriver; så länge som möjligt. Vi tog valpen på sommaren eftersom jag då var ledig i 12 veckor på heltid och har sedan jobbat halvtid ett halvår. Dock viktigt att ändå ensamhetsträna tidigt för att hunden ska kunna vara själv när det är dags. Vi började med 5 min åt gången och nu när hon är 7 månader är hon utan problem hemma medan jag jobbar 4 timmar.
  10. 5
    Instämmer i det Orcid skriver; så länge som möjligt. Vi tog valpen på sommaren eftersom jag då var ledig i 12 veckor på heltid och har sedan jobbat halvtid ett halvår. Dock viktigt att ändå ensamhetsträna tidigt för att hunden ska kunna vara själv när det är dags. Vi började med 5 min åt gången och nu när hon är 7 månader är hon utan problem hemma medan jag jobbar 4 timmar.

Liknande trådar

  1. Valp
    By annchen in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 18:15
  2. Ska ev ta en valp jag...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 14:58
  3. Vi ska bli med valp
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:12
  4. Hur gör jag med vår valp?????
    By Millans matte in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 15:55
  5. När ni får en hem en valp....
    By sjungande kossan in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 14:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar