Omega 3 - dosering?
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Omega 3 - dosering?

    Jag har köpt en fiskolja där varje kapsel innehåller 1000 mg fiskolja och av det är 350 mg omega 3 (180 mg EPA och 120 mg DHA). Doseringen är 1 - 3 kapslar om dagen. Hur vet man om man ska ta en eller tre?

    Jag har sökt runt på nätet och tolkat det som att dagsbehovet är 2000 - 3000 mg. Det skulle ju isåfall innebära mellan 6 och 9 kapslar per dag??? Hur har de då räknat doseringen till 1 - 3 kapslar?

    Tidigare har jag någon period ätit linfröolja. Är linfröolja lika bra som fiskolja ur omega 3 -synvinkel? Hur kan det isåfall komma sig att man bara behöver äta en tesked linfröolja om dagen?

    Jag är tacksam om någon skulle vilja reda ut mina frågetecken!
  2. 1
    Omega 3 - dosering? Jag har köpt en fiskolja där varje kapsel innehåller 1000 mg fiskolja och av det är 350 mg omega 3 (180 mg EPA och 120 mg DHA). Doseringen är 1 - 3 kapslar om dagen. Hur vet man om man ska ta en eller tre?

    Jag har sökt runt på nätet och tolkat det som att dagsbehovet är 2000 - 3000 mg. Det skulle ju isåfall innebära mellan 6 och 9 kapslar per dag??? Hur har de då räknat doseringen till 1 - 3 kapslar?

    Tidigare har jag någon period ätit linfröolja. Är linfröolja lika bra som fiskolja ur omega 3 -synvinkel? Hur kan det isåfall komma sig att man bara behöver äta en tesked linfröolja om dagen?

    Jag är tacksam om någon skulle vilja reda ut mina frågetecken!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Kosttilskott är ju just tillskott till vad man får i sig via kosten. När man beräknar mängden så utgår man ju från en normalkost. Men om du t.ex äter linfrö i din filmjölk, eller i ditt bröd, eller äter fisk den dagen, behöver du inte så mycket tillskott. Om de skulle gå ut med rekomendationer om hela dagsbehovet finns ju risk för förgiftning.
  4. 2
    Kosttilskott är ju just tillskott till vad man får i sig via kosten. När man beräknar mängden så utgår man ju från en normalkost. Men om du t.ex äter linfrö i din filmjölk, eller i ditt bröd, eller äter fisk den dagen, behöver du inte så mycket tillskott. Om de skulle gå ut med rekomendationer om hela dagsbehovet finns ju risk för förgiftning.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Jaha...

    ...så långt tänkte inte jag. Frågan är då hur mycket man ska ta om där står 1 - 3?
    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Jaha... ...så långt tänkte inte jag. Frågan är då hur mycket man ska ta om där står 1 - 3?
    Tack för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Du ska avväga det mot vad du äter i övrigt den dagen. En dag då ni har fisk till middag kan det räcka med en. En annan dag då du inte får i dig omega3 från något annat kan du ta 3.
  8. 4
    Du ska avväga det mot vad du äter i övrigt den dagen. En dag då ni har fisk till middag kan det räcka med en. En annan dag då du inte får i dig omega3 från något annat kan du ta 3.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Här finns en tabell:
    http://www.gp.se/content/1/c6/30/95/50/omega3.pdf

    Själv föredrar jag högkoncentrerad olja och har därför valt MorEPA som man bara tar 1 kapsel/dag. Har haft tydlig och god effekt av den bl a när det gäller vinterdepp.

    Min akupunktör tyckte dock att fiskolja var förlegat och att det allra nyttigaste oljorna finns i vegetabiliska ekologiska oljeblandningar av typen Udos choice och Perfect balance.
  10. 5
    Här finns en tabell:
    http://www.gp.se/content/1/c6/30/95/50/omega3.pdf

    Själv föredrar jag högkoncentrerad olja och har därför valt MorEPA som man bara tar 1 kapsel/dag. Har haft tydlig och god effekt av den bl a när det gäller vinterdepp.

    Min akupunktör tyckte dock att fiskolja var förlegat och att det allra nyttigaste oljorna finns i vegetabiliska ekologiska oljeblandningar av typen Udos choice och Perfect balance.

Liknande trådar

  1. dosering betapred
    By karinxxx in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 19:41
  2. Dosering blodsaft
    By LinP in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 07:18
  3. Dosering Lantus?
    By ella lisa in forum Diabetes
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 11:24
  4. Influensasputan dosering??
    By Cecilia m Viggo in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 17:58
  5. Alvedon & dosering
    By Helena m. J & H in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 08:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar