Barnskötare?
Barn som yrke
  1. Anonym idag
    #1

    Barnskötare?

    Är lite nyfiken på vad de som läser på utbildningar som barn o fritidsprog eller likande eg förväntas göra på sina praktikplatser. Brukar de få uppgifter från skolan? Hur mkt egna initivativ ska de förväntas ta osv? Har själv läst till förskollärare så jag har ingen erfarenhet av denna utbildning. Har en praktikant just nu som det fungerar så o så med.....
  2. 1
    Barnskötare? Är lite nyfiken på vad de som läser på utbildningar som barn o fritidsprog eller likande eg förväntas göra på sina praktikplatser. Brukar de få uppgifter från skolan? Hur mkt egna initivativ ska de förväntas ta osv? Har själv läst till förskollärare så jag har ingen erfarenhet av denna utbildning. Har en praktikant just nu som det fungerar så o så med.....
  3. Anonym
    #2
    En fråga bara. Är det en praktikant från gymnasiet eller högskola?
  4. 2
    En fråga bara. Är det en praktikant från gymnasiet eller högskola?
  5. Anonym
    #3
    Hejsan, jag läser till lärare alltså på högskola och är just nu ute på vfu. Vi har en uppgift från skolan att utföra, för min del att intervjua barn... i övrigt följer vi elevernas dag, mycket att vara med och se hur undervisningen fungerar har själv fått planera lektioner och genomfört dem och har även haft andra aktiviteter med eleverna men annars är det ju mest att förja sin handledare och ta in så mycket man bara kan och skaffa dig erfarenhet...
  6. 3
    Hejsan, jag läser till lärare alltså på högskola och är just nu ute på vfu. Vi har en uppgift från skolan att utföra, för min del att intervjua barn... i övrigt följer vi elevernas dag, mycket att vara med och se hur undervisningen fungerar har själv fått planera lektioner och genomfört dem och har även haft andra aktiviteter med eleverna men annars är det ju mest att förja sin handledare och ta in så mycket man bara kan och skaffa dig erfarenhet...
  7. anonymt namn
    #4

    Gymnasiet imt

    djfkjfkal
  8. 4
    Gymnasiet imt djfkjfkal
  9. anonym idag
    #5

    Mina förhoppning

    var att praktikanten skulle visa vilja o engagemant och försöka (även om det inte alltid blir rätt). Tyvärr verkar inte något av detta finnas hos vår elev. Får nog ta kontakt med skolans handledare för rådgivning. Denna praktikant är trots allt i slutet av sin utbildning.
  10. 5
    Mina förhoppning var att praktikanten skulle visa vilja o engagemant och försöka (även om det inte alltid blir rätt). Tyvärr verkar inte något av detta finnas hos vår elev. Får nog ta kontakt med skolans handledare för rådgivning. Denna praktikant är trots allt i slutet av sin utbildning.
  11. Anonym
    #6
    Ok. Ja nu är det så länge sedan jag gick på gymnasiet så jag vet inte vad som gäller idag för praktikanterna.
  12. 6
    Ok. Ja nu är det så länge sedan jag gick på gymnasiet så jag vet inte vad som gäller idag för praktikanterna.
  13. Medlem sedan
    Jul 2004
    #7
    Tror inte att de blir barnskötare längre. I vår kommun får de från barn & fritid inte ngr barnskötartjänster, men det kanske är olika?
  14. 7
    Tror inte att de blir barnskötare längre. I vår kommun får de från barn & fritid inte ngr barnskötartjänster, men det kanske är olika?
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8
    Här blir de som läser barn & fritid barnskötare och kan jobba på barnskötartjänster.
  16. 8
    Här blir de som läser barn & fritid barnskötare och kan jobba på barnskötartjänster.
  17. Mamma barnskötaren
    #9
    Men då är det väl din uppgift som handledare att ta kontakt med skolan och fråga vad som gäller när du känner dig vilsen och inte kan/vill fråga eleven-eller hur? Hur ska eleven annars lära sig något om arbetslivet och vilka krav som ställs? Självklart har de uppgifter att göra. Har själv gått barnskötarutbildning, haft elever och jobbar just nu inom gymnasieskolan (dock inte BoF-programmet)
  18. 9
    Men då är det väl din uppgift som handledare att ta kontakt med skolan och fråga vad som gäller när du känner dig vilsen och inte kan/vill fråga eleven-eller hur? Hur ska eleven annars lära sig något om arbetslivet och vilka krav som ställs? Självklart har de uppgifter att göra. Har själv gått barnskötarutbildning, haft elever och jobbar just nu inom gymnasieskolan (dock inte BoF-programmet)
  19. anonymt namn
    #10

    Tack för det trevliga svaret

    NOT! Var står det att jag inte vill/kan fråga eleven? Och JA det finns en anledning till att jag inte varit i kontakt med skolan när jag skrev första inlägget, elevens skolkontakt var sjuk. Nu har vi dock pratat med varandra.

    Gå och ät pepparkakor, det verkar behövas.
  20. 10
    Tack för det trevliga svaret NOT! Var står det att jag inte vill/kan fråga eleven? Och JA det finns en anledning till att jag inte varit i kontakt med skolan när jag skrev första inlägget, elevens skolkontakt var sjuk. Nu har vi dock pratat med varandra.

    Gå och ät pepparkakor, det verkar behövas.
  21. Mamma barnskötaren
    #11
    Men VAD i mitt svar fick dig att känna dig SÅÅ påhoppad? Du hade ju kontaktat skolan (även om handledaren var sjuk och det var ju inte ditt fel-och inte mitt heller-hur skulle jag veta?) så det var väl inte konstigt att jag tyckte det eller? Eftersom du verkade undra ifall de inte hade några uppgifter med sig så trodde jag att du inte hade frågat-för då hade du väl skrivit ungefär:Jag har frågat eleven men hon säger att de inte har någonting med sig -kan det stämma? Men det verkade som om du inte riktigt visste vad denna praktikperiod gick ut på-och då måste ju skolan som skickat eleven varit USEL på att informera dig och då måste väl skolan få frågor och få veta det...och det är väl barnskötarutbildningen i så fall som ska få skäll och inte JAG! Lite onödigt att hoppa på mig, och be mig vara snäll (det är jag verkligen-behöver inga pepparkakor)när jag lägger ner min tid så här i julstressen på att ge dig råd när du behöver andras hjälp-eller hur?
  22. 11
    Men VAD i mitt svar fick dig att känna dig SÅÅ påhoppad? Du hade ju kontaktat skolan (även om handledaren var sjuk och det var ju inte ditt fel-och inte mitt heller-hur skulle jag veta?) så det var väl inte konstigt att jag tyckte det eller? Eftersom du verkade undra ifall de inte hade några uppgifter med sig så trodde jag att du inte hade frågat-för då hade du väl skrivit ungefär:Jag har frågat eleven men hon säger att de inte har någonting med sig -kan det stämma? Men det verkade som om du inte riktigt visste vad denna praktikperiod gick ut på-och då måste ju skolan som skickat eleven varit USEL på att informera dig och då måste väl skolan få frågor och få veta det...och det är väl barnskötarutbildningen i så fall som ska få skäll och inte JAG! Lite onödigt att hoppa på mig, och be mig vara snäll (det är jag verkligen-behöver inga pepparkakor)när jag lägger ner min tid så här i julstressen på att ge dig råd när du behöver andras hjälp-eller hur?
  23. anonymt namn
    #12

    Det är lätt

    att missförstå varandra genom text. Jag kanske tolkade in saker men det kändes som "hallå-fattar-du-väl-svar", men missförstod jag dig, så desto bättre.

    (och för att ytterligare förtydliga. Innan jag pratat med skolkontakten så pratade jag faktiskt med eleven och denna påstod att de inte hade några uppgifter alls att göra under praktiken. Och ja, informationen är verkligen USEL. Har haft elever tidigare men då fr fsklärar och det är stor skillnad på både info o elev).
  24. 12
    Det är lätt att missförstå varandra genom text. Jag kanske tolkade in saker men det kändes som "hallå-fattar-du-väl-svar", men missförstod jag dig, så desto bättre.

    (och för att ytterligare förtydliga. Innan jag pratat med skolkontakten så pratade jag faktiskt med eleven och denna påstod att de inte hade några uppgifter alls att göra under praktiken. Och ja, informationen är verkligen USEL. Har haft elever tidigare men då fr fsklärar och det är stor skillnad på både info o elev).
  25. Anonym
    #13
    Du kunde gott ha kostat på dig en ursäkt här... Som Mamma barnskötaren skriver försökt hon ju hjälpa díg - men du var spydig tillbaka.
  26. 13
    Du kunde gott ha kostat på dig en ursäkt här... Som Mamma barnskötaren skriver försökt hon ju hjälpa díg - men du var spydig tillbaka.
  27. anonymt namn
    #14

    Men jösses!!!

    Ber så hemskt mkt om URSÄKT, trodde att det framgick i mitt tidigare inlägg att jag missförstått henne. Tack och hej för mig.
  28. 14
    Men jösses!!! Ber så hemskt mkt om URSÄKT, trodde att det framgick i mitt tidigare inlägg att jag missförstått henne. Tack och hej för mig.
  29. Faktiskt
    #15
    Håller med.
  30. 15
    Håller med.

Liknande trådar

  1. Ny barnskötare
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 17:42
  2. Ny barnskötare
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 18:57
  3. barnskötare lön
    By spider-woman in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 08:24
  4. Barnskötare lön
    By spider-woman in forum Barn som yrke
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 17:12
  5. Barnskötare?
    By Maria.E in forum Barn som yrke
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 08:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar