Skattetabell-fråga...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Skattetabell-fråga...

    Dum fråga säkert.... Men betyder "Skattetabell 32" att man betalar 32% i skatt? Eller hur myket betalar jag i skatt på skattetabell 32?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Skattetabell-fråga... Dum fråga säkert.... Men betyder "Skattetabell 32" att man betalar 32% i skatt? Eller hur myket betalar jag i skatt på skattetabell 32?
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Ja, det betyder att du betalar ungefär 32 % i skatt. Om du vill veta mer exakt så går du in på skatteverket.se och söker på skattetabeller så kan du se hur mycket skatt som dras beroende på hur mycket du tjänar.
  4. 2
    Ja, det betyder att du betalar ungefär 32 % i skatt. Om du vill veta mer exakt så går du in på skatteverket.se och söker på skattetabeller så kan du se hur mycket skatt som dras beroende på hur mycket du tjänar.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Inte för alla

    En del har ju jämkning av skatt, och en del tjänar mer och har högre inkomstskatt. Tjänar du t ex 40.000 kr så kan du få betala mellan 46-48% i skatt. Du ser mer här:

    http://www.skatteverket.se/download/...katt_14_32.pdf
  6. 3
    Inte för alla En del har ju jämkning av skatt, och en del tjänar mer och har högre inkomstskatt. Tjänar du t ex 40.000 kr så kan du få betala mellan 46-48% i skatt. Du ser mer här:

    http://www.skatteverket.se/download/...katt_14_32.pdf
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4
    Fel, lägg på 1 kr till 40.001 kr.
  8. 4
    Fel, lägg på 1 kr till 40.001 kr.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Jag tänkte

    grundprinipen... Att det finns ungeäfr en miljon undantag vet jag.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  10. 5
    Jag tänkte grundprinipen... Att det finns ungeäfr en miljon undantag vet jag.
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
  12. Medlem sedan
    May 2002
    #7

    Tilläggfråga...

    Med skattetabell 32 låter det rimligt att betala 4509 kr i skatt om inkomsten är 11028 kr?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  13. 7
    Tilläggfråga... Med skattetabell 32 låter det rimligt att betala 4509 kr i skatt om inkomsten är 11028 kr?
  14. Medlem sedan
    May 2003
    #8
    Det beror kanske på hur du har betalt resten av året. Lönekontoret kanske drar skatt som är rimligt för din årsinkomst, så har de gjort för mig.

    Är ingen löneexpert, men jag tror att de drar den skatt som du beräknas bli skydlig staten, och då inte för den ensamma månadens lön utan för hela året. Det är ju årslönen det baseras på.

    Och har de dragit för mycket så får du tillbaka på skatten nästa år. Det märker du när du deklarerar nästa år.
  15. 8
    Det beror kanske på hur du har betalt resten av året. Lönekontoret kanske drar skatt som är rimligt för din årsinkomst, så har de gjort för mig.

    Är ingen löneexpert, men jag tror att de drar den skatt som du beräknas bli skydlig staten, och då inte för den ensamma månadens lön utan för hela året. Det är ju årslönen det baseras på.

    Och har de dragit för mycket så får du tillbaka på skatten nästa år. Det märker du när du deklarerar nästa år.
  16. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    nej det är för mycket i skatt.
  17. 9
    nej det är för mycket i skatt.
  18. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    Min årsinkomst

    är inte tillräkligt stor för att jag ska behöva betala någon statlig skatt och andra konstigheter. Bara vanlig skatt enligt tabell 32...
    ~ sprengja of fucking everything ~
  19. 10
    Min årsinkomst är inte tillräkligt stor för att jag ska behöva betala någon statlig skatt och andra konstigheter. Bara vanlig skatt enligt tabell 32...
  20. Medlem sedan
    Apr 2004
    #11
    Det låter mycket om det rör sig om en vanlig månadslön, om det däremot är någon form av bonuslön så kan det vara rimligt.
  21. 11
    Det låter mycket om det rör sig om en vanlig månadslön, om det däremot är någon form av bonuslön så kan det vara rimligt.
  22. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Nej, det gör det INTE

    Det betyder att du betalar skatt enligt reglerna för en kommunal skattesats på 32:-, vilket i och för sig är 32%. Det innebär dock inte att du betalar 32% i skatt eftersom man måste ta hänsyn till grundavdrag, jobbavdrag och liknande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  23. 12
    Nej, det gör det INTE Det betyder att du betalar skatt enligt reglerna för en kommunal skattesats på 32:-, vilket i och för sig är 32%. Det innebär dock inte att du betalar 32% i skatt eftersom man måste ta hänsyn till grundavdrag, jobbavdrag och liknande.
  24. Medlem sedan
    May 2003
    #13
    ??? Statlig skatt betalar man väl när årsinkomsten överstiger 10 papp?
  25. 13
    ??? Statlig skatt betalar man väl när årsinkomsten överstiger 10 papp?
  26. Medlem sedan
    Apr 2004
    #14
    Tillägg: Det borde väl ha dragits 2305 kr enligt tabell 32
  27. 14
    Tillägg: Det borde väl ha dragits 2305 kr enligt tabell 32

Liknande trådar

  1. Skattetabell
    By Maria L in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 09:32
  2. Läsa skattetabell?
    By Malenkaja in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 08:53
  3. Skattetabell
    By kattamaoa in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 15:32
  4. Fråga om skattetabell
    By Anja22 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 20:17
  5. Skattetabell?
    By anna_999 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 13:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar